Hopp til hovedinnhold

Mål 4

Offentlig sektor utnytter potensialet i deling og bruk av data til å lage brukervennlige tjenester, og for å bidra til verdiskapning for næringslivet.

Ikon som viser strek på gul sirkelbakgrunn

Vi vurderer status for dette målet som middels, med en flat utvikling siste året. Det er tegn til at noe mer data deles. Det er likevel fortsatt mye som gjenstår før man i tilfredsstillende grad klarer å skape verdi basert på offentlige data.

Nøkkeltall

Tre nøkkeltall om målet "Offentlig sektor utnytter potensialet i deling og bruk av data til å lage brukervennlige tjenester, og for å bidra til verdiskapning for næringslivet"

30
%
Negativ økende trend

Andelen offentlige virksomheter som aldri eller sjelden deler data med andre offentlige virksomheter. Opp fra 21 prosent i 2022 (IT i praksis).

21
%
Negativ synkende trend

Andelen offentlige virksomheter som i stor eller svært stor grad har gjenbrukt data fra andre offentlige virksomheter på tvers av sektorområder. Ned fra 22 prosent i 2022 (IT i praksis).

20
%
Positiv økende trend

Andel som i stor grad har utviklet eller forbedret digitale tjenester basert på åpne data. Opp fra 17 prosent i 2022 (IT i praksis).

Deling av data

Sammenhengende og brukervennlige digitale tjenester fordrer deling av data. Ved utgangen av 2023 var det registrert 1833 datasett i Felles datakatalog, som vist i figuren under. Dette er en økning på 174 fra 2022.

IT i praksis viser at 30 prosent av virksomheter aldri eller sjelden deler data. Det er en negativ økning fra 21 prosent i 2022. Tall fra SSB viser liten endring i antall virksomheter som deler åpne data i tråd med gjeldende retningslinjer for tilgjengeliggjøring av offentlige data fra 2022 til 2023. Blant kommunene var det i 2023 19 prosent som delte data, likt som året før. Blant de statlige virksomhetene delte 30 prosent åpne data, mot 29 prosent året før. I 2021 svarte hhv. 18 prosent statlige og 10 prosent blant kommunene.

Gjenbruk av data

I tillegg til deling av data er det like relevant å vurdere utviklingen i gjenbruk av data for å gjøre opp status for mål 4 i 2023. 21 prosent av offentlige virksomheter har i stor eller svært stor grad gjenbrukt data fra andre offentlige virksomheter på tvers av sektorområder i 2023. Det indikerer liten utvikling fra 2022 da andelen lå på 20 prosent (IT i praksis).

Når det gjelder gjenbruk av data fra andre offentlige virksomheter i tjenester som tilbys, var det 34 prosent av statlige virksomheter som i stor grad oppga at de gjorde det, mot 35 prosent i 2022. Tilsvarende tall for kommunene var 22 prosent i 2023 mot 20 prosent i 2022.

Opplevde utfordringer ved bruk av data

Det er verdt å merke seg at færre opplever datakvalitet som et hinder for digital tjenesteutvikling. I 2022 oppga 32 prosent av virksomhetene datakvalitet som et hinder. Andelen har i 2023 falt til 21 prosent (IT i praksis). Likevel viser tall fra SSB at flere opplever utfordringer knyttet til bruk av offentlig data på grunn av dårlig, mangelfull eller unøyaktig data. 58 prosent oppgir dette som en utfordring i 2023. Videre oppgir 68 prosent at bruk av offentlig data er utfordrende fordi det er ressurskrevende å finne eller skaffe relevante data. Manglende tilganger oppleves også som en hindring for 57 prosent.

Flere har utviklet eller forbedret tjenester basert på åpne data

I 2023 oppgir 1 av 5 virksomheter at de i stor eller svært stor grad har utviklet eller forbedret digitale tjenester basert på åpne data. Det indikerer at den positive utviklingen med økning i 2022 og 2021 vedvarer. Tallene var på hhv. 20 prosent i 2023, 17 prosent i 2022 og 12 prosent i 2021, ifølge IT i praksis.

Norge falt ned fra 10. til 13.plass. i Open Data Maturity rapporten for 2023. Vi beholder likevel plasseringen i kategorien «fast tracker» på modenhetsindikatoren for åpne data, det tredje høyeste av fire modenhetsnivåer.