Hopp til hovedinnhold
29. juni 2021
3 minutter å lese

Vi som brenner for digitalisering, transformasjon, referansearkitekturer, digitale økosystemer og andre flotte begreper må aldri glemme hvem vi går på jobb for: En mor med et alvorlig sykt barn. Enka som har mistet mannen i sitt liv. Han som søker jobb. Hun som vil starte bedrift.

Som på alle områder er det lett å ty til fagtermer og «stammespråk» når vi skal snakke om hvordan vi kan bruke teknologien til å løse problemer, levere tjenester og dekke behov for innbyggere og samfunn.

Det er ikke så merkelig at det blir slik. Store oppgaver fører med seg store ord - som det å realisere livshendelsene i digitaliseringsstrategien.

Følelser, liv og død

Det handler om følelser, liv og død. Når vi jobber med utfordringer som handler om selve livet, skal vi bare ikke glemme at ordene ofte betyr noe konkret for dem vi er til for.

Et av øyeblikkene som gjorde sterkest inntrykk på meg på Digitaliseringskonferansen i mai var møtet med Christian Fischer Paulsen. En ung mann som har opplevd å miste sin far, og de store utfordringene som fulgte, da han sammen med sin mor skulle finne ut av alle økonomiske forpliktelser og andre forhold som far hadde hatt hånd om i alle år.

Å møte veggen

Mor og sønn opplevde at de møtte veggen da de søkte hjelp til å rydde opp og skaffe seg oversikt over fars økonomi – som også var familiens økonomi. De ble sendt fra kontor til kontor, oppga de samme opplysningene gang på gang, noen ganger på papir, andre ganger digitalt - og ingen kunne gi dem en oversikt over hva de burde gjøre og i hvilken rekkefølge.

Selv beskrev Christian situasjonen slik: «Det er som å være på bunnen av bunnen. Man blir sliten av å gjøre ting man ikke er vant til».

Det var lite hjelp å få. I stedet fikk de hundrevis av inkassovarsler – fra private virksomheter og offentlige organer. «Løsningen» var at Christian sluttet i jobben. Sammen med sin mor brukte han fire måneder på å få gjort opp det meste etter dødsfallet.

En brukerhistorie (fra Digitaliseringskonferansen 2021)

Videoklipp (tekstet) fra Digitaliseringskonferansen 2021: "Sammenhengende tjenester, hva betyr det? Møte med en bruker."

100 pårørende

Årlig dør 40.000 mennesker i Norge. Etterlatte opplever det som en stor ekstrabelastning å skulle ordne alt det praktiske midt i sorgen. Christian er en av over 100 pårørende som har bidratt med sine erfaringer i arbeidet med livshendelsen «Dødsfall og arv», en av de sju livshendelsene i digitaliseringsstrategien fra regjeringen og KS.

Det kan virke som en selvfølgelige at det er viktig å lytte til menneskene vi lager tjenestene for, og ikke bare aktørene som er involvert i livshendelsen – enten det er Skatteetaten og kommunen, NAV, politiet eller banken. Selvfølgelig, men også helt avgjørende.

Forstå og tenke som brukeren

Vi må forstå brukeren, tenke som brukeren og finne ut hvordan vi kan hjelpe, slik at pårørende får bedre oversikt, unngår å måtte løpe fra det ene offentlige kontoret til det andre – digitalt eller fysisk – og slipper å oppgi de samme opplysningene flere ganger.

Jobben vår handler om å gjøre hverdagen enklere og bedre for menneskene vi er til for. Det handler ikke bare om å håndtere krevende livssituasjoner på en bedre måte. Vi skal også la innbyggerne i landet vårt få bruke kreftene på det som har verdi. Derfor skal vi også gjøre det enklere å starte og drive en bedrift eller en frivillig organisasjon.

I offentlig sektor har vi historisk ofte lykkes alene, men de siste årene har vi også mange ganger lykkes sammen. Det finnes mange flotte eksempler på samarbeidsprosjekter hvor flere virksomheter har samarbeidet prestisjeløst for å sette brukeren i sentrum. Nettopp dette er føringene i regjeringens digitaliseringsstrategi med fokus på realisering av sju livshendelser. Skal vi klare det, må vi samarbeide og samhandle bedre på tvers, slik at brukerne opplever at det er en sammenheng mellom de ulike tjenestene de trenger.

Digitalisering er en lagsport

Digitalisering handler langt fra bare om teknologi, men teknologien bidrar til å gjøre ambisjonene våre mulige.

Vi må også samarbeide mer for å løse felles juridiske floker som hindrer deling av data som er nødvendige for å realisere livshendelsene og sammenhengende tjenester. Vi må samarbeide om å bygge et felles digitalt økosystem som sikrer raskere, rimeligere og mer brukervennlig digitalisering. Vi må rett og slett samarbeide enda mer på tvers av offentlig sektor og mellom offentlig sektor og privat sektor for å realisere politiske målsettinger og sette brukeren i sentrum.

Fremover blir vi belønnet når vi løser behovene til våre felles brukere. Vi skal altså lykkes sammen. Digitalisering er i høyeste grad en lagsport.

Det handler om mennesker. Vår oppgave handler om å skape en enklere og bedre hverdag for dem rundt oss. Det er det verd å gå på jobb for – hver dag!

(En forkortet versjon av dette innlegget ble publisert i Computerworld 24. juni 2021)

Steffen Sutorius portrett
Direktør, Digitaliseringsdirektoratet

Steffen Sutorius

Sutorius var direktør i Difi og Digitaliseringsdirektoratet i perioden 2016-2022. Han har bakgrunn fra konsulentselskapet Metier og fra Statens pensjonskasse der han gjennomførte av et av de største smidige it- og endringsprosjektene i offentlig sektor, Perform. Sutorius er siviløkonom fra Norges handelshøyskole.

Kommentarer (2)

O

Ola Johan Bunes

30. juni 2021

Jeg er verge for ***. *** kan ikke få bank !D etc. Hvordan kan jeg skaffe meg enID for han så jeg kan bestille helsekort etc.

A

Are Kvistad

30. juni 2021

Hei, desverre er det slik at du som verge ikke kan få innlogging med høyeste sikkerhetsnivå for den du er verge for. Men på Helsenorge.no kan du få hjelp, der er det en fullmaktsordning for nettsidene slik at du kan logge deg inn som deg selv og få tilgang til den du har fullmakt for. Dette må du kontakte Helsenorge.no for å få ordnet:
https://www.helsenorge.no/fullmakt/
https://www.helsenorge.no/fullmakt/om/fullmakt-pa-vegne-av-personer-med…

(Opprinnelig kommentar er anonymisert)

Kommenter

Felt merket med en rød stjerne (*) er obligatoriske.

Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.
Er du et menneske?
4 + 10 =
Løs dette enkle mattespørsmålet og skriv inn svaret. For eksempel: For 1+3, skriv inn 4.