På årets Digitaliseringskonferanse er vi stolte av å ha med oss flere medarrangører, blant dem er etatsgruppen for digital transformasjon i utdanningssektoren. De har samarbeidet om å sette sammen et innholdsrikt program i et eget spor om digital transformasjon i utdanning på konferansen.
Digitaliseringen endrer utdanning, den endrer tema og metoder i fagene og den endrer hvordan yrker utøves. Hvordan er utdanningssektoren rigget for dette, og hvordan kan de samarbeide om felles ambisjoner?
Etatsgruppen for digital transformasjon i utdanningssektoren består av NOKUT, Lånekassen, Sikt, Statped, Utdanningsdirektoratet og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Utdanningssporet gir en spennende mulighet til å dykke ned i disse temaene, og delta i erfaringsutveksling med andre ledere i sektoren.
Vi får besøk av ministeren
I tillegg til at vi får besøk av forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel, kommer Pinar Heggernes, prorektor ved Universitetet i Bergen. Hun skal snakke om hvordan sektoren er rigget for å lede an i digital omstilling av samfunnet. Direktørene Sveinung Skule (Direktoratet for Høyere Utdanning og Kompetanse - HK-dir) og Morten Rosenkvist (Utdanningsdirektoratet - Udir) diskuterer felles visjon for samarbeid om digitale brukerreiser.
Digital omstilling og utdanning
Digitaliseringen endrer skole og utdanning, den endrer tema og metoder i fagene og den endrer hvordan yrker utøves. Hvordan er våre skoler og utdanningsinstitusjoner rigget for å være i forkant av dette?
– En vellykket digital omstilling er uunnværlig for grønn omstilling og demokratisk samfunnsutvikling. Omstillingen stiller krav om digital kompetanse i utdanning, i arbeidsliv og i samfunnet for øvrig. Hvordan kan vi i utdanningssektoren bidra til at Norge leder an i Europa med en vellykket digital omstilling av samfunnet? Spør Pinar Heggernes, Prorektor ved Universitetet i Bergen.
Erfaringsdeling fra utdanningssektoren
Vi byr også på suksesshistorier og smertepunkter knyttet til digitalisering og utdanning, fra ulike stemmer i sektoren. Du får høre fra elevene og fra miljøer som jobber med inkludering, fleksibel og livslang læring. Du får høre om kunstig intelligens og bruk av språkmodeller i undervisning, du får høre fra leverandører som samarbeider og ser mulighetene med data.
Dette er de som er med oss:
- Madelen Kloster, påtroppende leder for Elevorganisasjonen som representerer 180 000 elever fra ungdomsskole og videregående opplæring over hele landet.
- Olaug Gardener, ansvarlig for læringsdesign og jobber med Høyskolen Kristiania sin satsing på fleksibel og livslang læring.
- Fredrik Lillestølen Ekren, prosjektleder for digital didaktikk og inkludering i Statped.
- Yngvar C. Anda Nordberg, daglig leder for TV2 Skole AS og aktiv i en rekke prosjekter knyttet til universell utforming og særskilt tilrettelegging.
- Terje Mørland, divisjonsdirektør for utdanning og administrasjon i Sikt - Kunnskapssektorens tjenesteleverandør.
- Dagfinn Bergsager, underdirektør på IT-avdelingen ved Universitetet i Oslo, og tett på utviklingen av en personvernvennlig GPT-løsning.
Felles avslutning om digital kompetanse
For å lykkes med bruken av ny teknologi må innbyggere, næringsliv og offentlig sektor ha riktig kompetanse.
I avsluttende plenum på dag to utforsker vi samfunnets og arbeidslivets digitale kompetansebehov, og vi får perspektiver fra næringsliv, utdanning og kommunal sektor på hvordan vi er rustet for å møte behovene.