Hopp til hovedinnhold

Mål 1

Offentlig sektor digitaliseres på en åpen, inkluderende og tillitvekkende måte.

Ikon som viser et kryss på rød sirkelbakgrunn

Vi vurderer status for dette målet til mindre god i 2023, med en negativ utvikling. Utviklingen kommer blant annet av indikasjoner på fallende tillit til offentlige digitale tjenester og økende behov for mer åpenhet i digitaliseringsarbeidet.

Nøkkeltall

Tre nøkkeltall om målet "Offentlig sektor digitaliseres på en åpen, inkluderende og tillitvekkende måte".

61
%

Andel innbyggere som oppgir at de synes det er lett å bruke offentlige digitale tjenester på nett i 2023 (Innbyggerundersøkelsen).

54
%
Negativ synkende trend

Andel som har tillit til offentlig forvaltning i 2023. Ned fra 62 prosent i 2022 (Innbyggerundersøkelsen).

15
Positiv økende trend

Norges plassering blant 35 land innenfor kategorien transparens. Opp fra 18. plass i 2022 (eGovernment Benchmark).

Fallende tillit til offentlige digitale tjenester

I Norge har vi generelt høy grad av tillit i samfunnet. For eksempel mener 3 av 4 (75 prosent) at folk flest er til å stole på. Tilliten til offentlig forvaltning er derimot på et lavere nivå, sammenlignet med tilliten generelt i samfunnet. 54 prosent av befolkningen har tillit til offentlig forvaltning i 2023, mot 62 prosent i 2022 (Innbyggerundersøkelsen).

De siste årene har vi også sett indikasjoner på fallende tillit knyttet til offentlige digitale tjenester. I 2022 oppga 52 prosent at de hadde tillit til at deres rettigheter ble ivaretatt i digitale løsninger fra offentlige myndigheter. I 2023 ser vi en nedgang til 47 prosent.

Behov for økt åpenhet

Åpenhet er et viktig prinsipp for norsk forvaltning. Åpenhet bidrar til innsyn og involvering, og vil ha en positiv effekt på befolkningens tillit til forvaltningen.

EUs eGovernment Benchmark tester offentlig digitale tjenester på flere områder, blant annet transparens. Tjenestene blir vurdert basert på hvor åpne offentlige myndigheter er når det kommer til informasjon om levering av en tjeneste, bruken av personlige data og hvordan en tjeneste blir utformet. I 2023 havner Norge på en 15. plass innenfor denne kategorien, opp fra 18. plassen i 2021.

Ett aspekt ved åpenhet i offentlig sektor er innbyggerdeltakelse. Dette området ser vi indikasjoner på at ikke har blitt prioritert høyt nok de siste årene. I FNs E-Participation Index 2022 er Norge plassert på 43. plass, av 193 land. Indeksen viser at Norge har et stort forbedringspotensial når det gjelder involvering av innbyggere i både beslutningsprosesser og tjenesteutforming. Videre viser IT i praksis at 29 prosent av virksomheter oppgir å i stor eller svært stor grad inkludere brukere på råd i utviklingen av tjenester og tilbud, ned fra 32 prosent i 2022.

Høy skår på universell utforming

I EUs eGovernment Benchmark 2023 kommer Norge på 1. plass i en pilotmåling av universell utforming i offentlige tjenester i Europa. I rapporten understrekes det at det er et overordnet mål at offentlige virksomheter sikrer at alle brukere kan få tilgang til og dra nytte av digitale offentlige tjenester. WCAG er standarden som lovkravene for universell utforming av ikt peker på.

Til tross for at innsatsen på dette området er høy viser flere indikatorer at det er behov for supplerende innsats. Digdir anslår at 1 av 5 innbyggere er sårbare for å oppleve digitalt utenforskap i Norge.