På det heldigitale Brukerrådet 28.–29. september så vi nærmere på hvordan du kan bruke ID-porten, Altinn, eSignering og andre fellesløsninger som byggeklosser i dine digitale tjenester. Hvilke komponenter trenger du for å utvikle de gode sammenhengende tjenestene som «alle» snakker om?
Se opptak fra Brukerrådet
Du finner tekstede opptak under hver enkelt programpost i programmet. Her ligger også presentasjoner som ble holdt.
Pressebilder fra arrangementet er tilgjengelig på flickr.
Program
Brukerrådet dag 1. «Fra smarte byggeklosser til sammenhengende tjenester» Programleder: Torgeir Waterhouse
09:00
Velkommen til Brukerrådet 2022
Frode Danielsen, Andreas Gjertin Rafaelsen, Torgeir Waterhouse
Program klokka 09:00. Velkommen til Brukerrådet 2022 med Frode Danielsen, Andreas Gjertin Rafaelsen, Torgeir Waterhouse
Velkommen til Brukerrådet 2022. Vi forteller hva som skal skje disse to dagene.
Medvirkende
Danielsen vart utnemnt til direktør i Digitaliseringsdirektoratet i mars 2023 etter å ha vore konstituert i stillinga sidan november 2022. Han var avdelingsdirektør for digitale fellesløysingar i Digdir i perioden 2021-2022, har jobba med nasjonale fellesløysingar i 15 år, og har mellom anna hatt ei sentral rolle i å bygge opp eit sterkt og leveransedyktig forvaltningsmiljø for løysingane. Danielsen er utdanna jurist frå Universitetet i Bergen.
Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.
Torgeir Waterhouse er tidligere direktør for internett og nye medier i IKT-Norge. Han er en sentral aktør i debatten om IT-politiske spørsmål og har tidligere jobbet i Forbrukerrådet. I dag jobber han med IT-utfordringer fra bransjens ståsted.
09:10
Samtale med Kommunal- og distriktsdepartementet
Gunn Karin Gjul
Program klokka 09:10. Samtale med Kommunal- og distriktsdepartementet med Gunn Karin Gjul
Forventinger departementet har til offentlig sektor. Hvilke gevinster har samfunnet fått til med bruk av fellesløsninger? Behovet for fellesløsninger for å realisere digitale tjenester i livshendelsene og sammenhengende tjenester.
Medvirkende
Gunn Karin Gjul er statssekretær med ansvar for digitalisering og elektronisk kommunikasjon i Kommunal- og distriktsdepartementet. Hun er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo. Gjul har tidligere sittet på Stortinget i 20 år og representert Arbeiderpartiet.
Siden 2014 har Gjul vært styremedlem i Riksrevisjonen. Før hun ble utnevnt til statssekretær hadde Gjul en ledende stilling Fagforbundet.
09:15
Trender som påvirker utvikling av digitale løsninger i offentlig forvaltning
Magne Jørgensen
Program klokka 09:15. Trender som påvirker utvikling av digitale løsninger i offentlig forvaltning med Magne Jørgensen
Hør Magne Jørgensen fra OsloMet, UiO fortelle fra et forskningsståsted hvordan trendene utvikler seg.
Medvirkende
Jørgensen har mastergrad innan økonomi og IT frå universitetet i Karlsruhe og doktorgrad frå Universitetet i Oslo. Han er sjefsforskar ved Simula Metropolitan Center for Digital Engineering, leiar av EDOS-programmet (Effektiv Digitalisering av Offentlig Sektor), og professor ved OsloMet. Han har erfaring som prosjektleiar og leiar for IT-prosessar i Telenor og Storebrand. Forskinga hans har dei seinare åra i stor grad fokusert på planlegging og leiing av IT-prosjekter.
Spisskompetanse:
leiing av digitaliseringsprosjekt
nyttestyring/gevinstrealisering, særlig i gjennomføringsfasen
kost/nytte og usikkerheitsanalysar
smidige forretnings- og utviklingsprosessar
09:30
Hva er status for digitaliseringen i Norge og hvilken rolle spiller fellesløsningene når vi skal digitalisere
Steffen Sutorius, Espen Rostrup Nakstad
Program klokka 09:30. Hva er status for digitaliseringen i Norge og hvilken rolle spiller fellesløsningene når vi skal digitalisere med Steffen Sutorius, Espen Rostrup Nakstad
Hvilke gevinster får vi og hjelper de oss å realisere tjenestene raskere? Direktør i Digitaliseringsdirektoratet Steffen Sutorius i samtale med Torgeir Waterhouse. Vi skal også få høre om TISK-samarbeidet og møte Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad. Han jobber for tiden med vår fremtidige beredskap - hva blir den neste krisen som treffer oss? Og hvordan skal vi forberede oss på dette?
Medvirkende
Sutorius var direktør i Difi og Digitaliseringsdirektoratet i perioden 2016-2022. Han har bakgrunn fra konsulentselskapet Metier og fra Statens pensjonskasse der han gjennomførte av et av de største smidige it- og endringsprosjektene i offentlig sektor, Perform. Sutorius er siviløkonom fra Norges handelshøyskole.
Espen Rostrup Nakstad (født 1975) er assisterende direktør i Helsedirektoratet. Han er utdannet lege og jurist og har blant annet skrevet boka "Kode Rød. Kampen for det vakre" om hva som skjedde da Norge ble rammet av korona-pandemien.
10:10
Pause
Program klokka 10:10. Pause med
Pausen estimeres til 20 minutter.
10:30
Digitalisering i krisetid. Hva har vi lært?
Torgeir Waterhouse, Stig Slaatto-Hornnes, Heidi Dolven, Anders Aakhus, Eirik Aarre
Program klokka 10:30. Digitalisering i krisetid. Hva har vi lært? med Torgeir Waterhouse, Stig Slaatto-Hornnes, Heidi Dolven, Anders Aakhus, Eirik Aarre
Hvordan samarbeider vi og hvilken rolle spiller fellesløsningene? Vi møter ulike aktører og deres refleksjoner rundt hva som skal til for å lykkes og hvordan de har jobbet. Panelsamtale ledet av Torgeir Waterhouse.
Medvirkende
Torgeir Waterhouse er tidligere direktør for internett og nye medier i IKT-Norge. Han er en sentral aktør i debatten om IT-politiske spørsmål og har tidligere jobbet i Forbrukerrådet. I dag jobber han med IT-utfordringer fra bransjens ståsted.
Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mage år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0, og vil snakke om arbeidet med innføring av dette i Norge.
Dolven er tjeneste- og systemdesigner og har vært prosessleder for Ukraina-teamet i NAV. Hun har siden 2003 ledet designprosesser innen samhandling, innovasjon, og policyutvikling i offentlig sektor. Før Heidi begynte i NAV i 2021 var hun forvaltningsdesigner i Halogen, der hun blant annet bisto KDD med utarbeidelse av stortingsmeldingen "En innovativ offentlig sektor". Hun har sin bakgrunn fra DOGA, har vært programansvarlig for Oslo kommunes program for tjenesteinnovasjon og velferdsteknologi, og koordinator for stortingsmeldingen Morgendagens omsorg i Helsedirektoratet.
Anders Aakhus jobber som prosessteamleder i UDI. Teamet har ansvar for den overordnede flyten i og forbedringen av prosessen for asylsøkere i Norge. Det inkluderer både ankomst- og asylprosessen og de medfølgende mottakstjenestene som møter asylsøkere i Norge. Før dette har han jobbet i nesten hele migrasjonsløpet til en asylsøker, fra ankomstfasen, intervju og vedtak og til slutt til assistert retur. Aakhus har bakgrunn som sosialantropolog, men har etter 14 år i UDI blitt en vaskeekte byråkrat på utlendingsfeltet.
Eirik Aarre er seniorrådgiver i Politiets utlendingsenhet (PU). Han arbeider med videreutvikling av PUs saksbehandlingsverktøy, Utlendingssystemet (UTSYS). I 2014 ble UTSYS kåret til det beste saksbehandlingssystemet i verden innenfor politi- og justisområdet. Eirik har fulgt utviklingen fra idé i 2004, som prosjektleder 2007-2012 og ledet inntil nylig arbeidet med videreutvikling av systemet. Eirik har nå en sentral rolle i innføring av EU sine nye informasjonssystemer og er leder for produkteierteamet i programmet.
11:00
Pause
Program klokka 11:00. Pause med
Pausen estimeres til 15 minutter.
11:15
Det er ikke folk vi må fikse - det er løsningene
Are Kvistad
Program klokka 11:15. Det er ikke folk vi må fikse - det er løsningene med Are Kvistad
Mange av de digitale løsningene fra det offentlige fyller ikke kravene til tilgjengelighet og universell utforming. Mange brukere sliter, og fenomenet "digitalt utenforskap" er for alvor kommet på dagsorden. Når vi ikke klarer å lage gode nok digitale løsninger, får det ringvirkninger i folks hverdagsliv. Så hva gjør vi med det? Tilsynsdirektør Malin Rygg, Uutilsynet og kommunikasjonsrådgiver Are Kvistad, Digdir
Medvirkende
Are Kvistad er utdannet økonom og journalist. Han har bred erfaring fra privat næringsliv som journalist og rådgiver, senest som kommunikasjonsdirektør i NHO-foreningen Sjømat Norge før han i 2019 begynte som kommunikasjonsrådgiver i Difi og Digitaliseringsdirektoratet.
11:30
Fellesløsningene fremover - hva skal de løse og hvordan
Frode Danielsen, Andreas Gjertin Rafaelsen, Torgeir Waterhouse, Are Trælvik, Nils Inge Brurberg, Simen Soltvedt
Program klokka 11:30. Fellesløsningene fremover - hva skal de løse og hvordan med Frode Danielsen, Andreas Gjertin Rafaelsen, Torgeir Waterhouse, Are Trælvik, Nils Inge Brurberg, Simen Soltvedt
Vi ser nærmere på hvordan kompensasjonsordningen for næringslivet ble realisert under pandemien. Vi har invitert inn et bredt panel som deler sine forventninger til hvordan vi skal lykkes også fremover.
Medvirkende
Danielsen vart utnemnt til direktør i Digitaliseringsdirektoratet i mars 2023 etter å ha vore konstituert i stillinga sidan november 2022. Han var avdelingsdirektør for digitale fellesløysingar i Digdir i perioden 2021-2022, har jobba med nasjonale fellesløysingar i 15 år, og har mellom anna hatt ei sentral rolle i å bygge opp eit sterkt og leveransedyktig forvaltningsmiljø for løysingane. Danielsen er utdanna jurist frå Universitetet i Bergen.
Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.
Torgeir Waterhouse er tidligere direktør for internett og nye medier i IKT-Norge. Han er en sentral aktør i debatten om IT-politiske spørsmål og har tidligere jobbet i Forbrukerrådet. I dag jobber han med IT-utfordringer fra bransjens ståsted.
Er fagdirektør innenfor digitalisering og forenkling og har jobbet som prosjektleder med Kompensasjonsordningene til BR. Jobber nå som prosjektleder i parallell med Kompensasjonsordningene med fornyelse av løsøredomene på den nye registerplattformen som skal leveres i løpet av de nærmeste 6-12 mnd.
Har tidligere vært avdelingsdirektør for forenkling og brukerdialog, samt seksjonsleder for forenklingsarbeidet på BR. Før BR jobbet jeg 12 år i finans som banksjef, vært landbrukssjef i flere kommuner og jobbet som lærer. Utdannet sivilagronom fra NLH på ÅS. Har et hjerte for digitalisering og sette brukeren i sentrum og forenkle hverdagen igjennom samhandling i offentlig sektor.
Nils Inge Brurberg er ansvarlig for DSOP (Digital Samhandling Offentlig og Privat). Programmet, er et unikt samarbeid mellom offentlig sektor (Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Politiet, NAV, Kartverket og Digdir) og Finansnæringen for å digitalisere Norge. Brurberg var tidligere Produktsjef for BankID, bankenes felles elektronisk ID løsning. Nils Inge har mer enn 30 års erfaring innen området elektronisk ID, autentisering, IT Sikkerhet og Finans. Han var også en av nøkkelpersonene i fremforhandlingen av avtale om BankID på Mobil mellom Banknæringen og Telekomnæringen. Han er utdannet som IT-ingeniør.
Leder for sekretariatet i Digi Vestland, et samarbeid mellom alle kommunene i Vestland. Simen har kommune- og brukerperspektivet. Han brenner for strategisk planlegging, tjenesteutvikling og effektivisering ved bruk av rett teknologi, og jakter stadig på smarte og innovative løsninger. Sier ja til nasjonale felleskomponenter, gjenbruk av data og informasjonsdeling mellom kommuner og andre aktører.
12:10
Pause
Program klokka 12:10. Pause med
Pausen estimeres til 30 minutter.
12:40
Digitale vergefullmakter
Torgeir Waterhouse, Hilde Kristin Storvig, Øyvind Løbak Fladsrud , Marie Elise Axelsen
Program klokka 12:40. Digitale vergefullmakter med Torgeir Waterhouse, Hilde Kristin Storvig, Øyvind Løbak Fladsrud , Marie Elise Axelsen
Statens sivilrett (SRF) har i prosjektet Digitale vergefullmakter laget et rammeverk for vergefullmakter som inneholder standardiserte fullmaktstekster på de mest sentrale områdene. Digitale vergefullmakter gjør det mulig å bruke digitale løsninger på vegne av andre. I denne sesjonen ser vi nærmere på hva prosjektet skal levere og mulighetsrommet fremover.
Medvirkende
Torgeir Waterhouse er tidligere direktør for internett og nye medier i IKT-Norge. Han er en sentral aktør i debatten om IT-politiske spørsmål og har tidligere jobbet i Forbrukerrådet. I dag jobber han med IT-utfordringer fra bransjens ståsted.
Hilde Kristin Storvig er produktsjef for Altinn autorisasjon som er en del av produktgruppen tillitstjenester. De siste par årene har hun også vært koordinator for et tverretatlig samarbeid om fullmaktsløsninger for innbyggere. Hun har jobbet med digitalisering i offentlig forvaltning i mer enn 20 år.
Øyvind Løbak Fladsrud har master i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo. Før han kom til Statens sivilrettsforvalter
(SRF) jobbet han med oppgjør av forsikringssaker i tillegg til en periode som advokatfullmektig. Øyvind har siden 2015 vært ansatt ved sentral vergemålsmyndighet i SRF og jobber i hovedsak med digitaliseringsprosjekter innen vergemålsforvaltningen, herunder som prosjektleder for utvikling av digitale vergefullmakter.
Marie Elise Axelsen er avdelingsdirektør i KS og ansvarlig for avdeling Kvalitetsutvikling. Avdelingen jobber blant annet med nettverk, klart språk, digital inkludering og digital kompetanse. Marie har lang erfaring fra kommunal sektor og har i flere år også jobbet i staten, med utvikling av strukturer på nasjonalt nivå.
13:00
Hendelsesbasert arkitektur for å bygge sammenhengende tjenester
Mari Forberg Jøndahl, Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson, Bjørn Dybvik Langfors, Morten Græsby, Simen Soltvedt , Marte Vidnes Jensen
Program klokka 13:00. Hendelsesbasert arkitektur for å bygge sammenhengende tjenester med Mari Forberg Jøndahl, Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson, Bjørn Dybvik Langfors, Morten Græsby, Simen Soltvedt , Marte Vidnes Jensen
Hva er en hendelsesbasert arkitektur og hvorfor kan den hjelpe oss å bygge sammenhengende tjenester? Hvilken rolle skal og kan fellesløsningene spille? Panelsamtale ledet av Mari Forberg Jøndahl.
Medvirkende
Mari er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet, og brenner for effektive, gode og tilgjengelige digitale tjenester. Hun har jobbet med digitalisering av tjenester både i privat og offentlig sektor i mer enn 20 år. Siden 2018 har fokuset vært rettet mot bruk av Nasjonale Fellesløsninger og å synliggjøre verdien av at vi løfter digitaliseringen i fellesskap til det beste for innbyggeren.
Finnur er opprinnelig sivilingeniør, teknisk kybernetikk, fra NTNU. Han jobbet 17 år som konsulent med å implementere kjerneløsninger i det private næringsliv. I 2014 tok han skrittet over til UDI for å jobbe i offentlige sektor. Begynte i Digdir i 2022 og er Produktgruppeleder for tjenesteutvikling.
Bjørn Dybvik Langfors har over 20 års erfaring med system- og webutvikling, og har vært med Brønnøysundregistrene og Digitaliseringsdirektoratet siden 2017 som utvikler og løsningsarkitekt. Har jobbet med arkitektur og teknisk forvaltning av bla. Altinn Autorisasjon og data.altinn.no. Jobber i dag med videreutvikling av ulike komponenter og produkter i Altinn-økosystemet innenfor meldingsutveksling, datadeling og autorisasjon.
Græsby er virksomhetsarkitekt for felles nasjonalt økosystem for digital samhandling, og har også lang erfaring som løsningsarkitekt og løsningsansvarlig i Altinn.
Leder for sekretariatet i Digi Vestland, et samarbeid mellom alle kommunene i Vestland. Simen har kommune- og brukerperspektivet. Han brenner for strategisk planlegging, tjenesteutvikling og effektivisering ved bruk av rett teknologi, og jakter stadig på smarte og innovative løsninger. Sier ja til nasjonale felleskomponenter, gjenbruk av data og informasjonsdeling mellom kommuner og andre aktører.
Marte har mange års erfaring fra ledelse av strategi-, utvikling- og digitaliseringsarbeid i NAV. Hun har ledet Seksjon informasjonsforvaltning siden 2016. Seksjonen har fagansvar for informasjonsforvaltning i etaten herunder informasjonsarkitektur, metadataforvaltning og dokumentasjonsforvaltning. Seksjon informasjonsforvaltning har også et ansvar for en rekke fellesregistre og felleskomponenter, som gir NAV korrekte grunnlagsdata, sikrer tilgjengeliggjøring av fellesinformasjon og understøtter digital samhandling med andre virksomheter. Herunder Aa-registeret som er et grunndataregister for arbeidsforholdsopplysninger. Seksjonen er en viktig bidragsyter i arbeidet med digitalisering og modernisering i NAV og i ulike fellesoffentlige samarbeid.
13:35
Inspirasjonsforedrag
Torgeir Waterhouse
Program klokka 13:35. Inspirasjonsforedrag med Torgeir Waterhouse
Inspirasjonsforedrag av Torgeir Waterhouse.
Medvirkende
Torgeir Waterhouse er tidligere direktør for internett og nye medier i IKT-Norge. Han er en sentral aktør i debatten om IT-politiske spørsmål og har tidligere jobbet i Forbrukerrådet. I dag jobber han med IT-utfordringer fra bransjens ståsted.
13:55
Takk for i dag – og hva kan vi se frem til i morgen?
Program klokka 13:55. Takk for i dag – og hva kan vi se frem til i morgen? med
Vi oppsummerer dagen, og gir et frampek til hva vi kan se fram til i morgen.
Brukerrådet dag 2. «Fra smarte byggeklosser til sammenhengende tjenester». Programleder: Mari Forberg Jøndahl
09:00
Velkommen
Mari Forberg Jøndahl
Program klokka 09:00. Velkommen med Mari Forberg Jøndahl
Velkommen til andre dag av Brukerrådet 2022. Vi ser nærmere på hva som står på dagens agenda.
Medvirkende
Mari er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet, og brenner for effektive, gode og tilgjengelige digitale tjenester. Hun har jobbet med digitalisering av tjenester både i privat og offentlig sektor i mer enn 20 år. Siden 2018 har fokuset vært rettet mot bruk av Nasjonale Fellesløsninger og å synliggjøre verdien av at vi løfter digitaliseringen i fellesskap til det beste for innbyggeren.
09:05
eInnsyn
Stein Magne Os, Eva Karin Hildre Paulsen, Eiliv Frich Flydal
Program klokka 09:05. eInnsyn med Stein Magne Os, Eva Karin Hildre Paulsen, Eiliv Frich Flydal
Vi har sjekket pulsen på fulltekstpublisering i statlig sektor og deler innsikten og erfaringen vi har funnet. Hva skal til for å lykkes og hvordan får noen det til?
Eva Karin Hildre Paulsen fra Stavanger byarkiv vil fortelle om Stavanger kommunes erfaringer med å delta i Regulatorisk sandkasse for arkiv, data og offentlighet, et samarbeidsprosjekt mellom Arkivverket og Digdir.
Erfaringer med fulltekstpublisering
Mattilsynet om fulltekstpublisering
Pressens arbeid med innsyn
DSB deler sin erfaring med fulltekstpublisering
Sandkasse-prosjektet med Arkivverket og Stavanger kommune
Utviklingsplan for eInnsyn
Medvirkende
Stein Magne jobbar i seksjon for strategi og forretningsutvikling i Digitaliseringsdirektoratet. Han er produktgruppeleiar for produktgruppe Meldingsutveksling, der hovedfokus i 2023 er å få etablert ein produktgruppestrategi. Stein Magne har vore i Digdir sidan 2016 og har tidlegare vore produktsjef for fellesløysinga eInnsyn.
Eva Karin Hildre Paulsen jobber i Stavanger byarkiv som innovasjonsrådgiver.
Arbeidet består i å videreutvikle Byarkivets arkivtjenester i tråd med arkivets samfunnsoppdrag og kommunens mål og visjoner.
10:00
Pause
Program klokka 10:00. Pause med
Pausen estimeres til 15 minutter.
10:15
Målbildet for tillitstjenester
Stig Slaatto-Hornnes, Tor Alvik
Program klokka 10:15. Målbildet for tillitstjenester med Stig Slaatto-Hornnes, Tor Alvik
Produktområdet tillitstjenester står sentralt i digitaliseringsarbeidet i offentlig sektor. Møt produkteier Stig Slaatto-Hornnes og hør hvordan produktgruppen vil arbeide fremover for å operasjonalisere eID-strategien.
Tor Alvik skal presentere eID-strategien for offentlig sektor. Vi tar pulsen på hvilke forventninger offentlig sektor har til området.
Vi tar også pulsen på hvilke forventninger offentlig sektor har til området. Vi har samlet et panel bestående av Eivind Staff fra NAV, Ragnhild Varmedal fra Norsk Helsenett og Kjell J. Sivertsen fra Sikt.
Målbildet for tillitstjenester
eID-strategien
Panelsamtale om eID-strategien
Medvirkende
Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mage år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0, og vil snakke om arbeidet med innføring av dette i Norge.
Alvik er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet. Han har siden 2005 vært involvert i utviklingen av eID løsninger for offentlig sektor. I dag er hans ansvarsområde knytt opp mot digital strategi, samordning og identitetsforvaltning. Alvik er involvert i internasjonalt samarbeid om eID i Norden og Eu. Han deltar i Eus arbeid med eidas 2.0 og for tiden koordinerer en av fire storskalapiloter for innføringen av «European Digital Identity Wallet» (digital lommebok).
11:00
Ny systemarkitektur for ID-porten og modernisering av Altinn Autorisasjon
Siv Therese Aglen, Jørgen Binningsbø
Program klokka 11:00. Ny systemarkitektur for ID-porten og modernisering av Altinn Autorisasjon med Siv Therese Aglen, Jørgen Binningsbø
Hva gjør vi, hvor langt har vi kommet og hva betyr dette for dere?
Medvirkende
Siv Aglen har mer eller mindre jobbet med Altinn siden 2005. I dag har hun rollen som Produkteier for Digital post, Formidlingstjenesten og Autorisasjon i Altinn. Siv har bachelor i psykologi og IT og har tidligere arbeidet ved Brønnøysundregistrene.
Jørgen er produkteier, og har jobbet med videreutviklingen av ID-porten, Maskinporten og andre fellesløsninger siden 2015.
11:25
Pause
Program klokka 11:25. Pause med
Pausen estimeres til 30 minutter.
11:55
Meldingsutveksling – arbeidet med ny behovskartlegging og ny strategi for produktgruppa meldingsutveksling
Frank Sætrehaug Fardal
Program klokka 11:55. Meldingsutveksling – arbeidet med ny behovskartlegging og ny strategi for produktgruppa meldingsutveksling med Frank Sætrehaug Fardal
Produkteier for meldingsutveksling Frank Fardal leder denne sesjonen.
Medvirkende
Fardal brenner for at alle skal kunne bli digitale borgere og jobber med strategi og målbildet for Digdir sine fellesløsninger i det nasjonale økosystemet. Han er tidligere produktsjef for ID-porten, har lang erfaring fra offentlig sektor og en mastergrad i informatikk fra Universitetet i Oslo.
12:10
Status på arbeidet med ny transportinfrastruktur for digital postkasse
Ellen Marie Kurås Langen, Sture Domaas Førre
Program klokka 12:10. Status på arbeidet med ny transportinfrastruktur for digital postkasse med Ellen Marie Kurås Langen, Sture Domaas Førre
Digital post til innbyggere over ny transportinfrastruktur, ved Ellen Marie Langen og Sture Førre.
Medvirkende
Ellen Marie Langen er produktsjef for digital postkasse til innbygger. Hun har jobbet i Difi/Digdir med fellesløsningene i 10 år. Er utdannet cand.mag. fra NTNU med fagene matematikk, statistikk og informatikk. Før Ellen Marie begynte i Difi/Digdir jobbet hun som ERP-konsulent i Trondheim.
Sture Domaas Førre er produkteier for eSignering og kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR). Sture har jobbet i Digitaliseringsdirektoratet siden 2015 med teknisk forvaltning av fellesløsningene. Han var driftsleder for eSignering og Digital postkasse over en periode på fem år, og var fra 2020-2022 også prosjektleder for innføring av ny transportinfrastruktur for digital post til innbyggere. Fra 2022 var han driftsleder for eInnnsyn, eFormidling og ELMA, før han i januar 2024 gikk over til seksjon for strategi og tjenesteutvikling som produkteier.
12:25
Sørg for at du tar i bruk nyeste versjon av eFormidling
Johannes Hunderi
Program klokka 12:25. Sørg for at du tar i bruk nyeste versjon av eFormidling med Johannes Hunderi
Vi forteller om funksjonalitet som er tilgjengelig og hva du må gjøre for å komme deg over.
Medvirkende
Johannes Hunderi er produktsjef for eFormidling og har jobbet i Difi/Digitaliseringsdirektoratet siden 2016. Han er utdannet høgskolekandidat i informasjonsteknologi. Samordning av meldingsutveksling er viktig for effektivisering av offentlig forvaltning. Desto flere virksomheter som tar i bruk eFormidling, desto større vil gevinstene være for fellesskapet
12:30
Hvordan bruke nasjonale felleskomponenter for å gjøre komplekse oppgave raskere og enklere
Bredo Erik Swanberg
Program klokka 12:30. Hvordan bruke nasjonale felleskomponenter for å gjøre komplekse oppgave raskere og enklere med Bredo Erik Swanberg
Som del av livshendelsen «Dødsfall og arv» realiserer vi prosjektet «Oppgjør etter dødsfall» som er en digital dødsboløsning. En digital dødsboløsning er omfattende med hensyn til både sikkerhet, brukervennlighet og med grensesnitt mot mange aktører. Møt Bredo Swanberg som forteller hvordan vi bruker nasjonale felleskomponenter for å gjøre komplekse oppgaver raskere og enklere.
Medvirkende
Swanberg er nasjonal programleder for livshendelsen «Dødsfall og arv». Han er også Digdirs programleder for næringssamarbeidet med finansnæringen og jobber i tillegg med sjømatnæringen og landbruksnæringen. Han brenner for arbeidet med å fjerne alle hindringer som begrenser deling av data mellom privat- og offentlig sektor.
12:40
Altinn Studio - ditt verktøy for moderne tjenesteutvikling
Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson
Program klokka 12:40. Altinn Studio - ditt verktøy for moderne tjenesteutvikling med Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson
Sammen med blant annet Statens Vegvesen vil vi vise mulighetsrommet Altinn Studio gir for å bygge moderne digitale tjenester.
Altinn studio - Transportløyvegaranti
Altinn studio - Ett designsystem
Altinn studio - erfaring fra tjenesteutviklere
Altinn studio - ønsker og behov fremover
Altinn studio - anbefalinger fra tjenesteeiere
Medvirkende
Finnur er opprinnelig sivilingeniør, teknisk kybernetikk, fra NTNU. Han jobbet 17 år som konsulent med å implementere kjerneløsninger i det private næringsliv. I 2014 tok han skrittet over til UDI for å jobbe i offentlige sektor. Begynte i Digdir i 2022 og er Produktgruppeleder for tjenesteutvikling.
13:20
Pause
Program klokka 13:20. Pause med
Pausen estimeres til 20 minutter.
13:40
Ny veileder for Schrems og hvordan vi implementerer dette i Altinn Studio
Ståle Norum Engen, Jens Andresen Osberg
Program klokka 13:40. Ny veileder for Schrems og hvordan vi implementerer dette i Altinn Studio med Ståle Norum Engen, Jens Andresen Osberg
Ståle Norum Engen og Jens Andersen Osberg informerer.
Ny veileder for Schrems
Altinns arbeid med veileder for Schrems
Medvirkende
Ståle er juridisk seniorrådgiver for Altinn og har jobbet med juridiske utfordringer med digitalisering av offentlig sektor i 17 år. Han har erfaring fra bl.a. Oslo tingrett, Senter for Rettsinformatikk ved UiO, Utlendingsnemnda og Brønnøysundregistrene. Han brenner for innovasjon og utvikling av nye digitale tjenester – og juristens naturlige rolle i dette arbeidet.
Osberg er jurist og teknolog og jobber som seniorrådgiver ved Nasjonalt ressurssenter for deling og bruk av data. Han har erfaring som programvareutvikler og har skrevet en publikasjon om innsyn i automatiserte beslutninger etter personvernforordningen. Osberg har en mastergrad i rettsvitenskap fra Universitet i Oslo og en bachelorgrad i programmering og systemarkitektur fra Universitet i Oslo. Han har særlig kompetanse på områdene der juss møter teknologi, slik som personvern, maskinlæring, IT-sikkerhet og skytjenester.
13:55
Fellesløsninger brukes mer og på stadig nye områder
Espen Slotvik, Bjørn Dybvik Langfors, Erlend Oksvoll
Program klokka 13:55. Fellesløsninger brukes mer og på stadig nye områder med Espen Slotvik, Bjørn Dybvik Langfors, Erlend Oksvoll
I denne bolken vil du se en rekke eksempler på bruk av KRR, data.altinn og data.norge.no og lære mer om hvordan virksomhetene har tenkt.
Kontakt- og reservasjonsregisteret
Tjeneste- og hendelseskatalog
Data.norge.no og data.altinn.no
Medvirkende
Espen Slotvik har deltatt i det nasjonale samarbeidet knyttet til informasjonsforvaltning og datadeling i mange år. Tilhører gruppen som jobber med blant annet Felles datakatalog.
Bjørn Dybvik Langfors har over 20 års erfaring med system- og webutvikling, og har vært med Brønnøysundregistrene og Digitaliseringsdirektoratet siden 2017 som utvikler og løsningsarkitekt. Har jobbet med arkitektur og teknisk forvaltning av bla. Altinn Autorisasjon og data.altinn.no. Jobber i dag med videreutvikling av ulike komponenter og produkter i Altinn-økosystemet innenfor meldingsutveksling, datadeling og autorisasjon.
Erlend Oksvoll er produkteier for data.altinn.no og har vært med på etablere datadelingstjenester som Tilda og eBevis. Har jobbet med integrasjoner og api-er i Altinn siden 2011.
14:35
Takk for nå!
Frode Danielsen, Andreas Gjertin Rafaelsen, Mari Forberg Jøndahl
Program klokka 14:35. Takk for nå! med Frode Danielsen, Andreas Gjertin Rafaelsen, Mari Forberg Jøndahl
Tusen takk for i år!
Medvirkende
Danielsen vart utnemnt til direktør i Digitaliseringsdirektoratet i mars 2023 etter å ha vore konstituert i stillinga sidan november 2022. Han var avdelingsdirektør for digitale fellesløysingar i Digdir i perioden 2021-2022, har jobba med nasjonale fellesløysingar i 15 år, og har mellom anna hatt ei sentral rolle i å bygge opp eit sterkt og leveransedyktig forvaltningsmiljø for løysingane. Danielsen er utdanna jurist frå Universitetet i Bergen.
Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.
Mari er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet, og brenner for effektive, gode og tilgjengelige digitale tjenester. Hun har jobbet med digitalisering av tjenester både i privat og offentlig sektor i mer enn 20 år. Siden 2018 har fokuset vært rettet mot bruk av Nasjonale Fellesløsninger og å synliggjøre verdien av at vi løfter digitaliseringen i fellesskap til det beste for innbyggeren.
Følg Samarbeidsportalen på Facebook for å holde deg oppdatert på fellesløsningene.
Digitalisering handler om å gi innbyggere, næringsliv og frivillig sektor en enklere digital hverdag. Derfor er Brukerrådet også en arena for å diskutere hvordan våre fellesløsninger i enda større grad kan bidra til økt informasjonssikkerhet, åpenhet og verdiskaping.
Torgeir Waterhouse er programleder
Årets programleder er Torgeir Waterhouse som er «kjentmann» i det norske digitaliseringslandskapet, han kjenner utfordringene og mulighetene som offentlig og privat sektor møter i arbeidet med digitalisering. Det blir panelsamtaler, gode debatter og inspirerende brukerhistorier.
Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad er en av flere du vil få høre mer fra.
Status for fellesløsningene
På Brukerrådets andre dag får du høre mer om de enkelte fellesløsningene. Hva har kommet av ny funksjonalitet og hva er planlagt fremover. Du får møte virksomheter som forteller om sine erfaringer og hvordan de bruker fellesløsningene i sin tjenesteutvikling.
Målgruppe for konferansen
Brukerrådet er en viktig møteplass for våre kunder og leverandører. Her vil du få siste nytt om våre fellesløsninger og ta del i gode diskusjoner om fremtidens behov og muligheter.
Dialog er viktig under Brukerrådet. Det vil derfor være anledning til å stille spørsmål og gi oss tilbakemeldinger.