Hopp til hovedinnhold

Digitaliseringsdirektoratet har gjennomført et av de mest komplekse IT-prosjektene i offentlig sektor samtidig som løsningene har vært i drift. Påloggingsløsningen ID-porten som har rundt én million innlogginger hver dag, er blitt modernisert og flyttet over på ny skyplattform i Norge.

Bilde fra operasjonsrommet som viser personell ved dataskjermer.
Seniorrådgiver Randi Øyri i operasjonsrommet sammen med resten av teamet på den store “flyttedagen” for ID-porten.
Foto: Are Kvistad/Digdir

De digitale fellesløsningene er lite synlige for folk flest, men viktige komponenter i det digitale økosystemet i Norge. ID-porten er en av fellesløsningene som utgjør en del av den samfunnskritiske infrastrukturen vår. Dette er "digitale byggeklosser" som løser felles behov og skaper milliargevinster både i offentlig forvaltning og privat sektor.

Samfunnskritisk

– ID-porten er definert som en samfunnskritisk løsning. Den gir oss innbyggere tilgang til rundt ti tusen digitale tjenester fra det offentlige, for eksempel hos Nav, Skatteetaten, Helsenorge og kommunene. Tjenestene må være sikre, tilgjengelige og virke som de skal – når vi trenger dem. Nettopp derfor var det viktig å gjennomføre moderniseringen så smidig som mulig og uten å måtte ta ned løsningene, sier avdelingsdirektør Nina Olsen Munthe som leder avdelingen for fellesløsninger i Digdir.

Arbeidet startet med et forprosjekt i 2019. Fra 2022 er det jobbet med å etablere løsningene på moderne skyteknologi. I denne prosessen er hele løsningen for ID-porten skrevet om. De siste tjenestene ble flyttet ved årsskiftet, og i mai ble prosjektet avsluttet etter endt godkjenningsperiode.

Jeg er stolt av at fagmiljøene våre parallelt med dette store utviklingsprosjektet også har levert viktige løsninger i forbindelse med pandemien og Ukraina-krigen. Dette hadde heller ikke gått uten et godt samarbeid med alle de offentlige virksomhetene og private aktørene som bruker ID-porten.

Stort digitaliseringsprosjekt

Sluttrapporten viser at målene med prosjektet er oppfylt. Disse innebærer at den nye ID-porten kan håndtere langt mer trafikk, er enda sikrere og mer stabil i drift. Den tekniske løsningen er mer fleksibel og bedre rustet til å møte nye behov etter hvert som det offentlige utvikler nye digitale tjenester.

– Jeg er stolt av at fagmiljøene våre parallelt med dette store utviklingsprosjektet også har levert viktige løsninger i forbindelse med pandemien og Ukraina-krigen. Dette hadde heller ikke gått uten et godt samarbeid med alle de offentlige virksomhetene og private aktørene som bruker ID-porten, sier Digdir-direktør Frode Danielsen.

Nye behov

ID-porten er totalt fornyet og bygd om ved bruk av skyteknologi. Dette omfatter i praksis alle løsningene som er knyttet til elektronisk identitet (eID) hos Digdir. I tillegg til ID-porten gjelder dette MinID, Maskinporten og Kontakt- og reservasjonsregisteret.

Nina Olsen Munthe forklarer at ID-porten har vært en suksess siden starten. I dag bruker hele offentlig sektor denne som innloggingsløsning. Nye ID-porten legger nå til rette for nye bruksbehov. Sammen med driftsleverandør Tietoevry er det etablert en «sovereign cloud» for Digdir på norsk jord. I praksis betyr dette at samfunnskritiske fellesløsninger er lagret i Norge og etablert i henhold til NSMs anbefalinger.

– Ønsket om å jobbe smidigere og raskere er viktige elementer for moderniseringen. Det er viktig for å legge til rette for sikkerhetskrav, økt endringstakt og innovasjonsevne. Det er også forventningene hos våre kunder, i tillegg til stabil drift med høy oppetid, sier Olsen Munthe.

Milliardgevinster

Prosjektet har hatt høyeste prioritet, og i hovedsak er prosjektet gjennomført med interne ressurser. I perioden fra 2020- til 1. halvår 2024 har prosjektet kostet 110 millioner kroner i eksterne kostnader som blant annet dekker etablering av avtale med driftspartner og ekstern støtte i prosjektperioden.

Nytte- og kostnadsmodeller fra Oslo Economics viser at fellesløsningene sto for en nettogevinst på 968 millioner kroner i 2023. Ved å gjenbruke fellesløsningene sparer forvaltningen tid og penger fordi offentlige virksomheter slipper å utvikle all funksjonalitet fra starten. Virksomhetene kan prioritere egen kompetanse og ressurser på å bygge gode, innovative, trygge og brukerrettede tjenester.

– Vi har satt stor pris på samarbeidet med Digdir gjennom dette strategisk viktige prosjektet. Ved å hjelpe dem med å flytte fellesløsningene til skyen har vi bidratt til å trygge viktige deler av det som jo er samfunnskritisk infrastruktur, og å gjøre den sikrere og mer robust. Det har vært veldig givende, og vi takker for tilliten, sier leder for Tietoevry Tech Services i Norge, Evi Seljevoll.

Kontakt

Nina Munthe Olsen

Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: +47 41 21 70 46

Are Kvistad

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 47807910