I krisetider gjelder det å holde hodet kaldt og hjertet varmt. Så langt synes jeg at vi i Norge har klart å gi rom for både fornuft og følelser i håndteringen av koronakrisen, en situasjon som nådeløst setter nye rammer for alle – for det offentlige, næringslivet og for enkeltmennesker rundt om i hele landet.
Du leser nå den nye Digitaliseringsbloggen. Jeg håper denne bloggen kan bli en kanal der både vi i Digitaliseringsdirektoratet og andre som er opptatt av digitalisering, kan dele meninger, erfaringer og tanker om det store temaet som handler om omstilling og modernisering av offentlig sektor. For den tiden vi opplever i fellesskap akkurat nå, gjør at meningsutveksling og deling av kompetanse er viktigere enn noensinne.
Koronakrisen er blitt en kraftig motor i digitaliseringen. Bedrifter, organisasjoner, kommuner og andre offentlige virksomheter, ansatte, ledere, lærere, studenter og mange andre opplever nå en rask digital modning. Det skjer både på individnivå og samfunnsnivå.
«Alle» jobber på hjemmekontor, elevene får undervisning på nettbrett, og det meldes inn nye behov for digitale tjenester som kan bidra til å håndtere krisen. Eksempler på dette er selvrapporteringsløsningen for mennesker med koronasymptomer og kompensasjonsordningen for bedrifter som er hardt rammet økonomisk av virusutbruddet. Tjenester som tradisjonelt krever lengre tid til utvikling skjer nå på få dager og uker.
Jeg tenker som mange andre at vi kanskje går inn i en tid som vil endre samfunnet vårt. På overflaten handler det om nye reisevaner og flere videomøter, men dette er bare krusninger på havet av samfunnsmaskineriet som består av organisering, strukturer og relasjoner, arbeidsformer, tjenesteutvikling og leveranser.
Kanskje er vi på vei inn i en digital kulturendring som gir fart til det vi betegner som digital transformasjon. Digital transformasjon handler ikke om å lage digitale versjoner av oppgaver og produkter vi kjenner fra før. Det handler om å løse oppgavene på nye måter, gjerne med nye samarbeidspartnere, der brukernes behov står i sentrum, ikke de som leverer tjenestene. Digital transformasjon innebærer gjerne grunnleggende endringer i måten vi jobber på og organiserer oss for å få løst oppgavene.
Koronakrisen vil gå over, men først skal vi komme oss gjennom den. Digitaliseringsdirektoratets nasjonale fellesløsninger spiller allerede en viktig rolle i samfunnet.
Men hva kan vi som jobber med digitalisering lære av denne vanskelige tiden? Og hva mener du er det viktigste Digitaliseringsdirektoratet og offentlig sektor kan bidra med? Har du innspill, ta gjerne tastaturet fatt!
Steffen Sutorius
Sutorius var direktør i Difi og Digitaliseringsdirektoratet i perioden 2016-2022. Han har bakgrunn fra konsulentselskapet Metier og fra Statens pensjonskasse der han gjennomførte av et av de største smidige it- og endringsprosjektene i offentlig sektor, Perform. Sutorius er siviløkonom fra Norges handelshøyskole.