Hopp til hovedinnhold

Av 800 bidrag internasjonalt er det plukket ut 5 i rapporten fra OECD. Ett av dem er Ny i Norge, livshendelsen som Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) har ansvar for.

Livshendelsen Ny i Norge ett av fem eksempler på innovasjon som former offentlige tjenester

Portalen Ny i Norge samler informasjon fra offentlige myndigheter som kan hjelpe innvandrere i sin nye hverdag i Norge. Den første versjonen er rettet mot fordrevne fra Ukraina. Portalen hjelper nyankomne flyktninger med arbeid, oppholdstillatelse i Norge, introduksjonsprogram, utdanning, språk, helse, tolk og mye annet. Ny i Norge vil utvides med informasjon til flere grupper nyankomne flyktninger og innvandrere i Norge.

– IMDi har jobbet målrettet med å skape sammenheng og helhet i offentlige tjenester for nyankomne til Norge gjennom å samle og forenkle relevant informasjon på nettsiden nyinorge.no. I dette arbeidet piloterte vi fremsynsmetodikk i en tidlig fase, som grunnlag for å se tjenesteutviklingen i et langsiktig perspektiv og ta høyde for fremtidige behov. Et bredt samarbeid med aktører på tvers av forvaltningen har vært og er fremdeles avgjørende for å møte brukerbehovene og tilby mer helhetlig informasjon om rettigheter og plikter de nyankomne har,

Eksemplet “Streamlining Immigration with New in Norway” (IMDi og Digdir) under trend 1 Fremtidsrettede og samskapte tjenester, trekkes frem som ett av fem eksempler i rapporten i konkurranse med nær 800 eksempler fra 83 land. IMDi har brukt metoder som kombinerer fremsynsarbeid og innovasjon for å ruste tjenestene for morgendagen.

Rapport om globale trender innen innovasjon

OECD Public Governance Reviews publiserte 19. desember 2024 rapporten Global Trends in Government Innovation 2024 hvor årets tema er "Fostering human-centered public services".

Rapporten trekker fem globale trender innen offentlig innovasjon som former fremtidens offentlige tjenester med mennesket i sentrum. De fem hovedtrendene omfatter:

  1. fremtidsrettede og samskapte tjenester
  2. digitale og innovative fundamenter for effektive løsninger
  3. personaliserte og proaktive tjenester for økt tilgjengelighet og inkludering
  4. datadrevne tjenester for bedre beslutningsprosesser
  5. offentlige tjenester som arenaer for samarbeid og deltakelse

Digitalisering og teknologi spiller en vesentlig rolle, og rådene i rapporten er i tråd med ny nasjonal digitaliseringsstrategi.

Norsk ekspert blir takket i rapporten

Digdir har bidratt med innsikt og erfaringer i arbeidet. Nasjonalt kontaktpunkt for Norge til The OECD Observatory of Public Sector Innovation (OPSI), Kristin Karlsrud Haugse, er blant de internasjonale ekspertene som blir takket i forordet i rapporten.

– En samordnet og innovativ offentlig sektor er viktigere enn noen gang. Ny i Norge gjør det enklere for brukere å navigere en offentlig sektor som kan bli bedre på sammenhengende tjenester,

Rapporten anerkjenner Digdirs arbeid med fremsyn og sammenhengende tjenester.

Kontakt

Espen Sjøvoll

Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 98 41 16 32

Kristin Karlsrud Haugse

Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 41 55 90 69