Datasamarbeidet i samferdselssektoren jobber sammen med Digdir for å gjøre det enklere å søke om tilgangsstyrt data.
Datasamarbeidet er initiert og finansiert av Samferdselsdepartementet, og består av Avinor, Bane NOR, Entur AS, Jernbanedirektoratet, Kystverket, Nye Veier AS og Statens vegvesen. Entur har ansvaret for å koordinere samarbeidet.
– Vi har fått flere tilbakemeldinger om at det i dag tar lang tid, og at det er vanskelig å få tilgang til data, sier Tine Kleivane. Hun jobber som tech lead i Datasamarbeidet.
Datasamarbeidet jobber for økt deling av data i samferdselssektoren. Ambisjonen er å legge til rette for bedre tjenester for innbyggere, transportvirksomheter og beslutningstakere i samfunnet.
– Vi utvikler ikke løsninger selv, men jobber sammen med Digdir med mål om å videreutvikle de nasjonale fellesløsningene. Dermed vil dette arbeidet kunne komme enda flere til gode, sier Kleivane.
Enklere datadeling
Det er i dag mange ulike søknadsløsninger, som kan oppleves vanskelig å finne. Ulike løsninger skaper større kompleksitet for den som søker, og skaper usikkerhet rundt prosessen i etterkant av at søknaden er sendt inn. Mange virksomheter har flere ulike løsninger for søknader internt, og til sammen blir det utfordrende for næringsliv og øvrige offentlige virksomheter å etterspørre data.
Datasamarbeidet ønsker å realisere enklere datadeling og -konsum ved hjelp av nasjonal infrastruktur og har beskrevet en kundereise som følger:
I steg to og tre bygges det videre på data.norge.no, en av fellesløsningene Digdir drifter og forvalter. I de siste stegene testes tilgangsstyring med Maskinporten og Ansattporten i kombinasjon med skyleverandører.
– Det er det tredje punktet som er utgangspunktet for den piloten som nå er i gang. Piloten gir en felles søknad for datasett med inngang fra data.norge.no. Dette er et steg i riktig retning for å få en enklere flyt for konsumenter av data, sier Kleivane.
Data.norge.no som tilgangspunkt
Arbeidet med piloten styrker data.norge.no som tilgangspunkt for offentlige data, og legger til rette for en felles inngang til søknader. Data.norge.no har lenge vært en katalog som ikke har tilbudt en vei videre for de som ønsker tilgang til data. Hvordan dette løses i dag er opp til hver enkelt virksomhet. Distribuerte løsninger for søknad om tilgang til data, fører til en fragmentert brukerreise, og det er utfordrende å få en helhetlig oversikt over potensielle forbedringer.
– På denne måten blir det lettere for datakonsumenter å finne dataene de er ute etter og sende inn søknad om tilgang. Til glede for både det offentlige og øvrig næringsliv, sier Kleivane.
Selve søknadskjemaet for piloten utvikles i Altinn Studio, med utgangspunkt i datasettbeskrivelsene som ligger på data.norge.no. Søknadsskjemaet vil kunne fylles ut på forhånd med data som allerede er lagret i beskrivelsen av datasettet.
– Veien til søknadsskjemaet for å be om tilgang vil gå fra data.norge.no via en søknadsknapp på datasettbeskrivelsene. Vi ønsker at det skal følge med informasjon fra datasettbeskrivelsene på data.norge.no til søknadsskjemaet i Altinn Studio, sier Kjersti Steien, produkteier for data.norge.no.
Videre forteller hun at dette vil støtte “kun-én-gang”-prinsippet, ved å gjenbruke informasjon som allerede er registrert. Utfylling av søknad vil bli lettere for søker, og tilbyder vil få informasjon de kjenner igjen og enklere forstå hvilke data det søkes om tilgang til.
Positivt samarbeid
– For Digdir er det svært positivt at Datasamarbeidet ønsker å samarbeide om denne piloten og bidra til at fellesløsningene dekker flere felles behov på tvers av offentlig sektor. En nasjonal søknadsløsning vil gjøre det enklere å få tilgang på data som finnes i offentlig sektor, og på sikt fjerne kompleksitet fra søknadsprosessen både for tilbyder og de som skal bruke dataene. Det vil også gi mer informasjon om painpoints for de som søker etter data og muligheter for forbedringer. Digdir ønsker mer samarbeid på tvers i offentlig sektor, slik at vi kan samle kreftene for å bygge bedre tjenester i fellesskap. Dette samarbeidet er et godt eksempel på dette, sier Steien.
På lengre sikt legger piloten grunnlaget for en mer automatisert prosess for å få tilgang til tilgangsstyrte datasett. Konsumentene vil få raskere tilgang til data og en mer transparent søknadsprosess, samt at datatilbyderne får økt teknisk og juridisk støtte.
– Dette kan for eksempel være automatiserte behandlinger eller økt standardisering rundt avtaler, og kan føre til store tidsbesparelser for datatilbydere ved å redusere behovet for manuell behandling av søknader, sier Steien.