Hopp til hovedinnhold
20. februar 2025
5 minutter å lese

Ny digitaliseringsstrategi slår fast at arbeidet med sammenhengende tjenester innenfor definerte livshendelser skal videreføres. Mange engasjerte folk fra stat og kommune møtte opp på Økern portal i midten av februar, for å diskutere og sette retning for arbeidet fremover.

Vi spurte noen av deltakerne: Gitt den nye digitaliseringsstrategien, hva er ditt viktigste råd fremover til andre sammenhengende tjenester? Hør rådene her:

Store forventninger til livshendelsene

Livshendelsene ble satt i gang som piloter for arbeidet med sammenhengende tjenester. Tidligere statssekretær Torgeir Micaelsen, fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, har store ambisjoner for arbeidet videre, og poengterer at flere nå må ta på seg «grovhanskene». Det bør prioriteres arbeid på tvers av sektorer og forvaltningsnivå, selv om det kan være krevende til tider. Micaelsen poengterte at politisk ledelse er klare til å reposisjonere livshendelsene, sammen med dere. Mer koordinering og samordning er ekstremt viktig for samfunnsutviklingen i praksis. I tillegg fokuserte han på å bryte arbeidet ned i arbeidsstrømmer, så beslutningstakerne i de ulike sektorene kan agere.

Bilde av Torgeir Micaelsen og Frode Danielsen
F.v. Torgeir Micaelsen og Frode Danielsen

Vi må se på de grunnleggende strukturene. Vi får det til i kriser, da er rammebetingelsene til stede og vi har sterke felles mål. I kriser er det ikke spørsmål om finansiering eller utydelige styringssignal. I en krise ordner vi nødvendige rammebetingelser og løser utfordringene mer målrettet. Dette må vi lære av og ta til oss også i normalsituasjoner.

Sammen lager vi en ny retning

Tirsdag 11. februar inviterte vi alle livshendelsene til Økern Portal for å oppsummere og lære av arbeidet så langt. Aller mest tid brukte vi på å diskutere hva som bør skje fremover. En spennende og sammensatt forsamling på 60 personer deltok, representert fra ansvarlige virksomheter og departementer for livshendelsene, KS og regionale digitaliseringsnettverk, en del kollegaer fra ulike fagmiljøer i Digdir, og ikke minst en rekke viktige samarbeidspartnere i økosystemet rundt livshendelsene.

På samlingen diskuterte vi hvordan livshendelsene har gitt oss en mulighet til å utforske og teste hvordan nye tjenester for ulike hendelser i folks liv kan se ut. Vi mener livshendelsene har vært viktige for å komme videre i tjenesteutviklingen på de disse områdene. Det er spesielt interessant for oss å se hvordan de ansvarlige virksomhetene har hatt ulik innretning og handlingsrom, og dermed tatt ulike veier.

Digdir og Halogen utforsker nå nye måter å jobbe på for å få økt endringskraft i livshendelsesarbeidet. På samlingen ble alle invitert til å ta del i arbeidet med å reposisjonere livshendelsene. Vi diskuterte viktig spørsmål som:

  • Med den kunnskapen vi har nå, kunne livshendelsen vært definert/beskrevet/avgrenset annerledes?
  • Hvilke nye måter å jobbe på må til for å få bedre effekt av livshendelsesarbeidet?
Paul Chaffey og Adrian Michalak-Paulsen.
F.v. Paul Chaffey og Adrian Michalak-Paulsen, Halogen.
Bilde av bordduk fra workshop

Visste du at

  • Australia har 50 livshendelser, og Tyskland har 31 livshendelser (21 for individer og 10 for virksomheter)?
  • Norge er blant de beste i Europa på teknisk infrastruktur, som i bruk av eID?
  • Malta, Estland og Luxemburg, Island og Finland ligger som topp 5 for gode offentlig tjenester? (EUs eGovernment Benchmark 2024 | Digdir.)

Et tilbakeblikk: Livshendelsene gjennom en turbulent strategiperiode

På samlingen tok vi et viktig tilbakeblikk over perioden 2019–2025, en tid preget av store samfunnsendringer og politiske skifter. Til tross for disse utfordringene har livshendelsene levert løsninger som gjør hverdagen enklere for innbyggere og virksomheter. Noen eksempler på løsninger er:

  • Få barn (NAV): Digital løsning for farskap
  • Miste og finne jobb (NAV): Nye løsninger for inkluderende arbeidsliv gjennom perioden, som løsninger for arbeidsavklaring og dagpenger
  • Alvorlig sykt barn (Helsedirektoratet): Kartleggingsverktøy for bedre samhandling mellom tjenester og familier
  • Starte og drive en frivillig organisasjon (KUD): Tilskudd.no
  • Ny i Norge (IMDi): NyiNorge.no
  • Starte og drive en bedrift (Brreg): Digital selskapsetablering
  • Dødsfall og arv (Digdir): Digital gravferdsmelding

Det er imponerende at livshendelsene har levert løsninger, på tross av alt som har skjedd i samfunnet under strategiperioden,

Løsningene har stor betydning for kommunene og offentlig sektor generelt. I strategiperioden har det også blitt jobbet frem viktige lovendringer, blant annet en revidert forvaltningslov, arvelov og en ny forskrift om digitalt dødsbo. En rekke tiltak er under arbeid, som for eksempel enklere tilgang til informasjon, post til dødsbo og ny frivillighetslov, og disse vil vi se effektene av fremover.

Visste du at det har vært 21 ministere, fordelt på seks departement, som har hatt ansvar for livshendelsene i strategiperioden 2019-2025?

Arbeidet med livshendelsene handler derimot ikke om bare selve løsningene, men vel så mye om «alt rundt»: forankring, ressursprioritering, innsiktsarbeid, datadeling, EU-forordninger og samarbeid mellom kommune og stat. Dette er strukturer, prosesser og folk som fortsetter å utvikle seg – og sammen former fremtidens digitale Norge.

Kirsten og Frode holder presentasjon for en gruppe deltakere ved et bord

Refleksjoner fra rommet

Strategiperioden har vist at offentlig sektor kan fornye seg og levere, selv i krevende tider. Nå er spørsmålet: Hvordan bygger vi videre på dette fundamentet?

Livshendelsane plogar veg for tenester som skal realiserast gjennom samarbeid mellom stat, kommune, næringsliv og frivillig sektor. Erfaringane frå dette arbeidet er gull verdt å ta med inn i arbeidet med ny digitaliseringsstrategi. Samanhengande tenester er forvaltningsutvikling av tøffaste typen. Både strukturar og folk må dyttast på.

Ansvarlige virksomheter rapporterer til Digdir at de er avhengig av ildsjelene i livshendelsesarbeidet, og at de er uvurderlige i fremdriften til arbeidet. Et tankekors er at det er ildsjeler på tross av systemet og ikke på grunn av systemet.

Hvordan kan vi gjøre ildsjelene overflødige, og ha et system som fremmer innovasjon? Vi må lage et system der vi gjør oss uavhengig av ildsjelene.

Gjennom dagen fanget vi opp flere gode refleksjoner. Alt fra verdien av å drikke kaffe sammen til å forstå at mye handler om strategi og forretningsutvikling, og at forankring er ferskvare. Det ligger mye kraft i å treffe folk i uformelle fora for å diskutere og utforske hvordan ting kan gjøres enda bedre i offentlig sektor.

Et spørsmål som går igjen når vi snakker om livshendelser og sammenhengende tjenester er hvordan vi best kan bygge opp under tverrgående digitalisering. På samlingen diskuterte vi at vi må gi sterkere mandat til en virksomhet som har styringen. Livshendelsene kan i så måte være en katalysator for å nå målene i ny digitaliseringsstrategi.

Mingling i pausen

Veien videre: Fra ildsjeler til felles krafttak

Med overgangen til en ny strategiperiode tar Digdir lærdom fra de siste årene og setter en tydeligere retning for fremtiden. Livshendelsene 2.0 videreføres i den nye digitaliseringsstrategien, og Riksrevisjonens undersøkelse om sammenhengende digitale tjenester vil gi viktige føringer.

For å lykkes med å nå strategiens mål kan ikke fremdriften avhenge av enkeltpersoners innsats. Vi trenger felles prioriteringer, bedre samordning av virkemidler og en tydelig nasjonal kurs. Dette er et felles prosjekt, og alle som jobber med digitalisering har en stemme – har du tanker og innspill? Del dem gjerne med oss.

I 2025 vil Digdir teste ut nye, innovative tilnærminger for å styrke livshendelsesarbeidet. Dette innebærer tett samarbeid med departementene og KS, og en mer helhetlig tilnærming basert på innsikten vi har fått.

Den store oppgaven handler ikke bare om å utvikle enkelttjenester – det handler om å skape helhetlige, sammenhengende tjenester for innbyggerne. Digitaliseringen av offentlig sektor må gjøre hverdagen enklere for folk, på tvers av etater og nivåer. Strategiperioden vi nå går inn i, gir en unik mulighet til å ta dette steget – sammen.

Ta kontakt og del dine innspill med oss!

Portrett Kirsten Hall
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Kirsten Eidsaa Hall

Kirsten jobber i leveranseområdet Livshendelser. Hun er opptatt av forvaltningsutvikling, ledelse og digitalisering. Kirsten har jobbet med Oppragslaboratoriet og topplederforum i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) før hun kom til Digdir. Hun har en cand. psychol. fra København Universitet.

Cathrine Silju Warnes
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Cathrine Silju Warnes

Cathrine jobber i leveranseområdene Livshendelser og Stimulab. Hun er opptatt av skjæringspunktet juss, organisering og teknologi, og har arbeidet med nasjonal arkitektur og informasjonsforvaltning. Cathrine har forsket på forholdet mellom systemutvikling og regelverksutvikling i offentlig forvaltning ved Universitetet i Oslo (UiO) og har erfaring fra Utdanningsdirektoratet. Hun har en mastergrad i forvaltningsinformatikk fra UiO.

Forfattere

Portrett Kirsten Hall
Kirsten Eidsaa Hall
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Cathrine Silju Warnes
Cathrine Silju Warnes
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Kommenter

Felt merket med en rød stjerne (*) er obligatoriske.

Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.
Er du et menneske?
9 + 3 =
Løs dette enkle mattespørsmålet og skriv inn svaret. For eksempel: For 1+3, skriv inn 4.