Hva skjer hvis man setter sammen et team på fire kompetente personer, gir dem en dag og tre mulige caser å løse? Digitaliseringsdirektoratet får tre digitale tjenester i produksjon.
Som produkteier for en utviklingsløsning for offentlige digitale tjenester, hører jeg rett som det er at det er tidkrevende å etablere tjenester. Og for all del – det kan ta lang tid fra ideen om en tjeneste oppstår til den er klar for at brukerne skal benytte den. Min hypotese er dog at det ikke er selve digitaliseringen som er utfordringen, og for å teste den hypotesen bestemte vi oss for å sette av en dag for å se hvor mye vi kunne få til ved bruk av Altinn Studio.
I løpet av en dag fikk vi etablert grunnlaget for tre tjenester. De er relativt enkle, og lagd for å samle inn data til Digitaliseringsdirektoratet. De dekker følgende behov:
- Be om API-nøkkel: Personer og virksomheter som vil bruke Altinns REST-APIer kan be om tilgang til å bruke disse
- Be om å bli tjenesteeier: Offentlige virksomheter som ikke allerede er del av Altinn-samarbeidet kan gi oss beskjed om at de ønsker å bli tjenesteeier
- Godkjenne bruksvilkår for Altinn i skyen: Tjenesteeiere som vil ta i bruk Altinn 3 kan gi beskjed om at de godtar de tilleggsvilkårene som gjelder for å ta i bruk skytjenestene til Altinn
Og i slutten av juni – etter litt flikking og noen infrastruktur-tiltak – gikk tjenestene i produksjon.
MVP og fleksibilitet
Altinn Tjenester 3.0 gikk i produksjon med en såkalt MVP (Minimum Viable Product) i juni måned. Her har vi fått på plass nok funksjonalitet til at det går an å lage enkle tjenester, men det er mange utvidelser som må til framover. Det har vært en del kompromisser, som har gjort at hva jeg (som ikke har utviklerbakgrunn) kan få til, er svært begrenset. Men på ett område har vi ikke gjort noen kompromisser – løsningen skal være fleksibel i bruk for de som kan programmere.
MVP-tankegangen, der målet er å produsere kun nok til at det gir verdi (ikke en fullverdig løsning) før man går i produksjon, var også rammen for den mini-Hackathonen vi hadde for å etablere tjenester. Tjenestene ble på ingen måte perfekte, og vi vil nok forbedre dem framover. Jeg tror ikke akkurat på et skred av innsendinger, men er sikker på at dette vil oppleves som en forbedring fra Word-skjemaene vi nå har erstattet.
Den fleksibiliteten Altinn 3 tilbyr, fikk vi god bruk for i mini-Hackathonen. Vi fikk for eksempel på plass en integrasjon med Enhetsregisteret og en ny funksjonalitet for å sende e-post til tjenesteeier som del av arbeidet med tjenestene. I Altinn 2 ville det fort tatt flere uker å få slikt på plass.
Hva kan andre få til?
Jeg innser at flertallet av digitale tjenester der ute er mer komplekse enn at man vil klare å få dem på plass i løpet av en dag. Men jeg mener at tilnærmingen vi har i Altinn 3 vil være nyttig for større prosjekter også. Lever nok til at det gir verdi, og forbedre og utvid fortløpende i etterkant. Da kan man bygge tjenester basert på reelle brukertilbakemeldinger istedenfor magefølelse eller innsiktsprosesser der brukerne må ta stilling til hypotetiske case.
Og med den fleksibiliteten vi har i løsningen vår (som også er helt åpen kildekode) kan tjenesteeiere med den rette kompetansen, og tilstrekkelig utålmodighet, løse sine behov før vi i Digitaliseringsdirektoratet har på plass standardløsninger for behovene. Så håper jeg jo at mange har tålmodighet nok til å vente på standardløsningene, og gjerne komme med innspill til hvordan disse bør være – slik at Altinn 3 kan løse behovet for dataflyt mellom sluttbrukere og myndighetsutøvere best mulig for flest mulig. Og har din etat et case dere ønsker å diskutere med meg, er innboksen min alltid åpen.
Lars Vegard Bachmann
Lars Vegard har jobbet med Altinn i mer enn ti år, først i Brønnøysundregistrene og siden nyttår i Digitaliseringsdirektoratet. Han er for tiden produkteier for områdene tjenester og API i Altinn, og har tidligere vært blant annet nettredaktør og kommunikasjonsrådgiver.