Nye, nåværende og potensielle tjenesteeiere samlet seg på Digdirs kontorer på Økern for et to-dagers kurs i Altinn Studio. Kurset, arrangert av Digdir, hadde som mål å gi deltakerne en innføring i tjenesteutviklingsplattformen og inspirere til utvikling av nye digitale tjenester.
I løpet av to intensive dager fikk deltakerne en omfattende opplæring i Altinn Studio, et essensielt verktøy for utvikling og forvaltning av digitale tjenester i det offentlige. Altinn Studio er utviklet for å gjøre det enkelt å lage brukervennlige, universelt utformede tjenester. Kurset samlet deltakere fra ulike kommuner, inkludert Digitale Helgeland, Søre Sunnmøre IKT og Lofoten og Vesterålen IKT. Uken etter var det IKT Agder og Nordre Follo kommune sin tur.
Kursets innhold og mål
Altinn Studio er utviklet slik at de enkleste skjemaene kan lages uten teknisk spisskompetanse. Målgruppen for kurset var de som ikke kjenner Altinn Studio godt fra før. Kurset dekket en rekke temaer, inkludert grunnleggende funksjoner i Altinn Studio, med en grundig gjennomgang av konseptene og hvordan Studio fungerer i praksis. Målet var å gi deltakerne nødvendig kunnskap og ferdigheter for å kunne utvikle og forvalte egne digitale tjenester. Med Nina Kylstad som kursleder lå alt til rette for to intensive dager med læring, utforsking og praksis.

For å gjøre kursets innhold så praksisnært som mulig, fulgte deltakerne en fiktiv brukerhistorie der de skulle utvikle tjenester, skjemaer og andre funksjoner. Denne brukerreisen fulgte Familien Olsen som skulle flytte fra Oslo til Sogndal. I slike prosesser er det mange skjemaer som må fylles ut, noe som ga deltakerne en god test. Som et ekstra dagsaktuelt tema ble bruk av KI inkludert i en av modulene, hvor muligheter og utfordringer ved bruk av KI i tjenesteverktøyet ble diskutert.

Et av de viktigste prinsippene i Altinn og dets videre utvikling er åpen kildekode. I stedet for å utvikle i siloer og jobbe parallelt, drar alle nytte av å dele ideer og tjenester. Altinn Studio er under kontinuerlig utvikling, og ny funksjonalitet legges til fortløpende. I stedet for å lage noe eget eller kjøpe noe, hvorfor ikke bidra til åpen kildekode der det er mangler og på den måten gi tilbake? Dette er god, gammeldags nettdugnad. Dette var også et viktig tema på kurset, hvor vi diskuterte hvordan man kan samarbeide om å utvikle tjenester der flere har samme behov. Vi har flere kanaler der man kan diskutere behov og funksjonalitet med både oss som utvikler Altinn Studio, og andre brukere. Tjenesteeierne samler inn empiri og er i kontakt med brukerne. Derfor er vi avhengige av dialogen med dem for å kunne lage et tjenesteutviklingsverktøy som dekker flest mulig behov.
Vi kan selvfølgelig snakke lenge om hva vi selv syntes om kursets innhold og hvordan vi tror deltakerne opplevde det. Men etter kurset tok vi en rask prat med deltakerne fra Søre Sunnmøre IKT for å høre hva de tenkte etter kurset. Deltakerne svarer samlet.
– Kan dere fortelle litt om bakgrunnen til de som deltok fra Søre Sunnmøre, og hvorfor dere valgte å delta på innføringskurset?
–Dei seks deltakarkommunane (Hareid, Herøy, Ulstein, Sande, Ørsta og Volda) i Søre Sunnmøre IKT samarbeidet har samarbeida på fleire fagområder i fleire år, og eit av samarbeidsområda er skjema til innbyggarane. Ingen av deltakarane på kurset har utviklarkompetanse, men mykje systemkompetanse og har jobba med produksjon av skjema tidlegare. Som ein del av eit større prosjekt om endring innan dokumentasjonsforvaltning, så ser vi også på moglegheiter for å samarbeide om skjema på ein ny måte. Vi har behov for å utarbeide eit skjema som alle kommunane i samarbeidet kan nytte, med felles vedlikehald av skjemaet. Vi har ikkje kapasitet til å lage avanserte skjema som kvar kommune skal vedlikehalde kvar for seg.
– Hvordan opplevde dere læringsprosessen under kurset?
–Vi hadde alle godt utbytte av kurset. Vi hadde testa litt i Altinn Studio på førehand og visste kva vi ikkje forstod i løysinga (det var mykje). Kurset ga ei grundig innføring og var lett å følgje. Veldig praktisk tilnærming som gjorde at vi fekk stort utbytte av læringa. Dyktig kursholdar.
– Hvordan synes dere Altinn Studio var å bruke som nye brukere? Var det noen funksjoner eller verktøy som var ekstra nyttige eller vanskelige å forstå?
–Som ny brukar i Altinn Studio er det viktig å forstå samanhengane mellom funksjonane i systemet (som med dei fleste system). Då den forståelsen kom på plass, så vart logikken i systemet mykje enklare å forstå. Datamodellane si rolle i løysinga er vel nøkkelen til å forstå det som skjer i skjema. Før vi kom på kurs så trudde vi at det var brukargrensesnittet som styrte handlinga i skjemaet – det var derfor mykje som ikkje var logisk for oss. Systemet har forbedringspotensiale i brukargrensesnittet med meir automatikk mellom datamodell og skjemautforming.
– Hva er planene deres for Altinn studio videre?
–Vi vil teste ut funksjonalitet og brukervennlighet i Altinn Studio og produsere skjema først i test og deretter i drift med avlevering til ulike system som kommunane nyttar. Altinn Studio er eit veldig spennande system, og vi håpar på at vi får til ei deling av skjema på tvers av kommunar og kommunesamarbeid i heile Norge.
– Ville dere anbefalt denne typen kurs til andre i deres situasjon?
Vi vil heilt klart anbefale dette kurset til andre som vil ta i bruk Altinn Studio.
Fremtidige muligheter
Vi i Digdir håper at kurset vil inspirere flere tjenesteeiere til å ta i bruk Altinn Studio for å utvikle nye digitale tjenester. Digitale Helgeland hadde for eksempel en tydelig ambisjon om å skape felles skjematjenester for kommunene på Helgeland. I dette kommunale oppgavefellesskapet er det 16 deltakere, og samarbeid om utvikling av skjematjenester er derfor svært kostnadseffektivt. Med et verktøy som Altinn Studio kan man utvikle samtidig som man deler data, med viktige prinsipper som gjenbruk, åpen kildekode og bærekraftige løsninger i bunn.
Basert på tilbakemelding fra kursdeltakere og andre tjenesteeiere ser vi at det er behov for å løfte kompetansen og at flere ansatte kan ta i bruk tjenesteutviklingsverktøyet. Dette er noe vi liker å se, at brukerne vil satse på verktøyet og staker ut en tydelig retning i digitaliseringsarbeidet sitt. Vi opplever allerede nå at det er mange som ønsker seg et lignende kurs som de vi har hatt til nå, og vi oppfordrer de som er interesserte til å ta kontakt for nye kurs.
Oppsummering
Innføringskurset i Altinn Studio, arrangert av Digdir, var en stor suksess. Over to intensive dager fikk deltakerne fra ulike kommuner en grundig opplæring i Altinn Studio, et essensielt verktøy for utvikling og forvaltning av digitale tjenester i det offentlige. Kurset fokuserte på prinsippet om åpen kildekode og samarbeid, og deltakerne fikk praktisk erfaring gjennom en fiktiv brukerhistorie som fulgte Familien Olsen på deres flytteprosess fra Oslo til Sogndal. Dette ga deltakerne en realistisk og praksisnær tilnærming til hvordan Altinn Studio kan brukes i ulike scenarier.
I tillegg til den praktiske opplæringen, ble det diskutert muligheter og utfordringer ved bruk av kunstig intelligens i tjenesteutviklingsverktøyet. Tilbakemeldingene fra deltakerne var svært positive, og det er tydelig at det er et stort behov for å løfte kompetansen blant tjenesteeiere. Digdir planlegger derfor å arrangere flere slike kurs i fremtiden for å styrke digitaliseringsarbeidet og inspirere til utvikling av nye, brukervennlige digitale tjenester. Hvis du er interessert i å delta på fremtidige kurs og ønsker å lære mer om hvordan Altinn Studio kan hjelpe deg med å utvikle brukervennlige digitale tjenester, kan du ta kontakt med Roy Gunnar Horn på roy.gunnar.horn@digdir.no for mer informasjon.