Hopp til hovedinnhold

Norsk helsenett var i Digitaliseringsrådet for å diskutere hvordan de kan komme videre i arbeidet med digitalt helsekort for gravide. De opplever at det er utfordrende å få leverandørmarkedet med på arbeidet.

Digitalt helsekort for gravide skal øke kvaliteten i svangerskaps- og fødselsomsorgen gjennom digital informasjonsdeling til den gravide og mellom involvert helsepersonell. Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har ansvar for å koordinere og følge opp tiltaket ved å gi oppdrag og sette krav til leveranseplaner og rapportering.

Bildet viser digitalt helsekort for gravide brukt i en samtale mellom den gravide og helsepersonell.
Foto: Norsk helsenett

Departementet gir årlige oppdrag til de regionale helseforetakene, Helsedirektoratet og NHN.

Prosjektet skal nå innhente læring og erfaring som kan brukes til å videreutvikle konseptet og forbedre løsningen i samarbeid med helsetjenesten.

Tiltaket skal gi følgende verdi:

  • Økt kvalitet på svangerskapsomsorgen og økt pasientsikkerhet
  • Redusert dobbeltarbeid og dobbeltføring
  • Økt helsekompetanse og trygghet
  • Bedre ivaretakelse av personvern og informasjonssikkerhet

Anbefalinger fra Digitaliseringsrådet:

NHN skal nå teste teknisk løsning for det digitale helsekortet i den gravides brukerreise. For å kunne evaluere løsningen som skal testes, kreves det at dere kan samle inn data fra et tilstrekkelig antall gravide med et digitalt helsekort. Vi oppfattet at dere har avgrenset løsningen til API-er til journalsystemene. EPJ-leverandørene skal utvikle brukergrensnittet til helsepersonellet, og her ligger det utfordringer. Har dere forsikret dere om at dette treffer brukerreisen til et tilstrekkelig antall gravide? Helsedirektoratet har ansvar for å vurdere behov for avklaringer rundt konseptet som skal testes ut.

Det kan være hensiktsmessig å teste ut flere konsepter for å sikre et bedre og bredere dataunderlag for å evaluere testperioden. Kan dere teste konsepter som ikke krever at et stort antall leverandører implementerer datamodellen? Kan dere for eksempel søke etter en aktør som utvikler et «topplag» til helsestedenes EPJ-løsninger? Bruk gjerne markedet til å bidra med gode ideer.

Vi anbefaler at dere:

  • lager et godt evalueringsdesign for testperioden som sikrer at dere har et tilstrekkelig antall gravide som gjennomfører et svangerskap med digitalt helsekort.
  • avklarer og blir enig med Helsedirektoratet om konsept. Involver departementet ved behov.
  • ser på flere løsninger og inviterer markedet til å bidra med ideer til løsninger underveis i testperioden. Dialogen med markedet kan gjennomføres på mange måter, blant annet i workshop, 1-til-1 møter eller gjennom RFI-forespørsler om informasjon.

Konseptet dere skal teste, handler i første omgang om å digitalisere en papirprosess. Den største gevinsten er forbedring av personvern og informasjonssikkerhet. I konseptutredningen beskrives også et mer langsiktig målbilde. Jobb videre med det i utprøvingsfasen. Vi tror det er flere gevinster enn de dere har beskrevet i dag.

Norge er i dag, sammen med øvrige nordiske land, et av de tryggeste landene i verden å føde barn i. Det vil kreve kontinuerlig faglig og teknisk utvikling for å nå mål som forbedrer svangerskapsomsorgen og pasientsikkerheten ytterligere. Også i leverandørmarkedet kreves det kontinuerlig utvikling. Til sist vil det kreve at aktørene den gravide er i kontakt med, har oppdaterte systemer.

Vi anbefaler at dere:

  • jobber videre med det langsiktige målbildet i utprøvingsfasen. Hvordan kan for eksempel kunstig intelligens bidra til større nytte?
  • bruker erfaringene til å beskrive hva dere ønsker å oppnå gjennom digitalisering av dagens helsekort for gravide på lang sikt – et såkalt drømmebilde.
  • beskriver forutsetningene for at et slikt drømmebilde kan realiseres som en aktør- og brukerreise

Arbeidet krever et godt samarbeid mellom aktørene. Mange av dem kan ikke styres av staten. Samarbeidet vil derfor kreve god rolleforståelse, eierskap, prioritering og gjennomføringsvilje. Det blir viktig med god kommunikasjon. Gå i dialog og lytt til de andre aktørene. Hva sier de skal til for å lykkes? Vi anbefaler ofte virksomheter å lage «den gode historien».

Vi anbefaler at:

  • dere er tydelige på roller og ansvar for aktørene.
  • toppleder gjør den gode historien til sin egen og deler den med flest mulig.
  • dere er åpne for innspill og forslag fra de andre aktørene.

Problemstillingene som ble tatt opp i rådet, handler i stor grad om hvordan markedet kan bidra til å løse behovene innenfor sektoren. Utfordringene handler om bruk av anskaffelser, segmentering og manglende ressurser til å fornye systemene.

Vi opplever at det mangler en helhetlig tilnærming hvor hele økosystemet raskere responderer på nye behov, og nye løsninger blir tatt i bruk. Det kan kreve at praksis og innkjøpsstrategier i de enkelte aktørleddene endres.

Dere har en mulighet til å endre leverandørmarkedet. Dere har en statsråd som også forstår næringsutvikling. At det finnes en klar politisk vilje til å levere bedre helsetjenester for gravide gir en god mulighet for å engasjere statsråden.

I andre sektorer kan dere hente erfaringer på offentlig-privat samarbeid. Eksempelvis utviklet Brønnøysundregistrene Digital selskapsetablering i samarbeid med næringslivet, uten at det var behov for konkrete anskaffelser eller insentivordninger.

Vi anbefaler at dere:

  • bruker erfaringene fra arbeidet for å utvikle en tydelig strategi for hvordan næringslivet kan medvirke.

HOD har valgt en styringsstruktur der det har et operativt samordningsansvar for planer og aktiviteter hos flere aktører. Samtidig peker HOD på at aktørene skal etablere arenaer for dialog og prioriteringer på virksomhetsnivå. Virksomhetene har i mandatet fått noen roller og fullmakter. Mandatet beskriver ikke hvordan felles gjennomføring skal styres. Det kommer ikke fram hvordan eventuelle uenigheter mellom aktørene skal løses og eventuelt løftes. Hvem har beslutningsmyndighet dersom dere er uenige? Våre erfaringer er at en tydelig og avklart styringsstruktur er avgjørende for å lykkes.

Vi anbefaler at dere:

  • avklarer hvordan dere skal håndtere uenigheter om valg underveis, hvilke samarbeidsarenaer dere trenger for å samordne dere på virksomhetsnivå, hvem som har hvilke fullmakter og hvordan dere skal løfte saker opp til departementet.

Tjenestemangfoldet og de digitale løsningene i helsesektoren er omfattende og komplekse. Vi anbefaler at dere bruker resultatene fra dette arbeidet til å løfte generelle problemstillinger inn i økosystemet og opp til departementet.