Filter Bruksområde Be om samtykke til å hente data Gi innsyn i offentlig informasjon Gjøre anskaffelser Hente data fra register Hente informasjon fra brukerne Identifisere og verifisere brukere Sende post og meldinger Styre tilganger til digitale tjenester Tilby digital signering Utvikle tjenester på felles plattform Forvalter Arkivverket Brønnøysundregistrene Digitaliseringsdirektoratet Kartverket KS Skatteetaten Målgruppe Anbefalt for kommunal sektor Anbefalt for statlige virksomheter Obligatorisk for statlige virksomheter Tilgjengelig for private virksomheter Betaling Betaler for etablering, gratis bruk Betaler for etablering og bruk Gratis etablering, betaler for bruk Gratis etablering og bruk Nasjonale fellesløsninger er byggeklosser som kan brukes i utviklingen av offentlige digitale tjenester. Bruk denne lista for å finne tjenesten eller byggeklossen du trenger i ditt arbeid. Viser 26 oppføringer. Utvikle tjenester på felles plattform Altinn API Med Altinn API kan du lage løsninger som fungerer utenfor Altinn, men samtidig benytte Altinn sine tekniske komponenter. Altinn API snakker med systemene dine og du har kontroll på brukeropplevelsen. Utvikle tjenester på felles plattform Altinn tjenesteutviklingsløsning Altinn Studio er Altinns nye verktøy for å utvikle digitale tjenester. Dette kan være alt fra helt enkle skjema til veldig avanserte applikasjoner. Hente informasjon fra brukerne Digital dialog Gjennom bruk av skjema legger løsningen til rette for brukerdialog med innbyggere og næringsliv på en sikker måte. Sende post og meldinger Digital post til virksomheter Skal du sende sikker digital post til næringsdrivende og andre virksomheter med organisasjonsnummer, bruker du denne løsningen. Sende post og meldinger Digital postkasse til innbyggere Digital postkasse hjelper deg med å sende digital post sikkert til innbyggerne, uavhengig av hvilken postkasse innbyggerne har valgt (e-Boks eller Digipost). Hente data fra register Gi innsyn i offentlig informasjon Utvikle tjenester på felles plattform Digitalarkivet Digitalarkivet er en nasjonal fellesløsning for å langtidsbevare og tilgjengeliggjøre historiske data. Fellesløsningen er tilgjengelig for statlige, kommunale og fylkeskommunale virksomheter, og for private bevaringsinstitusjoner med historiske arkiv. Gjøre anskaffelser eBevis eBevis forenkler utveksling av informasjon mellom leverandører og det offentlige i anskaffelsesprosessene. Den lar innkjøpere hente inn og gi tilgang til offentlig informasjon om leverandørerer før og etter kontraktsinngåelse. Sende post og meldinger eFormidling Med denne løsningen får din virksomhet en sikker, samordnet og effektiv meldingsutveksling mot virksomheter og innbyggere. Gi innsyn i offentlig informasjon eInnsyn Med eInnsyn kan du publisere postjournalene dine. Innbyggere kan gratis og anonymt søke i journalene og be om innsyn i dokumenter som ikke er publisert. En postjournal er et register over all arkivført post og korrespondanse i en offentlig virksomhet. Hente data fra register Gjøre anskaffelser Elektronisk mottakerregister (ELMA) Med ELMA får brukerne dine oversikt over alle virksomheter i Norge som kan motta elektroniske fakturaer i henhold til EHF-standarden. Identifisere og verifisere brukere Hente data fra register Enhetsregisteret I Enhetsregisteret finner du samtlige norske foretak, så vel statlige som private. Alle er identifisert med et nisifret organisasjonsnummer. Registeret samordner opplysninger fra MVA-registeret, Konkursregisteret med flere. Tilby digital signering eSignering eSignering gir virksomheter sikker, praktisk og effektiv håndtering av dokumenter som krever digital signatur fra innbyggere. Hente data fra register Felles datakatalog Felles datakatalog er en oversikt over hvilke data de ulike offentlige virksomhetene har, hvordan de henger sammen og hva de betyr. Datakatalogen gjør det mulig for deg å søke i opplysningene hos offentlige virksomheter og bruke de til for eksempel analyseformål. Utvikle tjenester på felles plattform FIKS Tjenesteplattform KS FIKS Tjenesteplattform er en plattform for utvikling og drift av kommunale applikasjonstjenester. Identifisere og verifisere brukere Hente data fra register Folkeregisteret I Folkeregisteret henter du oppdatert nøkkelinformasjon om alle personer som er eller har vært bosatt i Norge: navn, adresse, kjønn, sivilstand, med mer. Gi innsyn i offentlig informasjon Hente data fra register Med denne løsningen kan du gi brukerne dine tilgang til egne data som du har lagret i saksbehandlingssystem eller saksarkiv. Identifisere og verifisere brukere ID-porten ID-porten gjør det mulig for brukerne dine å logge seg inn på offentlige tjenester. Med kjente elektroniske ID-er som MinID, BankID, Buypass og Commfides kan innbyggerne bruke påloggingsløsninger de kjenner fra før til å autentisere seg. Hente data fra register Kontaktregisteret Kontaktregisteret gir deg mobilnummer og e-post til innbyggerne i Norge slik at du kan sende post og varslinger digitalt. Du ser hvem som har reservert seg mot digital kommunikasjon, hvilken digital postkasse de eventuelt har valgt, og hvilken språkpreferanse de har. Identifisere og verifisere brukere Maskinporten Maskinporten er en løsning for tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data. Løsningen sørger for sikker autentisering og tilgangskontroll for datautveksling mellom virksomheter (maskin-til-maskin). Hente data fra register Matrikkelen Matrikkelen er Norges offisielle register over fast eiendom, og under dette bygninger, boliger og adresser. Informasjon du behøver i planlegging, utbygging, bruk av og vern av fast eiendom samt i kjøp og salg av bolig. Be om samtykke til å hente data Samtykke Altinn Samtykke hjelper deg med å innhente samtykke fra personer og organisasjoner. Du kan dermed få midlertidig innsyn i data det offentlige har innhentet tidligere. Sende post og meldinger Sending av dokument Denne løsningen kan du bruke til å sende og motta dokumenter og store datamengder. Du bruker en sikker infrastruktur til formidling og kan spore forsendelsene. Styre tilganger til digitale tjenester Styring av tilgang Med denne løsningen styrer du hvem som kan bruke en digital tjeneste. Du kan bruke den til å styre tilganger for privatpersoner og til å gi tilganger basert på rettigheter noen har på vegne av en virksomhet. Sende post og meldinger SvarUt/SvarInn Med løsningen kan du formidle dokumenter fra kommunale saksarkiv og fagsystemer til innbyggere, næringsliv, offentlige og private organ på en sikker måte. SvarUt benyttes for utgående post, mens SvarInn benyttes for innkommende post. Hente data fra register Tenor testdatasøk Tenor testdatasøk er et arbeidsverktøy for alle som driver systemutvikling og som trenger testdata. Løsningen gir deg enkel tilgang til testdata fra Test-Norge, med testdata fra flere ulike kilder. Formålet med søkeløsningen er at du skal kunne finne syntetiske testdata på tvers av testmiljøer i Norge. Sende post og meldinger Varsling Vil du varsle innbyggere, virksomheter og organisasjoner på SMS eller e-post, kan du bruke løsningen Varsling. Brukeren logger seg deretter inn for å lese informasjonen du har sendt.
Utvikle tjenester på felles plattform Altinn API Med Altinn API kan du lage løsninger som fungerer utenfor Altinn, men samtidig benytte Altinn sine tekniske komponenter. Altinn API snakker med systemene dine og du har kontroll på brukeropplevelsen.
Utvikle tjenester på felles plattform Altinn tjenesteutviklingsløsning Altinn Studio er Altinns nye verktøy for å utvikle digitale tjenester. Dette kan være alt fra helt enkle skjema til veldig avanserte applikasjoner.
Hente informasjon fra brukerne Digital dialog Gjennom bruk av skjema legger løsningen til rette for brukerdialog med innbyggere og næringsliv på en sikker måte.
Sende post og meldinger Digital post til virksomheter Skal du sende sikker digital post til næringsdrivende og andre virksomheter med organisasjonsnummer, bruker du denne løsningen.
Sende post og meldinger Digital postkasse til innbyggere Digital postkasse hjelper deg med å sende digital post sikkert til innbyggerne, uavhengig av hvilken postkasse innbyggerne har valgt (e-Boks eller Digipost).
Hente data fra register Gi innsyn i offentlig informasjon Utvikle tjenester på felles plattform Digitalarkivet Digitalarkivet er en nasjonal fellesløsning for å langtidsbevare og tilgjengeliggjøre historiske data. Fellesløsningen er tilgjengelig for statlige, kommunale og fylkeskommunale virksomheter, og for private bevaringsinstitusjoner med historiske arkiv.
Gjøre anskaffelser eBevis eBevis forenkler utveksling av informasjon mellom leverandører og det offentlige i anskaffelsesprosessene. Den lar innkjøpere hente inn og gi tilgang til offentlig informasjon om leverandørerer før og etter kontraktsinngåelse.
Sende post og meldinger eFormidling Med denne løsningen får din virksomhet en sikker, samordnet og effektiv meldingsutveksling mot virksomheter og innbyggere.
Gi innsyn i offentlig informasjon eInnsyn Med eInnsyn kan du publisere postjournalene dine. Innbyggere kan gratis og anonymt søke i journalene og be om innsyn i dokumenter som ikke er publisert. En postjournal er et register over all arkivført post og korrespondanse i en offentlig virksomhet.
Hente data fra register Gjøre anskaffelser Elektronisk mottakerregister (ELMA) Med ELMA får brukerne dine oversikt over alle virksomheter i Norge som kan motta elektroniske fakturaer i henhold til EHF-standarden.
Identifisere og verifisere brukere Hente data fra register Enhetsregisteret I Enhetsregisteret finner du samtlige norske foretak, så vel statlige som private. Alle er identifisert med et nisifret organisasjonsnummer. Registeret samordner opplysninger fra MVA-registeret, Konkursregisteret med flere.
Tilby digital signering eSignering eSignering gir virksomheter sikker, praktisk og effektiv håndtering av dokumenter som krever digital signatur fra innbyggere.
Hente data fra register Felles datakatalog Felles datakatalog er en oversikt over hvilke data de ulike offentlige virksomhetene har, hvordan de henger sammen og hva de betyr. Datakatalogen gjør det mulig for deg å søke i opplysningene hos offentlige virksomheter og bruke de til for eksempel analyseformål.
Utvikle tjenester på felles plattform FIKS Tjenesteplattform KS FIKS Tjenesteplattform er en plattform for utvikling og drift av kommunale applikasjonstjenester.
Identifisere og verifisere brukere Hente data fra register Folkeregisteret I Folkeregisteret henter du oppdatert nøkkelinformasjon om alle personer som er eller har vært bosatt i Norge: navn, adresse, kjønn, sivilstand, med mer.
Gi innsyn i offentlig informasjon Hente data fra register Med denne løsningen kan du gi brukerne dine tilgang til egne data som du har lagret i saksbehandlingssystem eller saksarkiv.
Identifisere og verifisere brukere ID-porten ID-porten gjør det mulig for brukerne dine å logge seg inn på offentlige tjenester. Med kjente elektroniske ID-er som MinID, BankID, Buypass og Commfides kan innbyggerne bruke påloggingsløsninger de kjenner fra før til å autentisere seg.
Hente data fra register Kontaktregisteret Kontaktregisteret gir deg mobilnummer og e-post til innbyggerne i Norge slik at du kan sende post og varslinger digitalt. Du ser hvem som har reservert seg mot digital kommunikasjon, hvilken digital postkasse de eventuelt har valgt, og hvilken språkpreferanse de har.
Identifisere og verifisere brukere Maskinporten Maskinporten er en løsning for tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data. Løsningen sørger for sikker autentisering og tilgangskontroll for datautveksling mellom virksomheter (maskin-til-maskin).
Hente data fra register Matrikkelen Matrikkelen er Norges offisielle register over fast eiendom, og under dette bygninger, boliger og adresser. Informasjon du behøver i planlegging, utbygging, bruk av og vern av fast eiendom samt i kjøp og salg av bolig.
Be om samtykke til å hente data Samtykke Altinn Samtykke hjelper deg med å innhente samtykke fra personer og organisasjoner. Du kan dermed få midlertidig innsyn i data det offentlige har innhentet tidligere.
Sende post og meldinger Sending av dokument Denne løsningen kan du bruke til å sende og motta dokumenter og store datamengder. Du bruker en sikker infrastruktur til formidling og kan spore forsendelsene.
Styre tilganger til digitale tjenester Styring av tilgang Med denne løsningen styrer du hvem som kan bruke en digital tjeneste. Du kan bruke den til å styre tilganger for privatpersoner og til å gi tilganger basert på rettigheter noen har på vegne av en virksomhet.
Sende post og meldinger SvarUt/SvarInn Med løsningen kan du formidle dokumenter fra kommunale saksarkiv og fagsystemer til innbyggere, næringsliv, offentlige og private organ på en sikker måte. SvarUt benyttes for utgående post, mens SvarInn benyttes for innkommende post.
Hente data fra register Tenor testdatasøk Tenor testdatasøk er et arbeidsverktøy for alle som driver systemutvikling og som trenger testdata. Løsningen gir deg enkel tilgang til testdata fra Test-Norge, med testdata fra flere ulike kilder. Formålet med søkeløsningen er at du skal kunne finne syntetiske testdata på tvers av testmiljøer i Norge.
Sende post og meldinger Varsling Vil du varsle innbyggere, virksomheter og organisasjoner på SMS eller e-post, kan du bruke løsningen Varsling. Brukeren logger seg deretter inn for å lese informasjonen du har sendt.