Hopp til hovedinnhold
Emner:
  • Fellesløsninger
  • Altinn
  • Digital postkasse
  • eFormidling
  • eInnsyn
  • ELMA
  • eSignering
  • ID-porten
  • Kontaktregisteret
  • Maskinporten
Tid:
onsdag 28. september kl. 09:00–torsdag 29. september kl. 14:30, 2022
Sted:
Digitalt

På det heldigitale Brukerrådet 28.–29. september så vi nærmere på hvordan du kan bruke ID-porten, Altinn, eSignering og andre fellesløsninger som byggeklosser i dine digitale tjenester. Hvilke komponenter trenger du for å utvikle de gode sammenhengende tjenestene som «alle» snakker om?

Se opptak fra Brukerrådet

Du finner tekstede opptak under hver enkelt programpost i programmet. Her ligger også presentasjoner som ble holdt.

Pressebilder fra arrangementet er tilgjengelig på flickr.

Program

Brukerrådet dag 1. «Fra smarte byggeklosser til sammenhengende tjenester» Programleder: Torgeir Waterhouse

09:00
Velkommen til Brukerrådet 2022 Frode Danielsen, Andreas Gjertin Rafaelsen, Torgeir Waterhouse Program klokka 09:00. Velkommen til Brukerrådet 2022 med Frode Danielsen, Andreas Gjertin Rafaelsen, Torgeir Waterhouse

Velkommen til Brukerrådet 2022. Vi forteller hva som skal skje disse to dagene.

Medvirkende

Frode Danielsen
Direktør, Digitaliseringsdirektoratet
Frode Danielsen

Danielsen vart utnemnt til direktør i Digitaliseringsdirektoratet i mars 2023 etter å ha vore konstituert i stillinga sidan november 2022. Han var avdelingsdirektør for digitale fellesløysingar i Digdir i perioden 2021-2022, har jobba med nasjonale fellesløysingar i 15 år, og har mellom anna hatt ei sentral rolle i å bygge opp eit sterkt og leveransedyktig forvaltningsmiljø for løysingane. Danielsen er utdanna jurist frå Universitetet i Bergen.

Andreas G. Rafaelsen
Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Andreas Gjertin Rafaelsen

Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.

Torgeir Waterhouse
Grunnlegger og Partner, Otte
Torgeir Waterhouse

Torgeir Waterhouse er tidligere direktør for internett og nye medier i IKT-Norge. Han er en sentral aktør i debatten om IT-politiske spørsmål og har tidligere jobbet i Forbrukerrådet. I dag jobber han med IT-utfordringer fra bransjens ståsted.

09:10
Samtale med Kommunal- og distriktsdepartementet Gunn Karin Gjul Program klokka 09:10. Samtale med Kommunal- og distriktsdepartementet med Gunn Karin Gjul

Forventinger departementet har til offentlig sektor. Hvilke gevinster har samfunnet fått til med bruk av fellesløsninger? Behovet for fellesløsninger for å realisere digitale tjenester i livshendelsene og sammenhengende tjenester.

Medvirkende

Gunn Karin Gjul
Statssekretær, Kommunal- og distriktsdepartementet
Gunn Karin Gjul

Gunn Karin Gjul er statssekretær med ansvar for digitalisering og elektronisk kommunikasjon i Kommunal- og distriktsdepartementet. Hun er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo. Gjul har tidligere sittet på Stortinget i 20 år og representert Arbeiderpartiet.

Siden 2014 har Gjul vært styremedlem i Riksrevisjonen. Før hun ble utnevnt til statssekretær hadde Gjul en ledende stilling Fagforbundet.

09:15
Trender som påvirker utvikling av digitale løsninger i offentlig forvaltning Magne Jørgensen Program klokka 09:15. Trender som påvirker utvikling av digitale løsninger i offentlig forvaltning med Magne Jørgensen

Hør Magne Jørgensen fra OsloMet, UiO fortelle fra et forskningsståsted hvordan trendene utvikler seg.

Medvirkende

Magne Jørgensen, medlem Digitaliseringsrådet
Professor, OsloMet/SimulaMet
Magne Jørgensen

Jørgensen har mastergrad innan økonomi og IT frå universitetet i Karlsruhe og doktorgrad frå Universitetet i Oslo. Han er sjefsforskar ved Simula Metropolitan Center for Digital Engineering, leiar av EDOS-programmet (Effektiv Digitalisering av Offentlig Sektor), og professor ved OsloMet. Han har erfaring som prosjektleiar og leiar for IT-prosessar i Telenor og Storebrand. Forskinga hans har dei seinare åra i stor grad fokusert på planlegging og leiing av IT-prosjekter.

Spisskompetanse:

leiing av digitaliseringsprosjekt

nyttestyring/gevinstrealisering, særlig i gjennomføringsfasen

kost/nytte og usikkerheitsanalysar

smidige forretnings- og utviklingsprosessar

09:30
Hva er status for digitaliseringen i Norge og hvilken rolle spiller fellesløsningene når vi skal digitalisere Steffen Sutorius, Espen Rostrup Nakstad Program klokka 09:30. Hva er status for digitaliseringen i Norge og hvilken rolle spiller fellesløsningene når vi skal digitalisere med Steffen Sutorius, Espen Rostrup Nakstad

Hvilke gevinster får vi og hjelper de oss å realisere tjenestene raskere? Direktør i Digitaliseringsdirektoratet Steffen Sutorius i samtale med Torgeir Waterhouse. Vi skal også få høre om TISK-samarbeidet og møte Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad. Han jobber for tiden med vår fremtidige beredskap - hva blir den neste krisen som treffer oss? Og hvordan skal vi forberede oss på dette?

Medvirkende

Steffen Sutorius portrett
Direktør, Digitaliseringsdirektoratet
Steffen Sutorius

Sutorius var direktør i Difi og Digitaliseringsdirektoratet i perioden 2016-2022. Han har bakgrunn fra konsulentselskapet Metier og fra Statens pensjonskasse der han gjennomførte av et av de største smidige it- og endringsprosjektene i offentlig sektor, Perform. Sutorius er siviløkonom fra Norges handelshøyskole.

Espen Rostrup Nakstad
Assisterende helsedirektør, Helsedirektoratet
Espen Rostrup Nakstad

Espen Rostrup Nakstad (født 1975) er assisterende direktør i Helsedirektoratet. Han er utdannet lege og jurist og har blant annet skrevet boka "Kode Rød. Kampen for det vakre" om hva som skjedde da Norge ble rammet av korona-pandemien.

10:10
Pause Program klokka 10:10. Pause med

Pausen estimeres til 20 minutter.

10:30
Digitalisering i krisetid. Hva har vi lært? Torgeir Waterhouse, Stig Slaatto-Hornnes, Heidi Dolven, Anders Aakhus, Eirik Aarre Program klokka 10:30. Digitalisering i krisetid. Hva har vi lært? med Torgeir Waterhouse, Stig Slaatto-Hornnes, Heidi Dolven, Anders Aakhus, Eirik Aarre

Hvordan samarbeider vi og hvilken rolle spiller fellesløsningene? Vi møter ulike aktører og deres refleksjoner rundt hva som skal til for å lykkes og hvordan de har jobbet. Panelsamtale ledet av Torgeir Waterhouse.

Medvirkende

Torgeir Waterhouse
Grunnlegger og Partner, Otte
Torgeir Waterhouse

Torgeir Waterhouse er tidligere direktør for internett og nye medier i IKT-Norge. Han er en sentral aktør i debatten om IT-politiske spørsmål og har tidligere jobbet i Forbrukerrådet. I dag jobber han med IT-utfordringer fra bransjens ståsted.

Stig Slaatto-Hornnes
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Stig Slaatto-Hornnes

Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mage år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0, og vil snakke om arbeidet med innføring av dette i Norge.

Heidi Dolven
Tjeneste- og systemdesigner, NAV
Heidi Dolven

Dolven er tjeneste- og systemdesigner og har vært prosessleder for Ukraina-teamet i NAV. Hun har siden 2003 ledet designprosesser innen samhandling, innovasjon, og policyutvikling i offentlig sektor. Før Heidi begynte i NAV i 2021 var hun forvaltningsdesigner i Halogen, der hun blant annet bisto KDD med utarbeidelse av stortingsmeldingen "En innovativ offentlig sektor". Hun har sin bakgrunn fra DOGA, har vært programansvarlig for Oslo kommunes program for tjenesteinnovasjon og velferdsteknologi, og koordinator for stortingsmeldingen Morgendagens omsorg i Helsedirektoratet.

Anders Aakhus
Prosessteamleder, UDI
Anders Aakhus

Anders Aakhus jobber som prosessteamleder i UDI. Teamet har ansvar for den overordnede flyten i og forbedringen av prosessen for asylsøkere i Norge. Det inkluderer både ankomst- og asylprosessen og de medfølgende mottakstjenestene som møter asylsøkere i Norge. Før dette har han jobbet i nesten hele migrasjonsløpet til en asylsøker, fra ankomstfasen, intervju og vedtak og til slutt til assistert retur. Aakhus har bakgrunn som sosialantropolog, men har etter 14 år i UDI blitt en vaskeekte byråkrat på utlendingsfeltet.

Eirik Aarre
Seniorrådgiver, Politiet
Eirik Aarre

Eirik Aarre er seniorrådgiver i Politiets utlendingsenhet (PU). Han arbeider med videreutvikling av PUs saksbehandlingsverktøy, Utlendingssystemet (UTSYS). I 2014 ble UTSYS kåret til det beste saksbehandlingssystemet i verden innenfor politi- og justisområdet. Eirik har fulgt utviklingen fra idé i 2004, som prosjektleder 2007-2012 og ledet inntil nylig arbeidet med videreutvikling av systemet. Eirik har nå en sentral rolle i innføring av EU sine nye informasjonssystemer og er leder for produkteierteamet i programmet.

11:00
Pause Program klokka 11:00. Pause med

Pausen estimeres til 15 minutter.

11:15
Det er ikke folk vi må fikse - det er løsningene Are Kvistad Program klokka 11:15. Det er ikke folk vi må fikse - det er løsningene med Are Kvistad

Mange av de digitale løsningene fra det offentlige fyller ikke kravene til tilgjengelighet og universell utforming. Mange brukere sliter, og fenomenet "digitalt utenforskap" er for alvor kommet på dagsorden. Når vi ikke klarer å lage gode nok digitale løsninger, får det ringvirkninger i folks hverdagsliv. Så hva gjør vi med det? Tilsynsdirektør Malin Rygg, Uutilsynet og kommunikasjonsrådgiver Are Kvistad, Digdir

Medvirkende

Are Kvistad portrett
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Are Kvistad

Are Kvistad er utdannet økonom og journalist. Han har bred erfaring fra privat næringsliv som journalist og rådgiver, senest som kommunikasjonsdirektør i NHO-foreningen Sjømat Norge før han i 2019 begynte som kommunikasjonsrådgiver i Difi og Digitaliseringsdirektoratet.

11:30
Fellesløsningene fremover - hva skal de løse og hvordan Frode Danielsen, Andreas Gjertin Rafaelsen, Torgeir Waterhouse, Are Trælvik, Nils Inge Brurberg, Simen Soltvedt Program klokka 11:30. Fellesløsningene fremover - hva skal de løse og hvordan med Frode Danielsen, Andreas Gjertin Rafaelsen, Torgeir Waterhouse, Are Trælvik, Nils Inge Brurberg, Simen Soltvedt

Vi ser nærmere på hvordan kompensasjonsordningen for næringslivet ble realisert under pandemien. Vi har invitert inn et bredt panel som deler sine forventninger til hvordan vi skal lykkes også fremover.

Medvirkende

Frode Danielsen
Direktør, Digitaliseringsdirektoratet
Frode Danielsen

Danielsen vart utnemnt til direktør i Digitaliseringsdirektoratet i mars 2023 etter å ha vore konstituert i stillinga sidan november 2022. Han var avdelingsdirektør for digitale fellesløysingar i Digdir i perioden 2021-2022, har jobba med nasjonale fellesløysingar i 15 år, og har mellom anna hatt ei sentral rolle i å bygge opp eit sterkt og leveransedyktig forvaltningsmiljø for løysingane. Danielsen er utdanna jurist frå Universitetet i Bergen.

Andreas G. Rafaelsen
Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Andreas Gjertin Rafaelsen

Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.

Torgeir Waterhouse
Grunnlegger og Partner, Otte
Torgeir Waterhouse

Torgeir Waterhouse er tidligere direktør for internett og nye medier i IKT-Norge. Han er en sentral aktør i debatten om IT-politiske spørsmål og har tidligere jobbet i Forbrukerrådet. I dag jobber han med IT-utfordringer fra bransjens ståsted.

Are Trælvik
Fagdirektør, Brønnøysundregisterne
Are Trælvik

Er fagdirektør innenfor digitalisering og forenkling og har jobbet som prosjektleder med Kompensasjonsordningene til BR. Jobber nå som prosjektleder i parallell med Kompensasjonsordningene med fornyelse av løsøredomene på den nye registerplattformen som skal leveres i løpet av de nærmeste 6-12 mnd.
Har tidligere vært avdelingsdirektør for forenkling og brukerdialog, samt seksjonsleder for forenklingsarbeidet på BR. Før BR jobbet jeg 12 år i finans som banksjef, vært landbrukssjef i flere kommuner og jobbet som lærer. Utdannet sivilagronom fra NLH på ÅS. Har et hjerte for digitalisering og sette brukeren i sentrum og forenkle hverdagen igjennom samhandling i offentlig sektor.

Nils Inge Brurberg
Program Manager, Bits
Nils Inge Brurberg

Nils Inge Brurberg er ansvarlig for DSOP (Digital Samhandling Offentlig og Privat). Programmet, er et unikt samarbeid mellom offentlig sektor (Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Politiet, NAV, Kartverket og Digdir) og Finansnæringen for å digitalisere Norge. Brurberg var tidligere Produktsjef for BankID, bankenes felles elektronisk ID løsning. Nils Inge har mer enn 30 års erfaring innen området elektronisk ID, autentisering, IT Sikkerhet og Finans. Han var også en av nøkkelpersonene i fremforhandlingen av avtale om BankID på Mobil mellom Banknæringen og Telekomnæringen. Han er utdannet som IT-ingeniør.

Simen Soltvedt, Digi Vestland
Leder for Sekritariatet Digi Vestland , Digi Vestland
Simen Soltvedt

Leder for sekretariatet i Digi Vestland, et samarbeid mellom alle kommunene i Vestland. Simen har kommune- og brukerperspektivet. Han brenner for strategisk planlegging, tjenesteutvikling og effektivisering ved bruk av rett teknologi, og jakter stadig på smarte og innovative løsninger. Sier ja til nasjonale felleskomponenter, gjenbruk av data og informasjonsdeling mellom kommuner og andre aktører.

12:10
Pause Program klokka 12:10. Pause med

Pausen estimeres til 30 minutter.

12:40
Digitale vergefullmakter Torgeir Waterhouse, Hilde Kristin Storvig, Øyvind Løbak Fladsrud , Marie Elise Axelsen Program klokka 12:40. Digitale vergefullmakter med Torgeir Waterhouse, Hilde Kristin Storvig, Øyvind Løbak Fladsrud , Marie Elise Axelsen

Statens sivilrett (SRF) har i prosjektet Digitale vergefullmakter laget et rammeverk for vergefullmakter som inneholder standardiserte fullmaktstekster på de mest sentrale områdene. Digitale vergefullmakter gjør det mulig å bruke digitale løsninger på vegne av andre. I denne sesjonen ser vi nærmere på hva prosjektet skal levere og mulighetsrommet fremover.

Medvirkende

Torgeir Waterhouse
Grunnlegger og Partner, Otte
Torgeir Waterhouse

Torgeir Waterhouse er tidligere direktør for internett og nye medier i IKT-Norge. Han er en sentral aktør i debatten om IT-politiske spørsmål og har tidligere jobbet i Forbrukerrådet. I dag jobber han med IT-utfordringer fra bransjens ståsted.

Hilde Kristin Storvig
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Hilde Kristin Storvig

Hilde Kristin Storvig er produktsjef for Altinn autorisasjon som er en del av produktgruppen tillitstjenester. De siste par årene har hun også vært koordinator for et tverretatlig samarbeid om fullmaktsløsninger for innbyggere. Hun har jobbet med digitalisering i offentlig forvaltning i mer enn 20 år.

Øyvind Fladsrud
Jurist og prosjektleder for Digitale vergefullmakter, Statens Sivilrettsforvaltning
Øyvind Løbak Fladsrud

Øyvind Løbak Fladsrud har master i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo. Før han kom til Statens sivilrettsforvalter
(SRF) jobbet han med oppgjør av forsikringssaker i tillegg til en periode som advokatfullmektig. Øyvind har siden 2015 vært ansatt ved sentral vergemålsmyndighet i SRF og jobber i hovedsak med digitaliseringsprosjekter innen vergemålsforvaltningen, herunder som prosjektleder for utvikling av digitale vergefullmakter.

Marie Elise Axelsen
Avdelingsdirektør kvalitetsutvikling , KS
Marie Elise Axelsen

Marie Elise Axelsen er avdelingsdirektør i KS og ansvarlig for avdeling Kvalitetsutvikling. Avdelingen jobber blant annet med nettverk, klart språk, digital inkludering og digital kompetanse. Marie har lang erfaring fra kommunal sektor og har i flere år også jobbet i staten, med utvikling av strukturer på nasjonalt nivå.

13:00
Hendelsesbasert arkitektur for å bygge sammenhengende tjenester Mari Forberg Jøndahl, Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson, Bjørn Dybvik Langfors, Morten Græsby, Simen Soltvedt , Marte Vidnes Jensen Program klokka 13:00. Hendelsesbasert arkitektur for å bygge sammenhengende tjenester med Mari Forberg Jøndahl, Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson, Bjørn Dybvik Langfors, Morten Græsby, Simen Soltvedt , Marte Vidnes Jensen

Hva er en hendelsesbasert arkitektur og hvorfor kan den hjelpe oss å bygge sammenhengende tjenester? Hvilken rolle skal og kan fellesløsningene spille? Panelsamtale ledet av Mari Forberg Jøndahl.

Medvirkende

Mari Forberg Jøndahl
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Mari Forberg Jøndahl

Mari er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet, og brenner for effektive, gode og tilgjengelige digitale tjenester. Hun har jobbet med digitalisering av tjenester både i privat og offentlig sektor i mer enn 20 år. Siden 2018 har fokuset vært rettet mot bruk av Nasjonale Fellesløsninger og å synliggjøre verdien av at vi løfter digitaliseringen i fellesskap til det beste for innbyggeren.

Finnur Olafsson
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson

Finnur er opprinnelig sivilingeniør, teknisk kybernetikk, fra NTNU. Han jobbet 17 år som konsulent med å implementere kjerneløsninger i det private næringsliv. I 2014 tok han skrittet over til UDI for å jobbe i offentlige sektor. Begynte i Digdir i 2022 og er Produktgruppeleder for tjenesteutvikling.

Bjørn Langfors
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Bjørn Dybvik Langfors

Bjørn Dybvik Langfors har over 20 års erfaring med system- og webutvikling, og har vært med Brønnøysundregistrene og Digitaliseringsdirektoratet siden 2017 som utvikler og løsningsarkitekt. Har jobbet med arkitektur og teknisk forvaltning av bla. Altinn Autorisasjon og data.altinn.no. Jobber i dag med videreutvikling av ulike komponenter og produkter i Altinn-økosystemet innenfor meldingsutveksling, datadeling og autorisasjon.

Morten Græsvik
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Morten Græsby

Græsby er virksomhetsarkitekt for felles nasjonalt økosystem for digital samhandling, og har også lang erfaring som løsningsarkitekt og løsningsansvarlig i Altinn.

Simen Soltvedt, Digi Vestland
Leder for Sekritariatet Digi Vestland , Digi Vestland
Simen Soltvedt

Leder for sekretariatet i Digi Vestland, et samarbeid mellom alle kommunene i Vestland. Simen har kommune- og brukerperspektivet. Han brenner for strategisk planlegging, tjenesteutvikling og effektivisering ved bruk av rett teknologi, og jakter stadig på smarte og innovative løsninger. Sier ja til nasjonale felleskomponenter, gjenbruk av data og informasjonsdeling mellom kommuner og andre aktører.

Marte Vidnes
Avdelingsdirektør Seksjon informasjonsforvaltning, NAV
Marte Vidnes Jensen

Marte har mange års erfaring fra ledelse av strategi-, utvikling- og digitaliseringsarbeid i NAV. Hun har ledet Seksjon informasjonsforvaltning siden 2016. Seksjonen har fagansvar for informasjonsforvaltning i etaten herunder informasjonsarkitektur, metadataforvaltning og dokumentasjonsforvaltning. Seksjon informasjonsforvaltning har også et ansvar for en rekke fellesregistre og felleskomponenter, som gir NAV korrekte grunnlagsdata, sikrer tilgjengeliggjøring av fellesinformasjon og understøtter digital samhandling med andre virksomheter. Herunder Aa-registeret som er et grunndataregister for arbeidsforholdsopplysninger. Seksjonen er en viktig bidragsyter i arbeidet med digitalisering og modernisering i NAV og i ulike fellesoffentlige samarbeid.

13:35
Inspirasjonsforedrag Torgeir Waterhouse Program klokka 13:35. Inspirasjonsforedrag med Torgeir Waterhouse

Inspirasjonsforedrag av Torgeir Waterhouse.

Medvirkende

Torgeir Waterhouse
Grunnlegger og Partner, Otte
Torgeir Waterhouse

Torgeir Waterhouse er tidligere direktør for internett og nye medier i IKT-Norge. Han er en sentral aktør i debatten om IT-politiske spørsmål og har tidligere jobbet i Forbrukerrådet. I dag jobber han med IT-utfordringer fra bransjens ståsted.

13:55
Takk for i dag – og hva kan vi se frem til i morgen? Program klokka 13:55. Takk for i dag – og hva kan vi se frem til i morgen? med

Vi oppsummerer dagen, og gir et frampek til hva vi kan se fram til i morgen.

Brukerrådet dag 2. «Fra smarte byggeklosser til sammenhengende tjenester». Programleder: Mari Forberg Jøndahl

09:00
Velkommen Mari Forberg Jøndahl Program klokka 09:00. Velkommen med Mari Forberg Jøndahl

Velkommen til andre dag av Brukerrådet 2022. Vi ser nærmere på hva som står på dagens agenda.

Medvirkende

Mari Forberg Jøndahl
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Mari Forberg Jøndahl

Mari er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet, og brenner for effektive, gode og tilgjengelige digitale tjenester. Hun har jobbet med digitalisering av tjenester både i privat og offentlig sektor i mer enn 20 år. Siden 2018 har fokuset vært rettet mot bruk av Nasjonale Fellesløsninger og å synliggjøre verdien av at vi løfter digitaliseringen i fellesskap til det beste for innbyggeren.

09:05
eInnsyn Stein Magne Os, Eva Karin Hildre Paulsen, Eiliv Frich Flydal Program klokka 09:05. eInnsyn med Stein Magne Os, Eva Karin Hildre Paulsen, Eiliv Frich Flydal

Vi har sjekket pulsen på fulltekstpublisering i statlig sektor og deler innsikten og erfaringen vi har funnet. Hva skal til for å lykkes og hvordan får noen det til?

Eva Karin Hildre Paulsen fra Stavanger byarkiv vil fortelle om Stavanger kommunes erfaringer med å delta i Regulatorisk sandkasse for arkiv, data og offentlighet, et samarbeidsprosjekt mellom Arkivverket og Digdir.

Erfaringer med fulltekstpublisering

Mattilsynet om fulltekstpublisering

Pressens arbeid med innsyn

DSB deler sin erfaring med fulltekstpublisering

Sandkasse-prosjektet med Arkivverket og Stavanger kommune

Utviklingsplan for eInnsyn

Medvirkende

Stein Magne Os
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Stein Magne Os

Stein Magne jobbar i seksjon for strategi og forretningsutvikling i Digitaliseringsdirektoratet. Han er produktgruppeleiar for produktgruppe Meldingsutveksling, der hovedfokus i 2023 er å få etablert ein produktgruppestrategi. Stein Magne har vore i Digdir sidan 2016 og har tidlegare vore produktsjef for fellesløysinga eInnsyn.

Eva Karin Hildre Paulsen
Innovasjonsrådgiver, Stavanger byarkiv
Eva Karin Hildre Paulsen

Eva Karin Hildre Paulsen jobber i Stavanger byarkiv som innovasjonsrådgiver.
Arbeidet består i å videreutvikle Byarkivets arkivtjenester i tråd med arkivets samfunnsoppdrag og kommunens mål og visjoner.

Eiliv Frich Flydal
Undersøkende journalist , VG
Eiliv Frich Flydal

10:00
Pause Program klokka 10:00. Pause med

Pausen estimeres til 15 minutter.

10:15
Målbildet for tillitstjenester Stig Slaatto-Hornnes, Tor Alvik Program klokka 10:15. Målbildet for tillitstjenester med Stig Slaatto-Hornnes, Tor Alvik

Produktområdet tillitstjenester står sentralt i digitaliseringsarbeidet i offentlig sektor. Møt produkteier Stig Slaatto-Hornnes og hør hvordan produktgruppen vil arbeide fremover for å operasjonalisere eID-strategien.

Tor Alvik skal presentere eID-strategien for offentlig sektor. Vi tar pulsen på hvilke forventninger offentlig sektor har til området.

Vi tar også pulsen på hvilke forventninger offentlig sektor har til området. Vi har samlet et panel bestående av Eivind Staff fra NAV, Ragnhild Varmedal fra Norsk Helsenett og Kjell J. Sivertsen fra Sikt.

Målbildet for tillitstjenester

eID-strategien

Panelsamtale om eID-strategien

Medvirkende

Stig Slaatto-Hornnes
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Stig Slaatto-Hornnes

Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mage år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0, og vil snakke om arbeidet med innføring av dette i Norge.

Tor Alvik
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Tor Alvik

Alvik er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet. Han har siden 2005 vært involvert i utviklingen av eID løsninger for offentlig sektor. I dag er hans ansvarsområde knytt opp mot digital strategi, samordning og identitetsforvaltning. Alvik er involvert i internasjonalt samarbeid om eID i Norden og Eu. Han deltar i Eus arbeid med eidas 2.0 og for tiden koordinerer en av fire storskalapiloter for innføringen av «European Digital Identity Wallet» (digital lommebok).

11:00
Ny systemarkitektur for ID-porten og modernisering av Altinn Autorisasjon Siv Therese Aglen, Jørgen Binningsbø Program klokka 11:00. Ny systemarkitektur for ID-porten og modernisering av Altinn Autorisasjon med Siv Therese Aglen, Jørgen Binningsbø

Hva gjør vi, hvor langt har vi kommet og hva betyr dette for dere?

Medvirkende

Siv Aglen
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Siv Therese Aglen

Siv Aglen har mer eller mindre jobbet med Altinn siden 2005. I dag har hun rollen som Produkteier for Digital post, Formidlingstjenesten og Autorisasjon i Altinn. Siv har bachelor i psykologi og IT og har tidligere arbeidet ved Brønnøysundregistrene.

Jørgen Binningsbø
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Jørgen Binningsbø

Jørgen er produkteier, og har jobbet med videreutviklingen av ID-porten, Maskinporten og andre fellesløsninger siden 2015.

11:25
Pause Program klokka 11:25. Pause med

Pausen estimeres til 30 minutter.

11:55
Meldingsutveksling – arbeidet med ny behovskartlegging og ny strategi for produktgruppa meldingsutveksling Frank Sætrehaug Fardal Program klokka 11:55. Meldingsutveksling – arbeidet med ny behovskartlegging og ny strategi for produktgruppa meldingsutveksling med Frank Sætrehaug Fardal

Produkteier for meldingsutveksling Frank Fardal leder denne sesjonen.

Medvirkende

Frank Fardal
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Frank Sætrehaug Fardal

Fardal brenner for at alle skal kunne bli digitale borgere og jobber med strategi og målbildet for Digdir sine fellesløsninger i det nasjonale økosystemet. Han er tidligere produktsjef for ID-porten, har lang erfaring fra offentlig sektor og en mastergrad i informatikk fra Universitetet i Oslo.

12:10
Status på arbeidet med ny transportinfrastruktur for digital postkasse Ellen Marie Kurås Langen, Sture Domaas Førre Program klokka 12:10. Status på arbeidet med ny transportinfrastruktur for digital postkasse med Ellen Marie Kurås Langen, Sture Domaas Førre

Digital post til innbyggere over ny transportinfrastruktur, ved Ellen Marie Langen og Sture Førre.

Medvirkende

Ellen Marie Kurås Langen
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Ellen Marie Kurås Langen

Ellen Marie Langen er produktsjef for digital postkasse til innbygger. Hun har jobbet i Difi/Digdir med fellesløsningene i 10 år. Er utdannet cand.mag. fra NTNU med fagene matematikk, statistikk og informatikk. Før Ellen Marie begynte i Difi/Digdir jobbet hun som ERP-konsulent i Trondheim.

Sture Førre
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Sture Domaas Førre

Sture Domaas Førre er produkteier for eSignering og kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR). Sture har jobbet i Digitaliseringsdirektoratet siden 2015 med teknisk forvaltning av fellesløsningene. Han var driftsleder for eSignering og Digital postkasse over en periode på fem år, og var fra 2020-2022 også prosjektleder for innføring av ny transportinfrastruktur for digital post til innbyggere. Fra 2022 var han driftsleder for eInnnsyn, eFormidling og ELMA, før han i januar 2024 gikk over til seksjon for strategi og tjenesteutvikling som produkteier.

12:25
Sørg for at du tar i bruk nyeste versjon av eFormidling Johannes Hunderi Program klokka 12:25. Sørg for at du tar i bruk nyeste versjon av eFormidling med Johannes Hunderi

Vi forteller om funksjonalitet som er tilgjengelig og hva du må gjøre for å komme deg over.

Medvirkende

Johannes Hunderi
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Johannes Hunderi

Johannes Hunderi er produktsjef for eFormidling og har jobbet i Difi/Digitaliseringsdirektoratet siden 2016. Han er utdannet høgskolekandidat i informasjonsteknologi. Samordning av meldingsutveksling er viktig for effektivisering av offentlig forvaltning. Desto flere virksomheter som tar i bruk eFormidling, desto større vil gevinstene være for fellesskapet

12:30
Hvordan bruke nasjonale felleskomponenter for å gjøre komplekse oppgave raskere og enklere Bredo Erik Swanberg Program klokka 12:30. Hvordan bruke nasjonale felleskomponenter for å gjøre komplekse oppgave raskere og enklere med Bredo Erik Swanberg

Som del av livshendelsen «Dødsfall og arv» realiserer vi prosjektet «Oppgjør etter dødsfall» som er en digital dødsboløsning. En digital dødsboløsning er omfattende med hensyn til både sikkerhet, brukervennlighet og med grensesnitt mot mange aktører. Møt Bredo Swanberg som forteller hvordan vi bruker nasjonale felleskomponenter for å gjøre komplekse oppgaver raskere og enklere.

Medvirkende

Bredo Swanberg
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Bredo Erik Swanberg

Swanberg er nasjonal programleder for livshendelsen «Dødsfall og arv». Han er også Digdirs programleder for næringssamarbeidet med finansnæringen og jobber i tillegg med sjømatnæringen og landbruksnæringen. Han brenner for arbeidet med å fjerne alle hindringer som begrenser deling av data mellom privat- og offentlig sektor.

12:40
Altinn Studio - ditt verktøy for moderne tjenesteutvikling Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson Program klokka 12:40. Altinn Studio - ditt verktøy for moderne tjenesteutvikling med Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson

Sammen med blant annet Statens Vegvesen vil vi vise mulighetsrommet Altinn Studio gir for å bygge moderne digitale tjenester.

Altinn studio - Transportløyvegaranti

Altinn studio - Ett designsystem

Altinn studio - erfaring fra tjenesteutviklere

Altinn studio - ønsker og behov fremover

Altinn studio - anbefalinger fra tjenesteeiere

Medvirkende

Finnur Olafsson
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson

Finnur er opprinnelig sivilingeniør, teknisk kybernetikk, fra NTNU. Han jobbet 17 år som konsulent med å implementere kjerneløsninger i det private næringsliv. I 2014 tok han skrittet over til UDI for å jobbe i offentlige sektor. Begynte i Digdir i 2022 og er Produktgruppeleder for tjenesteutvikling.

13:20
Pause Program klokka 13:20. Pause med

Pausen estimeres til 20 minutter.

13:40
Ny veileder for Schrems og hvordan vi implementerer dette i Altinn Studio Ståle Norum Engen, Jens Andresen Osberg Program klokka 13:40. Ny veileder for Schrems og hvordan vi implementerer dette i Altinn Studio med Ståle Norum Engen, Jens Andresen Osberg

Ståle Norum Engen og Jens Andersen Osberg informerer.

Ny veileder for Schrems

Altinns arbeid med veileder for Schrems

Medvirkende

Ståle Norum Engen
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Ståle Norum Engen

Ståle er juridisk seniorrådgiver for Altinn og har jobbet med juridiske utfordringer med digitalisering av offentlig sektor i 17 år. Han har erfaring fra bl.a. Oslo tingrett, Senter for Rettsinformatikk ved UiO, Utlendingsnemnda og Brønnøysundregistrene. Han brenner for innovasjon og utvikling av nye digitale tjenester – og juristens naturlige rolle i dette arbeidet.

Portrett av Jens Andresen Osberg
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Jens Andresen Osberg

Osberg er jurist og teknolog og jobber som seniorrådgiver ved Nasjonalt ressurssenter for deling og bruk av data. Han har erfaring som programvareutvikler og har skrevet en publikasjon om innsyn i automatiserte beslutninger etter personvernforordningen. Osberg har en mastergrad i rettsvitenskap fra Universitet i Oslo og en bachelorgrad i programmering og systemarkitektur fra Universitet i Oslo. Han har særlig kompetanse på områdene der juss møter teknologi, slik som personvern, maskinlæring, IT-sikkerhet og skytjenester.

13:55
Fellesløsninger brukes mer og på stadig nye områder Espen Slotvik, Bjørn Dybvik Langfors, Erlend Oksvoll Program klokka 13:55. Fellesløsninger brukes mer og på stadig nye områder med Espen Slotvik, Bjørn Dybvik Langfors, Erlend Oksvoll

I denne bolken vil du se en rekke eksempler på bruk av KRR, data.altinn og data.norge.no og lære mer om hvordan virksomhetene har tenkt.

Kontakt- og reservasjonsregisteret

Tjeneste- og hendelseskatalog

Data.norge.no og data.altinn.no

Medvirkende

Espen Slotvik
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Espen Slotvik

Espen Slotvik har deltatt i det nasjonale samarbeidet knyttet til informasjonsforvaltning og datadeling i mange år. Tilhører gruppen som jobber med blant annet Felles datakatalog.

Bjørn Langfors
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Bjørn Dybvik Langfors

Bjørn Dybvik Langfors har over 20 års erfaring med system- og webutvikling, og har vært med Brønnøysundregistrene og Digitaliseringsdirektoratet siden 2017 som utvikler og løsningsarkitekt. Har jobbet med arkitektur og teknisk forvaltning av bla. Altinn Autorisasjon og data.altinn.no. Jobber i dag med videreutvikling av ulike komponenter og produkter i Altinn-økosystemet innenfor meldingsutveksling, datadeling og autorisasjon.

Erlend Osksvoll
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Erlend Oksvoll

Erlend Oksvoll er produkteier for data.altinn.no og har vært med på etablere datadelingstjenester som Tilda og eBevis. Har jobbet med integrasjoner og api-er i Altinn siden 2011.

14:35
Takk for nå! Frode Danielsen, Andreas Gjertin Rafaelsen, Mari Forberg Jøndahl Program klokka 14:35. Takk for nå! med Frode Danielsen, Andreas Gjertin Rafaelsen, Mari Forberg Jøndahl

Tusen takk for i år!

Medvirkende

Frode Danielsen
Direktør, Digitaliseringsdirektoratet
Frode Danielsen

Danielsen vart utnemnt til direktør i Digitaliseringsdirektoratet i mars 2023 etter å ha vore konstituert i stillinga sidan november 2022. Han var avdelingsdirektør for digitale fellesløysingar i Digdir i perioden 2021-2022, har jobba med nasjonale fellesløysingar i 15 år, og har mellom anna hatt ei sentral rolle i å bygge opp eit sterkt og leveransedyktig forvaltningsmiljø for løysingane. Danielsen er utdanna jurist frå Universitetet i Bergen.

Andreas G. Rafaelsen
Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Andreas Gjertin Rafaelsen

Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.

Mari Forberg Jøndahl
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Mari Forberg Jøndahl

Mari er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet, og brenner for effektive, gode og tilgjengelige digitale tjenester. Hun har jobbet med digitalisering av tjenester både i privat og offentlig sektor i mer enn 20 år. Siden 2018 har fokuset vært rettet mot bruk av Nasjonale Fellesløsninger og å synliggjøre verdien av at vi løfter digitaliseringen i fellesskap til det beste for innbyggeren.

Følg Samarbeidsportalen på Facebook for å holde deg oppdatert på fellesløsningene.

Digitalisering handler om å gi innbyggere, næringsliv og frivillig sektor en enklere digital hverdag. Derfor er Brukerrådet også en arena for å diskutere hvordan våre fellesløsninger i enda større grad kan bidra til økt informasjonssikkerhet, åpenhet og verdiskaping.

Torgeir Waterhouse er programleder

Årets programleder er Torgeir Waterhouse som er «kjentmann» i det norske digitaliseringslandskapet, han kjenner utfordringene og mulighetene som offentlig og privat sektor møter i arbeidet med digitalisering. Det blir panelsamtaler, gode debatter og inspirerende brukerhistorier.

Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad er en av flere du vil få høre mer fra.

Status for fellesløsningene

På Brukerrådets andre dag får du høre mer om de enkelte fellesløsningene. Hva har kommet av ny funksjonalitet og hva er planlagt fremover. Du får møte virksomheter som forteller om sine erfaringer og hvordan de bruker fellesløsningene i sin tjenesteutvikling.

Målgruppe for konferansen

Brukerrådet er en viktig møteplass for våre kunder og leverandører. Her vil du få siste nytt om våre fellesløsninger og ta del i gode diskusjoner om fremtidens behov og muligheter.

Dialog er viktig under Brukerrådet. Det vil derfor være anledning til å stille spørsmål og gi oss tilbakemeldinger.