Hopp til hovedinnhold

OECDs Digital Government-indeks 2023

Norge rangeres til 4. plass I OECDs Digital Government-indeks for 2023. Landene i toppen anses å jobbe helhetlig med å sikre et solid fundament for digitaliseringen av offentlig sektor.

Fra 13. plass til 4. plass

Norge får en samlet skår på 77 av 100. Det er 17 poeng høyere enn gjennomsnittsskåren, og 22 poeng høyere enn i 2019 da Norge kom på 13. plass. Med årets 4. plass ender Norge bak Korea, Danmark og Storbritannia på henholdsvis første-, andre- og -tredjeplass. Finland plasseres på 12. plass, mens Sverige rangeres som nummer 26.

Dette vurderes i indeksen

Digital Government indeksen vurderer i hvilken grad 38 land har etablert det nødvendige grunnlaget for å kunne utnytte data og teknologi for å levere en helhetlig og menneskesentrert digital transformasjon av offentlig sektor. Indeksen består av seks dimensjoner:

  1. Digitalt design
  2. Datadrevet
  3. Offentlig sektor som plattform
  4. Åpenhet som standard
  5. Brukersentrering
  6. Proaktivitet.

Hver dimensjon vurderes ut fra følgende komponenter: strategisk tilnærming, politiske verktøy, gjennomføring og overvåking.

Figur som viser de seks dimensjonene indeksen består av

Gode på å sette brukerne i sentrum

Figuren nedenfor viser vurderingen av Norge innenfor de seks ulike dimensjonene. Vi skårer høyest innenfor dimensjon 5 som handler om brukersentrering. Her får vi en skår på 85,3. Det er mer enn 24 poeng over gjennomsnittet. Denne dimensjonen måler offentlig sektors evne til å plassere brukernes behov i sentrum for utforming og levering av offentlige digitale tjenester. Vi skårer også omtrent like høyt innenfor dimensjon 2, som måler fremskritt i å utvikle styring og tilretteleggere for tilgang, deling og gjenbruk av data i offentlig sektor.

Forbedringspotensial når det kommer til åpenhet

Norge skårer lavest innenfor dimensjon 4 som måler åpenhet utover frigjøring av åpne data. Denne dimensjonen vurderer innsats for å fremme bruk av teknologi og data for å kommunisere og samhandle med ulike aktører. Dimensjonen vurderer tilgjengelighet og gjenbruk av åpne offentlige data, samt utvikling av digital infrastruktur og politikk som fremmer digitale rettigheter, åpenhet og transparens. Lav skår innenfor denne dimensjonen kan indikere behov for at offentlig sektor i større grad bør fremme kultur for åpenhet, gjennom blant annet å oppmuntre til bruk av offentlig data.