Personvern Innsynsløsning – tekniske og juridiske muligheter
En utredning av løsninger for å sikre at innbyggerne får innsyn og kontroll over egne personopplysninger.
Et kort sammendrag
Utredningen svarer på hvordan gi innbyggere oversikt, innsyn og økt råderett over egne personopplysninger.
Les sammendragetOppdraget er å utrede muligheten for innsyn i personopplysninger
På oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet har Digitaliseringsdirektoratet gjennomført en mulighetsstudie med mål om å identifisere innsatsområder og tiltak som kan sikre at innbyggerne får oppfylt rettighetene sine.
Les hvordan vi har tolket og avgrenset oppdragetProblemet sett fra ulike perspektiver
Innbyggernes perspektiver, sammen med teknologiske, juridiske og organisatoriske rammer, gir et helhetlig bilde av temaet mulighetsstudien søker å svare på.
Les en gjennomgang av de ulike perspektiveneTre sentrale innsatsområder
Tiltakene vi foreslår fordeler seg på tre ulike innsatsområder, som sammen gir et fundament for videre arbeid med løsninger for innsyn og kontroll.
Les mer om innsatsområdene og tiltakeneAnbefalinger og konklusjoner
De foreslåtte tiltakene skal gi nytteverdi for flest mulig innbyggere, og sikre tilstrekkelig tilrettelegging og styring på nasjonalt nivå. Den enkelte virksomhet skal kunne prioritere arbeid på de områdene som gir størst verdi innenfor deres ansvarsområder.
Les mer om anbefalinger og forutsetningerSlik har vi jobbet med utredningen
En tverrfaglig prosjektgruppe har arbeidet tett sammen med fagmiljøene for å svare på utredningen. Gjennom verksteder og åpne informasjonsmøter har vi inkludert en rekke ulike perspektiver på temaet.
Les hvordan vi har jobbet med utredningen