Samleside for nyttige ressurser og verktøy
Under de ulike stegene i denne veilederen om orden i eget hus finner du lenker til nyttige ressurser og verktøy. Her har vi samlet disse lenkene på ett sted slik at dere enkelt kan finne igjen de ulike ressursene.
Steg 1: Planlegge
- Prosjektveiviseren gir veiledning på prosjektmetodikk og tilbyr maler som kan være nyttige i planleggingsstadiet.
- Modenhetsmodellen hjelper dere å vurdere hvor langt dere er kommet i arbeidet med orden i eget hus i egen virksomhet.
- Er deling av data en del av formålet med orden i eget hus, anbefaler vi å kikke på Nasjonal verktøykasse for deling av data allerede nå.
Steg 2: Prioritere
- Vi henviser ikke til noen ressurser eller verktøy i dette steget ennå.
Steg 3: Kartlegge
- Velger dere å beskrive ulike arbeidsprosesser med et profesjonelt modelleringsspråk anbefaler vi at dere benytter Archimate og BPMN (krever forkunnskaper).
- Bruk gjerne Felles Datakatalog til å dokumentere datasett og begreper fortløpende. Les hvordan dere går fram for å opprette tilgang til Felles Datakatalog.
- Les gjerne Brønnøysundregistrenes tanker om datasettavgrensning for å se hvordan de tilnærmer seg problemstillingen.
- For hjelp til å vurdere om dere ønsker å gå i gang med begrepsarbeid kan det være lurt å begynne med å sette seg inn i Begrip begrepene! – et innføringskurs i terminologi- og begrepsarbeid.
- Se gjerne dette steget i sammenheng med virksomhetens arbeid med informasjonssikkerhet. Digdirs veileder «Internkontroll i praksis – informasjonssikkerhet» inneholder blant annet veiledning i hvordan dere kan gjennomføre en foranalyse før risikovurdering og -håndtering.
- Ønsker dere å styrke arbeidet med dokumentasjonsforvaltning kan dere benytte dette steget til å kartlegge og identifisere hva som er dokumentasjon. Se Arkivverkets Metode for identifisering og sikring av dokumentasjon.
- Se det også gjerne i sammenheng med arkivplanen, som blant annet skal inneholde en oversikt over alle data i en virksomhet som er definert som arkiv. Les mer om arkivplan på Arkivverkets nettside.
- Les Digdirs beskrivelse av datasett.
- Følg og bidra til diskusjonstråden i Datalandsbyen vedrørende hva et datasett egentlig er.
Steg 4: Vurdere tilgangsnivå
- Å vurdere tilgangsnivå krever at dere tar stilling til hva slags personopplysninger dere besitter. Det vil da være nyttig å sette seg inn i Datatilsynets forklaring og eksempler på hva en personopplysning er
- For å behandle personopplysninger må dere ha et rettslig grunnlag og et formål – hvis ikke, er behandlingen ulovlig. Dette kalles behandlingsgrunnlag. For veiledning på dette området, les Datatilsynets føringer for fastsetting av formål og gjennomgang av de ulike behandlingsgrunnlagene og når de gjelder.
- Bruk gjerne funksjonen for behandling av personopplysninger i Felles Datakatalog (bruk av funksjonen forutsetter at dere har tilgang).
- Vurderingen av tilgangsnivå kan benyttes til å identifisere behov knyttet til informasjonssikkerhet. Ved å følge Digdirs veiledning om foranalyse av et ansvarsområde skal man blant annet foreta en vurdering av taushetsplikt og konfidensialitetsbehov knyttet til informasjonen.
Steg 5: Beskrive
- For flere ideer til hva slags metadatafelter dere kan fylle ut for å beskrive datasettene, inkludert beskrivelse av kvalitet, se Veileder for beskrivelse av datasett.
- For veiledning til å beskrive begreper og ideer til hvilke metadatafelter dere kan fylle ut, se Veileder for begrepsbeskrivelser.
- Ønsker virksomheten din å gå videre med begrepsarbeid sammen med andre virksomheten anbefaler vi at dere benytter Forvaltningsstandard for omgrepsharmonisering og omgrepsdifferensiering.
- Bruk gjerne Felles Datakatalog til å dokumentere datasett- og begrepsbeskrivelsene. Husk at metadatafeltene i katalogene er begrenset til de standardene som ligger til grunn.
Steg 6: Tilgjengeliggjøre
- For hjelp til publisering av datasett- og begrepsbeskrivelser i Felles datakatalog, se informasjonssidene om datasettpublisering og begrepspublisering.
- Ta også gjerne kontakt via fellesdatakatalog@digdir.no for hjelp til publisering i Felles datakatalog.
- For å konvertere datasettbeskrivelsene se anbefalt Standard for beskrivelse av datasett, datatjenester og datakataloger (DCAT-AP-NO) og tilhørende veileder.
- For å konvertere begrepsbeskrivelsene se anbefalte Forvaltningsstandarder for maskinell tilgjengeliggjøring av begrepsbeskrivelser.
- For tilgjengeliggjøre åpne offentlige data se regjerningens retningslinjer ved tilgjengeliggjøring av offentlige data.
- Se også Digdirs Veileder for tilgjengeliggjøring av åpne data som bygger på regjeringens retningslinjer.
- Hvis dere har beskrevet datasett ved hjelp av informasjonsmodeller, anbefaler vi at dere også tilgjengeliggjør disse, fortrinnsvis i Felles datakatalog. Se Spesifikasjon for beskrivelse av informasjonsmodeller og tilhørende veileder (begge under utvikling) for hjelp til å beskrive og publisere informasjonsmodeller i Felles datakatalog.
- Vi anbefaler at dere aktivt oppfordrer andre til å ta dataene deres i bruk. Benytt gjerne Datalandsbyen. Det er et nettforum utviklet spesielt for å skape dialog rundt datadeling og -forvaltning. Engasjer dere gjerne i Faglig arena for informasjonsforvaltning som er en god møteplass for datatilbydere og -konsumenter.
- Nasjonal verktøykasse for deling av data hjelper dere i gang med å dele egne data med andre.
Steg 7: Styre og forvalte
- Vi henviser ikke til noen ressurser eller verktøy i dette steget ennå.
Har du tips eller innspill til andre ressurser eller verktøy vi bør lenke til? Da vil vi gjerne høre fra deg!