Opplevde sikkerhetsproblemer
De fleste innbyggere har opplevd sikkerhetsproblemer i forbindelse med bruk av internett. Også offentlige virksomheter har i løpet av de siste årene vært utsatt for dataangrep. Svindelmeldinger, forsøk på identitetstyveri og omdirigering til falske nettsider er de hyppigste opplevde sikkerhetsproblemene viser tallene.
![](/sites/sogn/files/styles/xxs/public/2022-04/_Nettsky-dokumenter%20copy%2006%20Artboard%201%20Copy%206.png?itok=y3otwViX)
Opplevde sikkerhetsproblemer blant befolkningen
De fleste har opplevd sikkerhetproblemer gjennom bruk av internett. Hele 57 % har mottatt svindelmeldinger og 29 % har blitt omdirigert til falske nettsider som ber om personlig informasjon. Tallene er fra 2019.
![](/sites/sogn/files/styles/xxs/public/2022-04/_Nettsky-dokumenter%20copy%2006%20Artboard%201%20Copy%206.png?itok=y3otwViX)
![](/sites/sogn/files/styles/xxs/public/2022-04/_Nettsky-dokumenter%20copy%2021%20Artboard%201%20Copy%2020.png?itok=WneyoQ33)
Opplevde sikkerhetsproblemer i stat og kommune
Flere offentlige virksomheter har vært utsatt for angrep på de digitale systemene de siste årene. Figuren viser fordeling mellom stat og kommune på ulike sikkerhetsproblemer. 68 % av statlige virksomheter og 65 % av kommuner har opplevd forsøk på identitetstyveri. Tallene er fra 2022.
![](/sites/sogn/files/styles/xxs/public/2022-04/_Nettsky-dokumenter%20copy%2021%20Artboard%201%20Copy%2020.png?itok=WneyoQ33)