Hopp til hovedinnhold
05. september 2022
3 minutter å lese

Vi i Digdir jakter stadig på dyktige medarbeidere som vil og kan skape en enklere digital hverdag for folk i Norge. Nå søker jeg tre ledere som ønsker å være med på den videre utviklingen av verdens beste offentlige, digitale tjenester.

Jeg er avdelingsdirektør i Digdir og har ansvaret for brukeropplevelse og datadeling. Da jeg begynte å jobbe med Altinn i 2010 fikk jeg, sammen med dyktige kollegaer, designe og utvikle Altinn til å bli mer brukervennlig for både innbyggere og næringslivet. Jeg har hatt gode muligheter for karriereutvikling, både faglig og etter hvert som leder. Min første stilling var som løsningsarkitekt. Med stillingen vokste ansvaret, jeg ble sjefsarkitekt og senere leder for en seksjon. Nylig takket jeg ja til den utrolig spennende stillingen som avdelingsleder, og nå jakter jeg etter dere som vil bli en del av lederteamet mitt og være med på en spennende digital reise.

Vannrett portrett av Andreas Rafaelsen

I nesten 12 år har jeg vært med på utviklingen av Altinn, som de fleste i Norge har et forhold til. Altinn sparer næringslivet for 15 milliarder hvert år, for eksempel med samtykkebasert lånesøknad og digital eiendomshandel. Det er jeg stolt av. Nå er vi i gang med å skape neste generasjon Altinn som åpner helt nye muligheter – med åpen kildekode og bærekraft som viktige stikkord. Unicef og FN-støttede Digital Public Goods Alliance har til og med godkjent Altinn som et digitalt fellesgode. Dette er et bevis på at vi både ønsker og kan bidra til et mer bærekraftig samfunn ved å dele det vi har utviklet med andre i både inn- og utland.

For å bli verdensmester i digitalisering, må vi være verdensmester i samarbeid

For å få til en enklere digital hverdag og skape tjenester og løsninger som er best for brukeren, må vi utfordre og fjerne skottene mellom offentlige virksomheter. Vi må samarbeide med andre statlige og kommunale virksomheter, og ganske ofte med privat sektor. Vår ambisjon er å bli verdensledende på digitalisering av offentlig sektor! Og vi vet at for å bli verdensmester i digitalisering, må vi være verdensmester i samarbeid. Det betyr at alle vi som jobber i Digdir, både må brenne for faget sitt, utfordre og skape – og elske kraften i tverrfaglig samarbeid med andre – enten de er designere, klarspråkressurser, utviklere, arkitekter eller jurister. Altinn, som min avdeling har ansvaret for, er et godt eksempel på hvor mye vi kan få til om vi setter behovet og brukeren i sentrum og, ja, bare samarbeider.

Altinn = samarbeid

Altinn fyller 20 år til neste år. Altinn startet da modige etatsledere, på tvers av de vanlige departementsstrukturene i det offentlige, gikk sammen om å lage en fellesløsning som satte brukerne i sentrum. Innbyggere og næringslivet fikk én innrapporteringsløsning å forholde seg til, hvor de kunne ha all sin dialog med det offentlige. Etatene fikk samdriftsgevinster ved en felles løsning som la til rette for at de delte på data og driftskostnader. Slike samarbeid trenger vi flere av!

På nesten 20 år har vi lært masse og videreutviklet Altinn til å bli samfunnskritisk. Gjennom pandemien bidro Altinn og andre fellesløsninger til å sette Norge på kartet da vi løste viktige utfordringer i rekordfart sammenlignet med andre land, rett og slett ved å bruke det vi hadde på nye måter. Pandemien viste at vi kan få til utrolige ting ved å samarbeide.

Altinn har lenge hatt behov for grunnleggende oppdateringer, og vi er godt i gang! Vi oppgraderer teknologiske plattformer og skal over på skybaserte løsninger. Dette for å levere våre fellesløsninger på nye måter, slik at de blir enda mer fleksible og nyttige byggeklosser i digitaliseringen av Norge. Oppgraderingen av Altinn tar også samarbeidet enda et steg videre. Siden nye Altinn bygges opp som åpen kildekode, kan brukerne samarbeide med oss i utviklingen. Målet med oppgraderingen er selvsagt å hjelpe det offentlige Norge med å gjøre sine innbyggere og næringslivet bedre rustet til å motta offentlige tjenester.

Ikke tankskip, men en armada av speedbåter

Om du tror at Digdir er et traust og byråkratisk tankskip, kan jeg love at du tar feil: vi skaper en armada av sultne og nytenkende speedbåter (neida, jeg tror selvsagt ikke at speedbåter kan tenke eller har sjel – dette er bare et språklig bilde 😉). De tre lederne jeg leter etter, må komme med et stort ønske om å gjøre en forskjell og bidra til å skape målbildet som gir våre autonome produktteam felles retning.

Min visjon er at samfunnsengasjerte utviklere, designere og jurister ser på Digdir og avdeling brukeropplevelse og datadeling som den mest spennende arbeidsplassen de kan tenke seg.

Jeg trenger tre kjempedyktige og ambisiøse seksjonssjefer!

Seksjonssjefen for brukeropplevelse skal bygge et sterkt team med designere og klarspråkressurser som sørger for at vi prioriterer og utvikler basert på reell innsikt i brukernes behov og atferd. Sammen med teamet vil du være med på å legge de strategiske føringene for produktene våre, og du vil jobbe mye med å gjøre hverdagen enklere for brukerne i de syv livshendelsene. En viktig del av jobben er å bidra til å skape bedre og mer likeartet brukeropplevelse og design i offentlig sektor. Et oppdrag vi allerede er i gang med, og som mange har store forventninger til.

Seksjonssjefen for utvikling er en leder som tror på DevSecOps- og fail fast-kultur, kontinuerlige leveranser og open source. Personen jeg leter etter prøver hele tiden å forbedre og effektivisere driften, utviklingsteknologien og arbeidsmetodene. Du bidrar til å utvikle produktene basert på effektiv og smidig metodikk, og er dyktig på å rekruttere utviklere. Jeg forventer også at du ønsker å bygge community for samskaping og open source i offentlig sektor!

Seksjonssjefen for plattform og styring vil og kan bygge gode styringssystemer. Du legger til rette for autonome tverrfaglige team, god økonomistyring og et sterkt team med juridisk rådgivere som sørger for at vi utvikler både gode løsninger og regulatoriske rammebetingelser for løsningene. Du kan hjelpe oss å implementere effektive måter for målstyring, har klare tanker om hvordan vi bruker og samarbeider effektivt med leverandører og hvordan vi utnytter moderne skytjenester til å gi best mulig sikkerhet. Dette gjelder både i drift og når vi utvikler løsningene.

Høres dette spennende ut?

Neste etappe er å få på plass et solid lederteam. Deretter skal vi fortsette å bygge både avdelingen, Digdir og verdens beste offentlige, digitale tjenester. Trigger dette? Ikke nøl med å ta kontakt med meg - jeg vil gjerne høre dine tanker og bli bedre kjent med deg!

Epost: andreas.gjertin.rafaelsen@digdir.no
Mobil: 95 82 13 69

Andreas G. Rafaelsen
Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet

Andreas Gjertin Rafaelsen

Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.

Forfatter

Andreas G. Rafaelsen
Andreas Gjertin Rafaelsen
Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet

Kommenter

Felt merket med en rød stjerne (*) er obligatoriske.

Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.
Er du et menneske?
1 + 0 =
Løs dette enkle mattespørsmålet og skriv inn svaret. For eksempel: For 1+3, skriv inn 4.