Nav og Statens pensjonskasse (SPK),har begge blitt undersøkt av Riksrevisjonen. Ifølge språkloven (§ 9) skal forvaltninga kommunisere på et klart og korrekt språk som er tilpasset målgruppa. Målet med Riksrevisjonens etterlevelsesrevisjon var å kontrollere om Nav og SPK kommuniserer på klart og forståelig språk i vedtaksbrev. Nav er i tillegg undersøkt av Sivilombudet. Hva lærte de to virksomheten av å bli undersøkt, og hvilke tiltak kommer de til å sette i verk?
Språkrådet gir gode råd om hvordan forvaltninga kan etterleve språkloven og klarspråksparagrafen. Vestland fylkeskommune forteller om prosessen med å vedta overordna retningslinjer for språkbruk, som skal hjelpe fylkeskommunen med å etterleve språkloven.
Hva søker vi mest på i ordbøkene, og hva skriver vi oftest feil? Ordbokredaksjonen ved Universitetet i Bergen viser oss det korrekte og klare språket, og de gir et innblikk i arbeidet i redaksjonen.
New Zealand har fått en klarspråkslov i år. Loven inneholder helt konkrete krav til offentlige virksomheter. Kanskje disse kravene kan være en rettesnor også her i Norge?
Program
- Om språkloven og etterlevelse ved Espen Sunde, kanaldirektør i Nav
- Bedre av å bli kikket i korta ved Jeanette Christensen, kommunikasjonsdirektør i Statens pensjonskasse
- Godt språk er god forvaltning ved Åse Wetås, direktør i Språkrådet
- Offensive språklige retningslinjer ved Birthe Johanne Fredheim Finstad, kommunikasjonsrådgiver i Vestland fylkeskommune
- Bli med i ordbokkulissene ved Terje Svardal og Klara Sjo, ordbokredaksjonen ved Universitetet i Bergen
- New Zealands klarspråkslov på tre minutt ved Lynda Harris, daglig leder i Write