Hopp til hovedinnhold

Justervesenet har ansvar for at Norge har en måleteknisk infrastruktur med nasjonal og internasjonal tillit. Nå ønsker de å etablere et nytt tilsynssystem. Dette ønsket de dialog med Digitaliseringsrådet om.

Justervesenet planlegger et nytt tilsynssystem og tilsynskonsept som skal bidra til lovens formål om tillit til målinger samt effektiv bruk av samfunnets ressurser. Tilsynssystemet skal støtte og forsterke Justervesenets tilsynsstrategi. For aktørene som har interesse av å etterleve regelverket (flesteparten), skal systemet gi støtte og bidra til treffsikre tilsyn. For aktørene som ikke har interesse av å etterleve regelverket, vil systemet være et verktøy for tettere oppfølging og gi grunnlag for effektive tilsyn.

Justervesenet har en målsetning om bred involvering av brukere og hovedsakelig frivillig bruk av systemet. Insentivene for aktørenes bruk er at jo mer løsningen brukes og jo mer data man gir i løsningen, jo mer konkret støtte kan løsningen gi. De regner også med at noen må pålegges bruk

Anbefalinger fra Digitaliseringsrådet:

Dere er opptatt av at nye løsninger skal gi gevinster for brukerne og dere har beskrevet en ekstern referansegruppe. Vi tror at involvering kun via en ekstern referansegruppe kan bli for lite. Især når både fagsiden, leverandørmarkedet, tilsynsobjektene med flere skal involveres.

For eksempel er dere avhengige av gode digitale måleredskaper for å sikre data av god kvalitet. Hvordan kan leverandørene av måleredskapene bidra med teknologi for datafangst? Flere tilsynsobjekter vil ha behov for å kjøpe redskaper og tjenester for datafangst, men det er store forskjeller på hvor god teknologi for datafangst som finnes. Det vil være behov for å utvikle kompetanse og kapasiteter hos leverandørmarkedet.

Vi anbefaler at dere

  • bruker tjenestedesignere til å sette opp et godt involveringsløp.
  • sikrer en tett involvering av brukerne i utviklingen.

Dere ønsker å lage et nytt tilsynssystem. Mange av aktørene dere møter, møter dere i ulike roller, ikke bare som tilsyn. Justervesenets virksomhet kan, i tillegg til roller, også deles inn i brukergrupper, fagområder og så videre. Vi tror dere vil tjene på å gjøre en helhetlig kartlegging som gir dere en oversikt over de ulike inndelingene og hvordan data og informasjon går igjen i hver av dem. Vær åpne for at digitaliseringsarbeidet også kan starte med en brukergruppe eller et fagområde i stedet for en rolle. En slik kartlegging vil gi dere et tryggere grunnlag for hvor dere skal gå videre.

Vi anbefaler at dere

  • kartlegger virksomheten og kartlegger hvilke data og datastrukturer som går igjen i de ulike inndelingene.
  • bruker inntil for eksempel et ukesverk med en «erfaren ansatt» for å gjøre kartleggingen, som bør begrenses til et kort dokument, eventuelt et mer visuelt produkt.
  • går videre med en eventuell tjenestedesignprosess dersom denne kartleggingen viser behov for det

Vi anbefaler ofte at virksomhetene tester ut løsninger i småskala før de forplikter seg i en større anskaffelse. Det er for eksempel viktig å raskt kunne prøve ut og få bekreftet at sentrale behov kan løses i en plattform innenfor rimelige kostnader. Da lønner det seg ofte å bruke piloter. Vi anbefaler at dere

  • bruker den førnevnte kartleggingen til å identifisere et tema eller område, hvor data går igjen i mange av inndelingene.
  • velger en pilot av middels størrelse på det temaet eller området som dere identifiserer.
  • tar med nødvendig kompetanse under utvikling av piloten.
  • bruker piloten til å lære hvordan løsningen kan fungere i praksis og hvordan den kan gi gevinster for både Justervesenet og brukergruppene deres.

Overgangen til å bli en mer datadrevet virksomhet vil endre arbeidshverdagen til mange. Det vil for eksempel være en stor overgang for de ansatte å gå fra stedlige tilsyn, til tilsyn basert på analyser av mønstre i datainnsamlingen. Med nye, kraftigere verktøy følger det også endrede kompetansekrav til de ansatte. Har dere tilstrekkelig relevant, digital kompetanse i virksomheten til å se og gripe fatt i mulighetene som ligger i ny teknologi og mye data?

Den førnevnte kartleggingen kan også hjelpe dere i den pågående organiseringen av Justervesenet. Med overgang fra stedlige tilsyn til en mer datadrevet tilsynsvirksomhet, kan det for eksempel være mer hensiktsmessig å organisere seg etter fag, roller eller brukergrupper, heller enn geografi.

En slik digital transformasjon innebærer en kulturendring. Graden av psykologisk trygghet blant de ansatte vil ha betydning for hvor godt dere lykkes.

Vi anbefaler at dere

  • så tidlig som mulig er åpne om endringene som vil skje, og skaper trygghet internt i en slik omstilling. Kommuniser endringsbehovene tydelig i organisasjonen.
  • har et bevisst forhold til hvilken kultur dere vil ha og hvordan dere skal klare å både ivareta og utvikle de ansatte. Her er det viktig å sørge for samskaping og la de ansatte få delta i endringsprosessen så langt det lar seg gjøre.
  • er åpne for mulighetene som ny teknologi gir, og rekrutterer teknisk og faglig analysekompetanse. Ved å rekruttere for framtiden kan dere utnytte potensialet i ny teknologi og innsamlede data.

Dere ønsker å bli en mer datadrevet virksomhet og beskriver hvordan dere skal få tilgang til store mengder data som er relevant for tilsynsvirksomheten deres. Vi støtter dere i tanken om å identifisere, få tilgang til og bruke data – både til prioritert tilsynsarbeid, informasjon om nasjonal tilstand og for å understøtte arbeid med lov og regelverk.

Det er mange virksomheter som går gjennom en lignende datareise. Med lagring i sky og kraftigere verktøy følger det også flere endringer som for eksempel nye prismodeller, endrede bruksmønstre med mer.

Vi anbefaler at dere

  • lærer av andre virksomheter som har vært igjennom en lignende reise med økt datainnsamling, lagring i sky og fokus på dataanalyse. Eksempler kan være Statistisk sentralbyrå, Mattilsynet eller Sikt.
  • er nøye på valg av eventuell leverandør. Samarbeidsforholdet til leverandør vil være avgjørende for å lykkes.
  • sikrer at en eventuell prosjektleder har tilstrekkelig kompetanse og gjerne er fra Justervesenet.

Det er ikke tvil om at Justervesenet også må modernisere tilsynsvirksomheten sin for å henge med i tiden. Dere er et godt eksempel på hvordan Norge er et høytillitssamfunn og samtidig at denne tilliten er noe vi alle dessverre kan ta for gitt.

Dere har kontakt med andre tilsynsvirksomheter og deltar i Tilda-samarbeidet. Dere skal investere i ny infrastruktur som dere mener vil spare penger for samfunnet og tilsynsobjektene deres. Det vil koste samfunnet mye dersom alle tilsynsmyndighetene skal investere i egen infrastruktur og ha egne systemer. Kan dere gjøre noe sammen med andre tilsynsmyndigheter som i større grad tar utgangspunkt i tilsynsobjektene? Kan det gi enda større samfunnsnytte, med gevinster for både næringslivet og myndighetene?

Vi anbefaler at dere

  • forteller Nærings- og fiskeridepartementet at dere også jobber med et tilsynssystem. Departementene er tjent med å kjenne til det store bildet.
  • påpeker at mulighetene med å utvide Tilda-samarbeidet bør vurderes.
  • utforsker mulighetene for å gjenbruke tilsynssystemet til noen av de andre tilsynsvirksomhetene.