Hopp til hovedinnhold

Regjeringen ønsker å gjennomføre en digital satsing slik at reisende får en enklere og mer sømløs reisehverdag. Det er en forventning til at Jernbanedirektoratet tar en sentral posisjon for å realisere denne satsingen. Hvordan de kan få til det ønsket de å diskutere med Digitalsieringsrådet.

Regjeringen skal ifølge Nasjonal transportplan 2025-2036 (NTP) gjennomføre en digital satsing for mer sømløse reiser og bedre bruk av data.

"Regjeringen vil gjennomføre en digital satsing slik at de reisende får en enklere og mer sømløs reisehverdag, at data kan deles for å utvikle bedre tjenester til kundene, og at transportvirksomhetene får bedre muligheter til å styre trafikken, utnytte kapasiteten, håndtere avvik og forbedre sin transportplanlegging."

Samferdselsdepartementet (SD) forventer at Jdir tar en sentral posisjon for å realisere den digitale satsingen. Et tiltak fra Jdir for å møte den forventningen er å samle kapasitet innen digitalisering, innovasjon og teknologi i direktoratet i en ny avdeling. Formålet med endringene er effektiv drift av direktoratet gjennom digitalisering og at direktoratet skal være en pådriver for samarbeid, helhet og utvikling i jernbane- og transportsektoren.

Jdir skal ansette en avdelingsdirektør som blir en del av toppledergruppen. Oppgavene til og organiseringen av den nye avdelingen skal gjennom høsten 2024 konkretiseres i dialog med tillitsvalgte, verneombud og berørte ledere og medarbeidere.

Anbefalinger fra Digitaliseringsrådet:

Økosystemet som sammen danner kollektivtransport og jernbane er omfattende og komplekst. Aktørene har ulike selskaps- og tilknytningsformer. Vi tror at rollen Jdir kan ta for bedre helhet er avhengig av hvilken del av økosystemet som berøres. Vi har derfor gjort en grov inndeling av hvordan vi forstår deres posisjon i ulike deler av økosystemet. Gjennomgående forstår vi det slik at den operative digitaliseringen og tjenesteutviklingen skjer i hovedsak hos de ulike aktørene. I våre anbefalinger prøver vi å være konkret om hvilket område anbefalingen gjelder.

Statlige aktører på transportområdet

NTP viser regjeringens politikk for transportområdet. NTP er et bredt samarbeid. Jdir gir innspill til SD på linje med andre statlige aktører og samarbeider om innspill med Statens vegvesen, Bane NOR, Kystverket, Avinor og Nye veier. Vi forstår denne rollen som at Jdir er sidestilt med de andre etatene og at Jdir er faglig rådgiver for departementet og politisk ledelse.

Jernbaneaktørene

Overfor flere av jernbaneaktørene har Jdir fullmakter fra departementet og kan i noen grad bruke avtaler til samordning og styring av deler av jernbanesektoren. Vi forstår rollen til at Jdir gjennom avtaler og finansiering i stor grad kan samordne jernbaneaktørene.

Kollektivtransportaktørene

Kollektivtransportaktørene består både av statlige, fylkeskommunale, kommunale og private virksomheter. Det er stor variasjon i styringsformer, eierskap, størrelse og markedsposisjoner. Dere har etablert et samarbeid med flere av disse i forbindelse med utredningen om muligheter for felles digital tjenesteutvikling. Vi forstår Jdirs rolle til å hovedsakelig være fasilitator for samarbeid og samordning.

Dere står foran et arbeid som innebærer utvikling av kultur, roller og organisasjon, både i direktoratet og jernbane- og kollektivsektoren. Hele direktoratet og sektorene må være med på endringene.

Kultur- og rolleutvikling er et langsiktig arbeid, hvor en bygger stein på stein. Rollene som avdelingen og Jdir kan ta, forutsetter at andre aktører forstår og anerkjenner rollene. En kartlegging av aktørene i økosystemet kan være en fin start for å få oversikt over hvilke roller og ansvar den enkelte har. Det vil gjøre Jdir i bedre stand til å avklare egne roller og ansvar. I den omstillingen vil endringsledelseserfaring, evnen til å tenke helhet, evne til å skape samarbeidskultur og tillit være avgjørende. Dere vil trenge kompetanse på relasjonsbygging, nettverksbygging og kommunikasjon på ulike nivå. Også forvaltningskompetanse er viktig.

Vi anbefaler at dere

  • skaper forståelse for Jernbanedirektoratets rolle i de tre samordningsområdene nevnt innledningsvis.
  • har dialog med departementet om de ulike rollene som direktoratet skal ta.
  • vurderer hvilken kapasitet og kompetanse dere har i dag og hvordan dere må styrke denne.

Avdelingslederen skal fungere godt sammen med toppledergruppen og gjerne tilføre ny kompetanse. Vedkommende skal også fungere godt i ledelsen av ny avdeling og i relasjonen med alle aktører i økosystemet. Våre refleksjoner om viktig kompetanse tilsier at rollen til den nye avdelingslederen vil være veldig sammensatt. Det vil bli krevende å finne alle disse egenskapene hos én person.

Vi anbefaler at dere

  • rekrutterer en avdelingsleder som har erfaring fra tilsvarende prosesser.
  • tenker komplementært når dere skal fylle andre sentrale roller i avdelingen.

Det er krevende å få tak i de beste hodene. Det er en utfordring som Digitaliseringsrådet hører fra mange virksomheter. Vår erfaring er at de som lykkes best bruker samfunnsoppdraget sitt i tillegg til faglige oppgaver. Fortell om hvilke utfordringer i samfunnet mulige søkere skal jobbe med og hvilke aktører i økosystemet de skal samarbeide med. Forenkling for de reisende og ambisjonen om sømløse reiser er inspirerende og kan trekke søkere til dere.

Vi anbefaler at dere bruker samfunnsoppdraget deres for å rekruttere nøkkelpersoner.

Dere har startet et samarbeid om felles tjenesteutvikling med mange viktige aktører i kollektivsektoren. Jernbanedirektøren har engasjert seg tungt i dette.

Vi anbefaler at dere

  • opprettholder tjeneste- og kundeperspektivet for samarbeidet. Det gir et bedre utgangspunkt enn digitalisering, som kan oppfattes som smalere og mer avgrenset. Tjenestedesign kan i den sammenhengen være nyttig å bruke.
  • bruker samarbeidet til å utforske og utvikle de rollene dere skal ta og hvordan dere tilfører mest verdi. Forankre rollen dere blir enige om. Noen funksjoner som kan være nyttige å utforske er:
  1. initiativtaker til standardisering,
  2. bindeledd til EU/internasjonalt arbeid,
  3. videreutvikling og forvaltning av det felles veikartet,
  4. pådriver for samarbeidsprosjekter,
  5. initiativtaker til felles innspill til finansiering av utviklingstiltak,
  6. lovgivning og politikk og
  7. utvikling og forvalter av samarbeidsarenaer på ulike nivå.
  • involverer departementet ved behov. Felles finansiering av utvikling vil være et sterkt virkemiddel. Bruk av lov og forskrift er også en mulighet. De virkemidlene fordrer at departementet er koblet på.
  • bygger videre på topplederforankringen i samarbeidet. Bruk etablerte møteplasser eller etabler en ny arena hvor topplederne møtes. Bli enige om hva dere best løser i fellesskap.

Entur har fått en koordineringsrolle for datasamarbeid i samferdselssektoren. Arbeidet er godt forankret i SD. Gjennom den sentrale rollen dere skal ta for å realisere den digitale satsingen, kan dere være den strategiske partneren til Entur og aktørene. Dere kan også være en pådriver både sideveis og oppover innen de tre innsatsområdene for strategien for tilgjengeliggjøring av data i sektoren:

  1. lederskap, organisatoriske forhold, kultur og kompetanse
  2. teknisk tilrettelegging, standarder, internasjonalt samarbeid og
  3. samspill med eksterne aktører Vi anbefaler at dere opprettholder og eventuelt forsterker samarbeidet med Entur.

Helsesektoren har flere likheter med det aktørlandskapet dere beskriver for jernbane- og kollektivsektoren. Innenfor e-helse har aktørene over mange år bygget omfattende erfaring med styring, organisering og samarbeid i et komplekst landskap. Dere trekker selv paralleller til Digitaliseringsdirektoratets (Digdir) roller innen forvaltning av standarder, felles arkitektur, styring og organisering av samarbeid, datadeling og felles løsninger. Dere kan få inspirasjon av veiledningen om å styre, organisere og samarbeide om sammenhengende tjenester som DFØ og Digdir har utviklet.

Vi anbefaler at dere

  • tar kontakt med Helsedirektoratet for å lære av deres erfaringer med oppbygging av prosesser og strukturer for et bedre samarbeid med aktørene innen e-helse.
  • tar initiativ til erfaringsutveksling med Digdir om blant annet bruk av SKATE topplederforum og organisering og styring av samarbeid.