Hopp til hovedinnhold

Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) opplever for tiden en bølge av svindelforsøk via SMS-er som ser ut som de kommer fra Altinn. Meldingene gir seg ut for å komme fra Altinn, og legger seg i samme tråd som reelle tekstmeldinger du har fått fra Altinn tidligere.

16. august 2024

Meldingene inneholder lenker som leder til falske nettsider. Hensikten er å lure til seg sensitiv informasjon eller penger fra deg.

– Vi sender aldri ut SMS eller e-post med lenke. Mottar du en SMS med lenke som ser ut som den kommer fra Altinn er det forsøk på svindel. Ikke klikk på lenken eller svar på meldingen, advarer sikkerhetssjef i Digdir, Tale Sundlisæter.

Eksempel på svindel-SMS
Eksempel på svindel-SMS

Stor pågang til brukerstøtte

Digdir opplever jevnlig at brukere mottar meldinger på SMS eller e-post fra uærlige aktører, som utgir seg for å være fra Altinn.

Den siste uken har ca. 250 brukere kontaktet Altinns brukerstøtte i forbindelse med falske SMS-er. Flere har dessverre også klikket på lenken i meldingen, logget på den falske nettsiden og blitt frastjålet penger.

Innført tiltak i sommer

I løpet av sommeren er det etablert en beskyttelsesmekanisme for Altinn i Telenor og Telia sine nett, som gjør at 85-90 prosent av de falske tekstmeldingene stoppes før de når mottakerne.

Vi varsler også kontinuerlig internettleverandørene om falske nettsteder som utgir seg for å være Altinn, slik at disse kan blokkeres. Vi vil likevel ikke kunne stoppe alle falske meldinger og eposter som svindlerne sender ut, og det vil kunne dukke opp nye falske meldinger og tilhørende nettsteder. Derfor er det svært viktig at folk selv er på vakt og aldri klikker på lenker i meldinger som ser ut som de kommer fra Altinn.

Misbruk av samfunnets tillit

– Denne typen svindel kalles «phishing». Svindlerne som står bak, forsøker å misbruke samfunnets tillit til offentlige tjenester. Digdir har en rekke tillitstjenester, som ID-porten, Altinn, Digital postkasse og kontakt- og reservasjonsregisteret, og vi utgjør selve ryggraden for digital tillit til offentlig sektor. Effektiv digitalisering er avhengig av tillit i samfunnet og befolkningen. Derfor har vi startet å anmelde slike forsøk, og satt i gang de tiltakene vi kan for å redusere antall falske SMS-er som når brukerne, sier Sundlisæter.

Alle som er utsatt for svindel bør kontakte politiet, banken og forsikringsselskapet sitt.

Eksempel på falsk e-post
Eksempel på falsk e-post

Brukerstøtte: support@altinn.no (NB! Ikke send sensitive opplysninger om deg selv og din elektroniske ID på e-post).
Telefonnummer: (+47) 75 00 60 00