Transkribsjon podkast Joakim Lystad
Her finn du transkribsjon av samtalen mellom Joakim Lystad og Are Kvistad, Digitaliseringsrådet.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Velkommen til ny podkast.
I denne episoden skal vi møte den nye lederen i Digitaliseringsrådet.
Mitt navn er Are Kvistad, og her i studio har jeg med meg Joakim Lystad.
Velkommen.
Ja, for du har fra 2024 overtatt som ny leder i Digitaliseringsrådet, og er i full gang.
Du angrer ikke?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Nei, dette er kjempemoro og spennende.
Og lærerikt.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Det er bra.
Kanskje du kan starte med å si litt om hva Digitaliseringsrådet er, og hvilke folk du har med deg, og hva dere egentlig gjør? Ja, Digitaliseringsrådet, og hvilke folk har du med deg, og hva gjør dere?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Digitaliseringsrådet er oppnevnt av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.
Og består av ti personer fra statlig sektor, fra kommunal sektor og fra privat sektor.
Og oppgaven vår er å gi råd til toppledere i statlige virksomheter om digitalisering, digital transformasjon, endring osv.
Disse personene som sitter i rådet, har stor kompetanse om endring, digitalisering.
Mye mer enn det jeg har.
Men jeg har litt erfaring fra ledelse og endring og styring.
Så sammen får vi tilbakemelding fra etatslederne om at dette er nyttig.
Og så er det jo sjøl en virkelig erfaren byråkrat og leder i det offentlige.
Blant annet med toppstillinger i Mattilsynet og Nav.
Det er store organisasjoner i staten.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Hva tenkte du sjøl om digitalisering da du satt som toppleder den gang?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Det begynner å bli noen år siden.
Verden og teknologien var litt annerledes da jeg ble leder i Mattilsynet i 2003, enn hva det er i dag.
Men jeg tror jeg trygt kan si at jeg var det som kalles digital umoden.
Jeg skjønte ikke helt samspillet mellom teknologi, styring, ledelse, fagkunnskap osv.
Så noe av den reisen jeg sjøl opplever at jeg har vært med på, er jo det å se hvilket samspill som er nødvendig mellom tjenestene som skal utføres, de faglige kravene som er nødvendig for å levere tjenestene for en etat, og teknologien som muliggjør helt nye måter å løse tjenestene på, levere tjenestene på.
Dette så nok ikke jeg den gangen.
Det var kanskje ikke så mange som så det den gangen heller, for verden var annerledes.
Men det er nok den viktigste endringen jeg opplever fram til i dag.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Kan du si litt mer om de tidligere jobbene, er det nyttige erfaringer du har derfra, som du kan bruke i arbeidet i Digitaliseringsrådet nå?
På hvilken måte?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Jeg tror nok erfaringen som leder og toppleder er veldig nyttig å ha med seg inn.
Altså den balansen mellom styringsrett, medbestemmelse, involvering, arbeidsmiljø, kompetanse, motivasjon osv.
Det betyr mye, også når det gjelder digital transformasjon og digitalisering.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Du har med deg medlemmer i rådet som også har lang erfaring fra lederstillinger i det offentlige.
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Ja.
Det er det.
Vi har en toppleder med, og andre som har mellomledererfaring osv.
Og det er nok nyttig.
Så tror vel jeg at det er fornuftig at det er med topplederkompetanse inn i rådet.
Det bør jo ikke nødvendigvis være lederen, men at det er til stede i rådet, tror jeg er fornuftig.
For det er toppledere som kommer til rådet, og som vi har kontakt med, og som vi sender anbefalingsbrev til.
Are Kvistad, Digdir (AK):
For Digitaliseringsrådet er det mye nytt i år.
Du er ny rådsleder.
Det er nye medlemmer i rådet.
Vi har fått et nytt departement med fokus på digitalisering.
Og vi har en ny statsråd, selvfølgelig.
Oppå det hele har vi fått ny digitaliseringsstrategi, som kom i september.
Kunne vært interessant å høre...
Tenker du at dette påvirker arbeidet dere i rådet gjør fremover?
Kanskje det er prosjekter dere får på bordet?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Ja, det gjør det.
Vi hadde gleden av å ha den nye statsråden.
Eller nye og nye...
Hun hadde jo vært i stolen en god stund.
Men statsråden på besøk i Digitaliseringsrådet, det var nyttig, og det var motiverende.
Og jeg tenker jo at digitaliseringsstrategien er spennende, fordi den setter en veldig høy ambisjon.
Den dreier seg både om teknologisk infrastruktur, hvor det settes ambisiøse mål.
Og den dreier seg også om en del forutsetninger som skal til for at vi skal kunne levere tjenester enda bedre, og for å bidra til at næringslivet blir mer effektivt.
Jeg tror at kanskje den første forutsetningen som står i strategien, altså at vi må styre, dele data, styre bedre på tvers, er kanskje en av de viktigste forutsetningene for å lykkes.
Og det er en så viktig forutsetning at kanskje det nesten burde vært et mål.
Sterkere styring og også en deling av data har vært en liten bremsekloss.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Men de som kommer med saker til rådet, kan du si noe om hvordan de opplever å få sin sak dissekert og få råd over bordet fra dere?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Ja, vi prøver jo å røke ut på en måte hvordan de opplever det å komme i rådet.
Så vi har 14 dager etter at vi har sendt dem et anbefalingsbrev, en kort halvtimes prat med toppleder.
Og 'hvordan var egentlig dette'?
Følte du deg velkommen?
Følte du at du var oppe til eksamen, eller var det nyttig, eller bør vi nedlegge hele rådet?
Og de enstemmige tilbakemeldingene vi får, det er jo at dette opplevdes som velkomment og som nyttig.
Og det er vel to innganger kanskje til dette.
Det ene er at noen virksomheter kan ha kommet ganske langt og ønsker egentlig å få rådets bekreftelse på sine egne tanker om hvordan de skal gå videre.
Det kan ikke vi garantere at de får en bekreftelse, men ofte så vil jo det kunne skje, i tillegg til at vi kanskje har noen andre refleksjoner.
Den andre ytterligheten er de som kommer fordi de er veldig i tvil.
De vet egentlig ikke hva de skal gjøre, og roper litt om hjelp.
Og kommer til rådet for å få noen tanker om hvordan de skal gå videre.
Og begge de gruppene, selv om jeg nå polariserer dem litt, de gir oss tilbakemelding på at dette var nyttig, og de følte seg velkomne.
Det siste legger vi veldig vekt på.
Vi understreker når de kommer, og i formøtene, at dette er ingen eksamen.
Dere står helt fritt til å benytte de refleksjonene vi gir.
Og bruk dem hvis dere vil og kan.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Ser du noen andre fellestrekk for virksomhetene eller prosjektene som havner på bordet til dere?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Ja, jeg har ikke noe statistikk på det, men noen tanker om det spørsmålet vil jo være at forholdet mellom teknologi og fag er alltid sentralt.
Og det er jo ting vi ofte kommenterer litt òg, på en måte.
Er det liksom bare IT-avdelingen som er med sammen med toppleder?
Så er det ofte at vi reflekterer rundt om faget har noen rolle i styringen av dette endringsprosjektet.
Så det er én fellesnevner som ofte går igjen.
Forholdet mellom fag og teknologi og tjenester.
Det andre er jo, finnes det andre virksomheter som gjør noe lignende av det dere nå står overfor?
Enten i privat sektor eller andre steder.
Og det er nok ofte at man oppi de utfordringene en virksomhet står, så tenker man på seg selv og er litt snevre, på en måte, i tanker om hvordan vi skal gå videre.
Istedenfor å gå bredere ut og se at kanskje finnes det noen andre som har en løsning som vi kunne ha stor nytte av.
En tredje ting er jo dette med deling av data og de begrensningene som på en måte ligger, både i sektorstyringen og i GDPR og i andre regulatoriske begrensninger.
Hvor rådet nok tenker litt omkring hvordan kan man i større grad få til en datadeling?
Og heller sette begrensninger på hvilke mengder man kan få analysere og publisere.
Hvis vi ser litt på digitaliseringstiltak, litt sånn helikopterblikk...
Are Kvistad, Digdir (AK)
Og ser på det på et område som HR-personal, økonomi, regnskap i en virksomhet og andre deler, ser du noen særtrekk eller utfordringer knytta til arbeidet med digitalisering, som er litt sånn spesielt?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Ja, i hvert fall i forhold til HR, som er en tjeneste som er nødvendig bare for å drifte virksomheten.
Så er jo digitalisering, digital transformasjon, det dreier seg om de tjenestene man leverer, det samfunnsoppdraget man har.
Det er kjernevirksomhet, det er ikke støttevirksomhet, som jo ofte økonomi, regnskap, HR er.
Det er støttevirksomhet til kjernevirksomheten, mens digital transformasjon dreier seg om kjernevirksomheten.
Hvordan kan vi forbedre tjenestene våre?
Hvordan kan vi utnytte teknologien til å hjelpe borgerne eller næringslivet enda mer enn det vi klarer i dag?
Og så er det vel noe kanskje om utviklingstakt, hastighet, ressursbehov og kanskje også samordningsbehov innenfor digitalisering som er litt spesielt, eller kanskje ekstra høye krav.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Hvilke konsekvenser har det for ledelse, tenker du?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Jeg skal ta en liten historie.
Da jeg var leder i Nav, spurte min gamle mor på 97 år meg om hvordan det var å være leder i Nav og så sa jeg at det skjer jo veldig mye.
Det er veldig mye endringer som vi og jeg må forholde oss til.
Og det har vel aldri skjedd så store endringer som det det skjer i dag.
Nei, nå tar du feil, Joakim, sa min gamle mor.
Det er min generasjon som har opplevd de store, gjennomgripende endringene.
Vi opplevde telefon, hvor man plutselig kunne snakke med hverandre på avstand.
Vi opplevde at man kunne fly i luften.
Vi opplevde at man fikk radio.
Vi opplevde at man fikk TV.
Så ikke kom her og fortell meg at det går så raskt, og at det er så store endringer din generasjon.
Og det er jo for så vidt sant.
Men jeg tror nok at dagens ledere opplever at det går raskt, at utviklingen går kjapt, og at det er krevende kanskje å forstå alle implikasjoner av teknologiutviklingen.
Og hvilke muligheter og begrensninger det gir.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Hvis du ser tilbake på det første halvåret når du jobber med rådet, hva har gjort mest inntrykk?
Hva er det du har lært?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Jeg har lært masse om digitalisering og digital transformasjon.
Gjennom de andre rådsmedlemmene og gjennom de virksomhetene som kommer.
Og det er nok kanskje det jeg har lært, er den opplevelsen jeg også hadde litt fra Mattilsynet og Nav, men som jeg er blitt mer bevisst på kanskje nå gjennom rollen som rådsleder.
Og det er denne sammenhengen mellom fag, styring, ledelse og digital transformasjon.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Nå har dere kommet med en ny erfaringsrapport.
Det er den niende i rekken.
Dere skriver blant annet om digital modenhet i virksomheten.
Hva tenker du om topplederens rolle i arbeidet med digitalisering og digital transformasjon?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Alle snakker om digital modenhet, og så er det litt usikkert om man sier at digital modenhet er en forutsetning for digital transformasjon, eller om det er omvendt.
Dette er veldig abstrakte begreper.
Og folk legger ulike innhold inn i disse begrepene.
Så jeg tror her er det veldig fort gjort å snakke forbi hverandre.
For moro skyld spurte vi fire rådsmedlemmer om hva de legger i begrepet 'digital modenhet'.
Og de ga veldig gode svar, men de var jo ikke identiske, de svarene.
Så det illustrerer at man legger ulike ting inn i disse begrepene.
Men jeg tror, vi har i hvert fall skrevet en del om digital modenhet for å få toppledere til å se at her må du interessere deg for dette.
Hvis du føler deg på gyngende grunn, så må du gjøre noe med det.
Du må etterspørre hos medarbeiderne dine om hva må jeg vite om dette, for å kunne ta ansvaret for tjenesteutviklingen og den digitale transformasjonen hos oss?
Du må kanskje selv sette deg litt på skolebenken, lese deg opp eller oppsøke råd, for eksempel Digitaliseringsrådet, for å kunne ta det lederansvaret der og sette retning på den digitale transformasjonen.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Nettopp.
Så skriver dere også om kunstig intelligens, KI, i rapporten.
Jeg skal ikke be deg om å komme med Eurekasvaret på hva KI skal gjøre for offentlig sektor.
Men har du et råd til lederne som nå klør seg litt i hodet?
Hva er det viktigste for dem å være oppmerksom på?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Der er nok jeg på like gyngende grunn som etatslederne sjøl, tenker jeg.
Men det blir jo noe av det samme.
Vær nysgjerrig.
Pass på å rekruttere personer som begynner å ha kompetanse på dette.
Spør dem hele tiden om hvordan kan dette påvirke eller forbedre tjenestene våre.
Søk hjelp, og ikke vær redd for det.
Derimot se på det som en mulighet.
Så er det et område som er nytt for oss alle, og som også kan gi ganske inngripende endringer.
Så man må prøve å forstå hvilke endringer kan dette gi.
Og hvilke regulatoriske avgrensninger ligger i dette både på europeisk nivå og på nasjonalt nivå.
Så dette er på en måte noe man har ansvar for å sette seg inn i og skjønne, men gjerne ved hjelp av andre.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Vi skal straks gå inn for landing, men når det gjelder rådets nye erfaringsrapport, hvorfor bør spesielt ledere lese den rapporten?
Leder Digitaliseringsrådet Joakim Lystad (JL):
Ledere sitter med ansvaret for digital transformasjon.
Men er helt avhengig av kompetansen og gode råd fra egne ansatte, fra tillitsmannsapparatet og fra gjerne Digitaliseringsrådet.
Og kanskje kan de plukke opp noe i vår erfaringsrapport som de kan ha glede av osv.
Og kanskje også kan den bidra til at de opplever at de ikke står alene om dette.
At det ikke er flaut å spørre om dette.
At det ikke er flaut å medgi at dette kan jeg ikke nok om.
Det er det første steget for å være en digital, moden toppleder.
Are Kvistad, Digdir (AK):
Det er gode råd fra rådslederen.
Takk til Joakim Lystad for at du kom i studio.
Den nye erfaringsrapporten og annen informasjon fra Digitaliseringsrådet finner du på nettsidene digdir.
no.
Og til slutt, husk at du kan laste ned flere episoder der du vanligvis henter dine podkaster.
Vi høres.