Hopp til hovedinnhold

Prosjektet tenkte nytt om roller og tjenester innen psykisk helse og rus, med utgangspunkt i pasientens behov.

Virksomhet: Vestre Viken, Klinikk for psykisk helse og rus (PHR) ved Blakstad sykehus

Leverandør: EGGS

Behovet som skal dekkes

Blakstad sykehus tilbyr pasientbehandling innen psykisk helse og rus for personer bosatt i hele Vestre Vikens sykehusområde. Sykehuset har utfordringer knyttet til pasientenes opplevelse av brudd i behandling, ulike faglige tilnærminger og at de må gi samme informasjon flere ganger til sykehuset. Samtidig er veien inn i helsetjenesten for mange av pasientene både ukjent og preget av tabuer og skam.

Om prosjektet

Brukere av tjenester i akutt psykisk helsevern er sårbare. Et pasientforløp i akutt psykisk helsevern kan ses på som en stafett, der pasienten løper alle etappene. Kartleggingsarbeidet viste at vekslinger ved sykehuset er vanskelig. Det er i overgangene pasientene er mest sårbare. Trygg stafett handler om å ta ansvar for overgangene og øve på vekslinger ved hjelp av nye verktøy.

Prosjektet ønsket å re-designe Blakstad sykehus sine tjenester for å realisere pasientens helsetjeneste innen psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling. Tjenestene skal baseres på brukermedvirkning, og det som er viktig for pasientene og deres pårørende, dvs. «Pasientens helsetjeneste» - en helsetjeneste som utformes basert på pasientenes behov.

Prosjektleder forteller om prosjektet

Hør prosjektleder Monika Fundingsrud og Marit Opsahl, avdelingssjef Akuttavdelingen på Blakstad sykehus, prosjektet Trygg stafett.

Funn og resultater

Tre utfordringer prosjektet skulle utforske nærmere:

  • Mangelfull mulighet til å se helheten i forløpet: Innleggelsen på sykehuset er kun én etappe av pasientens helhetlige forløp. Tillitten og vekslingene blir styrket når det blir mer bevissthet på at det som skjer her og nå, kun er én etappe av pasientens helhetlige forløp. Stafetten blir tryggere for pasienter, pårørende og medarbeidere.

  • Mangelfull tillit og teamfølelse blant medarbeidere involvert i et forløp: Den interne samhandlingen som er nødvendig for å legge til rette for helhetlige pasientforløp, avhenger av tillit og gode relasjoner mellom medarbeiderne. Dette gjelder ikke bare innad i en seksjon eller et team, men også i samhandlingen med samarbeidspartnere utenfor egen seksjon og sykehuset. Et første steg er å sikre at vekslinger aksepteres både fra avsender og mottakers perspektiv.

  • Mangelfull mulighet til å dele pasient og pårørendeerfaringer underveis i forløpet: Det er avgjørende å sikre involvering av de som mottar tjenesten så tidlig som mulig. Sykehuset mangler systematikk i innhenting og dokumentasjon av pasient- og pårørendebehov. Pasient og pårørende bør i større grad ses på som ressurser, og deres erfaringer bør benyttes for å bygge tillit og avklare forventninger.

Tre eksperimenter

Det ble gjennomført tre eksperimenter i prosjektet.

  • 100m Kartlegging: Informasjonen som innhentes de første timene av et akuttforløp kan komme tydeligere frem i vekslingen mellom spesialister. Eksperimentet har økt bevisstheten rundt hva som skjer i mottakssituasjonen. Pasientenes fokus har kommet bedre frem. Flere har blant begynt å fylle ut informasjon fra pårørende.

  • Sprinttrening: Tilnærmingen var knyttet til hva de kunne lære om endringsarbeid ved hjelp av sprintmetodikk på sykehuset. Tre sprinter ble gjennomført: Informasjonsmateriell i mottak, ansvarsvakt på tvers og vekslingsfeltet Akutt/ASP. Eksperimentet viste at sprintmetodikk kan og bør brukes i forbindelse med utviklingsarbeid ved sykehuset.

  • 400m FACT Dialog: Tettere samarbeid mellom aktører på og utenfor sykehus vil føre til mer helhetlig behandling på tvers var hypotesen. Resultat av eksperimentet var at det ble opprettet direkte dialog slik at nøkkelaktører kan bli enige om hva som er den beste behandlingen for pasienten.

Leveranse og veien videre

Leveransen fra prosjektet er en omfattende verktøykasse, fylt med konkrete tiltak, verdifulle erfaringer fra prosessen, samt nye metoder og verktøy som skal bidra til å drive endringsarbeidet fremover. Designprosessen har hatt innvirkning på det indre og personlige systemet, sykehuset som system og det overordnede systemet for psykisk helsehjelp. Ved å aktivt ta hensyn til systemene i videre utviklingsarbeid, kan sykehuset sikre at medarbeidernes behov ivaretas og at resultatene av utviklingen blir gjenkjent. Trygg Staffet er en del av den kontinuerlige utviklingen til sykehuset.