Opplevde sikkerhetsproblemer
De fleste innbyggere har opplevd sikkerhetsproblemer i forbindelse med bruk av internett. Også offentlige virksomheter har i løpet av de siste årene vært utsatt for dataangrep. Svindelmeldinger, forsøk på identitetstyveri og omdirigering til falske nettsider er de hyppigste opplevde sikkerhetsproblemene viser tallene.

Opplevde sikkerhetsproblemer blant befolkningen
De fleste har opplevd sikkerhetproblemer gjennom bruk av internett. Hele 57 % har mottatt svindelmeldinger og 29 % har blitt omdirigert til falske nettsider som ber om personlig informasjon. Tallene er fra 2019.


Opplevde sikkerhetsproblemer i stat og kommune
Flere offentlige virksomheter har vært utsatt for angrep på de digitale systemene de siste årene. Figuren viser fordeling mellom stat og kommune på ulike sikkerhetsproblemer. 68 % av statlige virksomheter og 65 % av kommuner har opplevd forsøk på identitetstyveri. Tallene er fra 2022.
