En ny rapport viser at offentlig sektor møter stadig sterkere hindre i innovasjonsarbeidet.
Tre av fire statlige virksomheter oppgir at begrensede ressurser hemmer innovasjon. Barrierene oppleves som stadig sterkere hindre i innovasjonsarbeidet, en trend som er synlig over flere år.
Trenden fremkommer på tvers av virksomheter som arbeider med innovasjon og digitalisering.
– Det er en utvikling som ikke er ønskelig, sier Espen Sjøvoll, avdelingsdirektør i avdeling for sammenhengende tjenester og livshendelser.
Det er strekk i laget
Virksomheter innen kunnskapssektoren og helse- og omsorgsektoren blir hengende etter, og scorer dårligere enn de andre sektorene på viktige parametere for innovasjon.
Virksomheter innen sektorene finans, næring og fiskeri, arbeid og inkludering, og kommunal og distrikt scorer bedre på viktige parametere for innovasjon.
De rapporterer gjennomgående høyere aktivitet knyttet til innovative anskaffelser, gjenbruk av data, kunnskapsinnhenting, bruk av smidig metodikk og bruk av kunstig intelligens.
Kompetansegapet øker
Mange virksomheter opplever mangel på digital kompetanse, uavhengig av virksomhetens størrelse. Anskaffelsesundersøkelsen (2024) viser at 43 % av virksomhetene opplever mangel på innovasjonskompetanse som et stort hinder for innovasjon.
Økt behov og fokus på digital transformasjon og innovasjon i offentlige virksomheter kan forklare hvorfor stadig færre virksomheter rapporterer at de har tilstrekkelig digital kompetanse.
Klare forventninger gir resultater
Rapporten som har gått gjennom samtlige tildelingsbrev og årsrapporter (2018-2023) for statlige etater, viser at virksomheter som får sterke insentiver fra overordnet departement, gjennomfører innovasjoner dobbelt så ofte som dem som ikke får sterke insentiver til å arbeide med innovasjon.
– Dette er av de tydeligste funnene i kunnskapsgrunnlaget og forteller oss at politisk forankring er nødvendig for innovasjonsarbeid i offentlig sektor, sier Sjøvoll.
Bør utnytte innovasjonspotensialet
Å lykkes med innovasjonsarbeid henger tett sammen med evnen til å samarbeide på tvers av virksomheter, sektorer, med innbyggere og med privat næringsliv.
Offentlige virksomheter samarbeider ofte med andre offentlige virksomheter, særlig innenfor egen sektor. Samtidig er det kun én av tre virksomheter som benytter muligheten for privat-offentlig partnerskap (Innovasjonsbarometeret 2021) til å nå målsettinger innen innovasjon.
– Offentlig sektor trenger kompetansen som ligger i privat sektor innen flere områder som teknologi, bærekraft, og sosialt entreprenørskap for å løse de store samfunnsutfordringene, sier Sjøvoll.
Rapporten er et kunnskapsgrunnlag for innovasjon i offentlig sektor og er samlet på oppdrag fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD).
Rapporten er bygget på statistisk analyse av tre eksisterende undersøkelser/datasett samlet:
- Innovasjonsbarometeret (Digdir).
- IT i praksis (Rambøll)
- anskaffelsesundersøkelsen (DFØ).
I tillegg har Digdir brukt KI til å gå igjennom alle årsrapporter og tildelingsbrev for perioden 2018-2023 i statlig sektor.