Hopp til hovedinnhold
Emner:
  • Fellesløsninger
  • Sammenhengende tjenester
  • Digital identitet
  • Digital samhandling
  • Digitalisering og samordning
Tid:
tirsdag 8. april kl. 09:00 – 12:00, 2025
Sted:
Digdir, Økern Portal inngang C, Oslo
Påmeldingsfrist:
tirsdag 1. april kl. 23:00

Digitaliseringsdirektoratet har fått i oppdrag å utrede hvordan sikre og brukervennlige digitale fullmaktsløsninger, som muliggjør tilgang til offentlige tjenester på vegne av en annen bruker, kan etableres. Vi kartlegger også nærliggende behov, som samtykke, for å se om flere behov bør løses felles.

I den anledning ønsker vi dialog med IT-leverandører. Det vil si IT-leverandører som leverer IT-løsninger til offentlig sektor som har funksjonalitet eller ser behovet for funksjonalitet for fullmakt og nærliggende behov, IT-leverandører som ønsker slik funksjonalitet levert av offentlig sektor og IT-leverandører som ønsker å tilby fullmakt- og samtykkeløsninger på tvers av virksomheter og sektorer.

I dag er håndtering av representasjonsforhold i digitale tjenester utfordrende både for offentlige og private tjenesteytere, de som ønsker å bli representert av andre og de som skal representere dem. Det kan være komplisert og tidkrevende å opprette, innhente og forvalte fullmakter som gir den som skal representere tilgang til tjenester eller informasjon de skal ha på vegne av den de representerer og mulighet for den som blir representert til å ha oversikt over alle representasjonsforhold og hva andre gjør på sine vegne.

Funksjonalitet for håndtering av digitale fullmakter løses i dag i stor grad hos den enkelte offentlige eller private aktør. Altså parallelle, ulike løsninger for like behov, som ikke snakker sammen. Dette er uheldig for brukerne og bryter med once-only-prinsippet.

Formålet med dialogen er å diskutere behov for løsninger, hvordan løsninger kan utvikles og hvilken rolle leverandørmarkedet ser for seg når dette skal realiseres. Samt innspill på hva som bør løses lokalt, sektorielt og nasjonalt.

Ved stor påmelding vil det kunne komme begrensninger på antall deltakere fra hver virksomhet.

Foreløpig agenda:

  • Presentasjon prosjektet
  • Mandatet for arbeidet
  • Leveranser
  • Status i arbeidet
  • Diskusjon og innspill fra deltakere
  • Avslutning og oppsummering

Kontakt

Stig Slaatto-Hornnes

Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 90 54 15 34