Dette er det tredje webinaret i rekken av webinarer som handler om Modernisering av Altinn og som er rettet mot sluttbrukersystem/leverandører (API-konsumenter). Vi oppdaterer om fremdriften i prosessen.
Innen juni 2026 må alle tjenester gjenopprettes på den nye plattformen, Altinn 3, samtidig som de avvikles i Altinn II.
Disse endringene vil også påvirke API-konsumenter i forbindelse med overgangen fra Altinn II til Altinn 3. Omleggingen i sluttbrukersystemene er en løpende prosess i hele programperioden. Vi ønsker derfor å invitere til regelmessige webinar for å gi informasjon om fremdriften i prosessen, og for å åpne for dialog med relevante leverandører av sluttbrukersystem.
Agenda
Arbeidsflate v/Mette Saltnes
Arbeidsflate skal erstatte brukergrensesnittet til innboksen i Altinn 2 og henter data fra de tekniske grensesnittene via API-er i Dialogporten. På sikt skal produktet bygges slik at det integreres direkte i andre portaler, for eksempel tjenesteeiernes og sluttbrukersystemenes egne portaler. I første omgang som en del A av utviklingsprosessen skal innboksen reimplementeres på Altinn 3 i løpet av 2024.
Vi er nå i slutten av konseptfasen og i dette webinaret vil vi presentere foreløpig konsept og ideer for del A. Delta på webinaret og la oss høre dine innspill på konseptet.Produkt melding/formidling v/Leo Sande Gasnier
I løpet av 2025 skal vi migrere Altinn Formidling og Altinn Melding over til nye løsninger. Vi er godt i gang med arbeidet og forteller om utkast til konsept for Altinn 3 meldingsprodukt. Vi vil i dette webinaret også vise en tidlig demo av formidlingsproduktet i Altinn 3.
Still oss spørsmål
Det vil underveis i webinaret være anledning til å stille spørsmål via chat.
Alle som melder seg på webinaret vil få tilsendt en epost med lenke til strømmingen dagen før.