Prosjektet skal forenkle og effektivisere forvaltningen av tilskudd til avløsning ved sykdom og fødsel, sikre at beregning og vedtak om tilskudd blir korrekt, og gjøre det enklere for bonden å søke og motta berettiget tilskudd. Støtte: kr 3 500 000.
For å nå målet om forenkling og effektivisering av ordningen skal det utvikles en brukervennlig selvbetjeningsløsning for bonden som gjør det enklere å levere en korrekt søknad, og en effektiv løsning for saksbehandler i kommunen for kontroll og behandling av søknader, beregning og utbetaling.
Prosjektet er avsluttet.
Suksessfaktorer i prosjektgjennomføringen
Sammensetningen av personer med ulik kompetanse og meget gode samarbeids- og kommunikasjonsevner. Det har vært et stort engasjement fra utviklere, prosjektledelse og fagside. Det hjalp også at fagsiden hadde inngående kjennskap til et spesielt komplisert regelverk samt evne og vilje til å utføre en rekke type oppgaver i forbindelse med utviklingen og lanseringen av løsningen. Landbruksdirektoratet har dessuten arbeidet med å gjøre regelverket mer digitaliseringsvennlig i den grad det har vært mulig innenfor de politiske føringene for ordningen.
Viktige læringspunkter fra prosjektet
Det har vært ressurs- og tidkrevende å få til integrasjoner på tvers av etater. Ved integrasjon med / innhenting av data fra andre offentlige virksomheter, var det blant annet krevende å teste pga. lite kompatible testdata. Det er nødvendig å ha godt samarbeid med den andre etaten, for å lage løsninger tvers på en effektiv og god måte.
God effekt i å involvere sluttbrukere (ikke bare «fagsiden») underveis.
Kontinuerlig samarbeid/dialog med utviklerteam (uformell dialog), men også presisjon i skriftlige beskrivelser avgjørende for resultat.