Prosjektet har utforsket kommunal innkreving og gjeldsforvaltning på kommunalt nivå, og hadde en ambisjon om å lette hverdagen for brukere med betalingsproblemer
Virksomhet: Digitale Helgeland
Leverandør: Comte Bureau og A2
Prosjektperiode: 2021-2023
Digitale Helgeland er et samarbeidsprosjekt mellom kommunene Alstahaug, Bindal, Brønnøy, Dønna, Grane, Hattfjelldal, Hemnes, Herøy, Leirfjord, Nesna, Rana, Sømna, Træna, Vefsn, Vega og Vevelstad.
Behovet som skal dekkes
Prosjektets utfordringsbilde er todelt:
- Forbedre tjenester for forvaltning av kommunale avgifter (foreldrebetaling, bostøtte, eiendomsskatt og kommunale avgifter).
- Tilrettelegge for spredning av den nye digitale løsningen slik at den tas i bruk av 16 kommuner i parallel.
Innbyggere som sliter økonomisk, er ofte ikke klar over sine rettigheter. De vet ikke hva som forventes fra kommunen, hvilke frister som er viktig å ivareta eller hvilken hjelp som finnes for å komme seg ut av et økonomisk problem. I dette prosjektet ønsker vi blant annet å utforske om det vil være mulig å tilby en mer proaktiv tjeneste for kommunal gjeldsforvaltning, slik at folk som sliter økonomisk får det de har krav på uten først og måtte søke selv. Prosjektet hadde som en ambisjon om å komme langt i å få opp og teste prototyper for nye løsninger i løpet av prosjektet.
Prosjektet må fra start organisere og tilrettelegge for en involverende prosess og arbeidsmåte som sikrer eierskap og vilje til implementering hos alle kommunene i samarbeidet. Per i dag har Digitale Helgeland gjennomført prosjekter på tvers av flere kommuner, men det er ikke etablert et tydelig rammeverk for hvordan de 16 kommunene i fellesskap kan jobbe strukturert med innovasjon og spredning av nyskapende løsninger. Dette er en utfordring med stor overføringsverdi til andre deler av distrikts-Norge, og som kan få oppmerksomhet nasjonalt. Prosjektet vil kunne bidra med innsikt og erfaringer til tilgrensede initiativer, slik som for eksempel det statlige programmet "Fremtidens innkreving". Kobling mot KS og andre digitalisering nettverk vil også være en prioritet.
Om prosjektet
Prosjektet ønsket å lette hverdagen for brukere med betalingsproblemer til kommunen, og forhindre at brukergruppen belastes med krav om å oppgi lik informasjon til etater som burde sitte på det samme informasjonsgrunnlaget. Samtidig var det et mål å tilrettelegge for spredning av ny digital løsning som kan tas i bruk av de 16 kommunene som utgjør Digitale Helgeland i parallell.
Prosjektet utforsket hvordan man kan jobbe med kommunal innkreving og gjeldsforvaltning på kommunalt nivå. Innbyggere med økonomiske utfordringer står uten gode sammenhengende tjenester, og enkelte tilfeller uten noen tjenester.
Funn og resultater
Prosjektet har ført til en rekke anbefalinger til kommunene for å gjøre det enklere for innbyggerne. Prosjektet har pekt på sammenhengen mellom innbyggere som er, eller er i ferd med å komme, i økonomisk uføre og de som ikke mestrer digitale tjenester. Det er blitt tydelig at behovet strekker seg utover at innbygger har behov for en ny digital løsning som gir bedre oversikt over økonomiske fordringer eller behov for en ren økonomisk veiledning.
Prosjektet har utviklet fire hovedløsninger:
Riktig informasjon til riktig tid: Fakturaer fra kommunen kan være uoversiktlige og ofte synliggjøres informasjon som er irrelevant for innbyggeren. Prosjektet har utviklet nye prinsipper for fakturaer. Blant annet at det skal kun være den informasjon som trengs på fakturaen, og at det skal stå kontaktinfo til hjelp og støtte.
Kravpå.no: En portal på tvers av de 16 kommunene som samler alt om økonomiske rettigheter på ett sted.
Vennlige SMS-purringer - Påminnelser der kommunen tilbyr hjelp og støtte ved behov, og med fokus på at «dette løser vi sammen!».
Under vingen - En “losordning” der innbygger kan komme “under vingen” på en rådgiver fra kommunen. Erkjennelse at de trenger ikke enda en portal, men mennesker til å lose folk gjennom et uoversiktlig landskap.
I tillegg til tiltakene har prosjektet fått på plass en felles digital løsning der innbygger kan søke om redusert foreldrebetaling i barnehage og SFO. Løsningen er utviklet i
Altinn studio.
Jeg vil jo at alt skal være riktig og rett, også får jeg ikke til de tingene som jeg tror alle andre har på stell. Jeg synes det er kjempeteit å ikke få det til.
Gjennom prosjektet er det blitt tydelig at behovet strekker seg utover at innbygger har behov for en ny digital løsning som gir bedre oversikt over økonomiske fordringer eller behov for en ren økonomisk veiledning. Det er en gryende erkjennelse av behovet for å forsterke den digitale kompetansen blant innbyggerne. Dette speiler behovet for ikke bare å adressere økonomiske utfordringer, men også å ruste innbyggere for et stadig mer digitalt samfunn.
Jeg skjønner ikke hvor fakturaene kommer. Før kom de i postkassen og da kunne jeg i allefall gå i banken. Nå vet jeg ikke lengre
Veien videre
I prosjektet har det også oppstått en gryende erkjennelse av at behovet egentlig ligger på digital kompetanse - og utover behovet for å hjelpe innbyggerne til å innfri deres økonomiske forpliktelser til kommunen. Siste del av prosjektet har dreid over i digital deltagelse.
Digitale Helgeland tar med seg innsikten videre til et fellesprosjekt som heter “Digital inkludering Helgeland”. Prosjektet skal utforske hvordan man skal hjelpe innbyggere som er digitalt utenfor.
Digitale Helgeland jobber med å realisere nettstedet kravpå.no
Les mer om prosjektet her: https://digihelgeland.no/snarveier/prosjekt/digital-inkludering-pa-helgeland/