Oljedirektoratet (OD) skal sikre størst mulig verdiskapning for det norske samfunnet fra petroleumsnæringen. OD ønsker å bli et prosess- og datadrevet direktorat. Det første steget er å etablere nødvendige kjernekomponenter i ODs IT-systemer.
Petroleumsnæringens tilgang til data om norsk sokkel er et av Norges store konkurransefortrinn og unikt i global sammenheng. OD forvalter Norges arkiv for data om sokkelen, og er eneste aktør som har et komplett sett med data. Data som er forvaltet av OD er en betydningsfull kilde som muliggjør nye olje- og gassfunn, samarbeid, effektivisering og innovasjon for aktørene på sokkelen.
Effektiv tilgang til disse dataene er en forutsetning for framtidens stor-data analyser, maskinlærings-løsninger og innovative tjenester som kan bidra til økt verdiskaping. OD har en del eldre systemer som vanskelig lar seg oppdatere og videreutvikle for å dekke dagens og framtidens behov og muligheter. Det er tidskritisk å fornye den teknologiske plattformen for fortsatt å ivareta rollen som en relevant faktaleverandør, datatilbyder og muliggjører for innovasjon. OD peker på at med dagens tempo i systemutviklingen, vil noe av teknologien de nå flytter data over på være utdatert før flyttingen av data er ferdigstilt.
På veien mot å bli et prosess- og datadrevet direktorat er skal OD etablere nødvendige kjernekomponenter i IT-systemene. Disse skal muliggjøre betydelig effektivisering og automatisering av intern og ekstern samhandling.
Anbefalinger fra Digitaliseringsrådet
Dere beskriver en situasjon med betydelig teknisk etterslep i OD som det er tidskritisk å ta fatt på. Viktige data om havet og havbunn tilgjengeliggjøres ikke for aktørene på en rask og effektiv måte. Dagens løsninger innebærer mange manuelle operasjoner med datainnsamling og utdaterte systemløsninger. Dette står i sterk kontrast til de store investeringene som selskapene i bransjen gjør i innsamling og analyse av data. Et høyere tempo i utviklingen hos OD vil bidra til vesentlig effektivisering av arbeidet både hos dere og operatørene på norsk sokkel.
Vi forstår bekymringen deres for at endringstakten er for lav og at dere er på etterskudd. Det forringer muligheten til å opprettholde posisjonen som den sentrale forvalter av data om sokkelen. Vi anbefaler at dere er tydelige på konsekvensen av å ikke ta tak i etterslepet. Vær åpne og ærlige på hvor utfordrende situasjonen er. Bruk det i kommunikasjonen både internt og eksternt.
Det ligger store muligheter i å videreutvikle deres rolle som dataforvalter og verdiskaper både i olje- og gassektoren og for nye grønne næringer. Det krever imidlertid økt endringstakt og at dere tar en mer framoverlent rolle. De samfunnsmessige verdiene vil være viktige for norsk økonomi i framtiden.
En del av samfunnsdebatten rundt olje- og gassnæringen handler om at nye næringer kan «stå på skuldrene» til oljenæringen. Noen elementer i en historie om verdiskaping kan være:
- Potensielt enorme verdier som kan utløses ved nye funn på eksisterende felter
- Data om havet og havbunnen kan bidra til å bygge en bro mellom olje- og gassnæringen og grønne næringer.
Vi anbefaler at dere videreutvikler historien slik at dere får fram helheten. Lag den gode historien og koble den til framtiden. Bruk eksempler for å forsterke budskapet. Knytt budskapet sammen med behovet for teknisk fornyelse (se anbefaling 1). Kanskje en kort video kan være en god måte å formidle historien til mange?
Dere trenger støtte og god forankring både politisk og administrativt for å lykkes i det videre arbeidet. For å få til dette er det viktig at det er en felles forståelse av problemer og muligheter i direktoratet og departementet.
Satsingsforslaget er et første steg mot et prosess- og datadrevet direktorat. Bruk historien i en strategisk dialog med departementet. Snakk om det langsiktige målet og veikartet for å komme dit. Vi anbefaler at dere inviterer politisk ledelse til en samtale om utfordringene og mulighetene for verdiskaping, og hva en digital transformasjon av Oljedirektoratet kan bidra til.
Dere beskriver satsingsforslaget som et steg på en reise mot et datadrevet direktorat, som starten på en digital transformasjon. Det forutsetter, basert på våre erfaringer, en offensiv satsing på kompetanse og kapasitet. Dette er ikke et IT-prosjekt, men et omfattende organisasjonsutviklingsprosjekt som vil påvirke kultur, kompetanse, ledelse og arbeidsprosesser i OD.
Definer hva dere trenger av kompetanse framover. Vi anbefaler at dere bygger opp et solid internt utviklingsmiljø og rekrutterer nøkkelpersonell. Det kan bety både harde prioriteringer internt og justeringer av rammene dere har fra departementet. Gå i dialog med departementet om handlingsrom for å utvikle organisasjonen. Start arbeidet med å styrke det interne utviklingsmiljøet tidlig, siden det kan være krevende å få tak i egnede ressurser.
Dere formidler behovet for fornyelse på en ærlig måte, og dere har tatt flere viktige grep for å starte transformasjonen. Digital transformasjon utfordrer ledelsen på mange områder samtidig, og kompleksiteten kan oppfattes som overveldende. Oljedirektøren må bruke sin posisjon til å sette retning og ambisjon for utvikling. Toppledelsen må stå sammen om de prioriteringene som vil være nødvendige.
Den digitale transformasjonen innebærer bruk av ny teknologi, fornyelse, endring av kulturen, nye samarbeidsformer og brukerinvolvering. Disse må dere håndtere samtidig. En god og tydelig ledelse vil være en viktig suksessfaktor.
Flere andre toppledere og ledergrupper står, som dere, i starten av en digital transformasjon. Vi tror det er nyttig og inspirerende å ha dialog om egne og andres erfaringer. Vi anbefaler at du tar kontakt med Mattilsynet som opplever at de er i en tilsvarende situasjon.
Dere står overfor et omfattende arbeid med stor kompleksitet. Dere kan ikke jobbe med alt samtidig. Vår erfaring er at det er klokt å tenke stort og visjonært, men starte med ett eller to konkrete områder.
Vi anbefaler at dere parallelt med fornyelsen av infrastrukturen velger ut noen få områder som kan gi resultater tidlig. Fortsett dialogen med selskapene på norsk sokkel og snakk med dem om hvilke behov de har, hva de trenger av data fra OD og hvordan OD kan bidra til at de lykkes bedre. Undersøkelsen dere er i gang med mot serviceselskapene er et godt eksempel.
Trekk aktørene med i hele utviklingsløpet. Jobb innovativt med løsningskonsepter, få fram gevinstene og kommuniser verdien av endringene.
Satsingsforslaget skal bidra til at dere kan etablere noen nødvendige kjernekomponenter i IT-infrastrukturen. De tre produktene dataplattform, integrasjonsplattform og prosesstyringsverktøy vil være viktige pilarer for arbeidet videre.
Flere virksomheter jobber med å anskaffe og innføre nettopp disse tre grunnpilarene i sin digitale infrastruktur. Vi anbefaler at dere tar kontakt med noen av disse og drøfter erfaringene de har. Vi tror det vil være nyttig, selv om det er snakk om helt andre data og fagområder.
Helse Sør-Øst er en av virksomhetene som jobber med dette. Rådsmedlem Eli Stokke Rondeel kan bistå med å sette dere i kontakt med relevante personer.