Korleis kan eit land som Noreg få den gjennomsnittlege innbyggjaren til å endre kosthaldet frå å vere kjelde til dei store helse- og miljøproblema, til å gjere riktig kosthald til ein del av løysinga.
Verksemder: Folkehelseinstituttet (FHI) og EAT
Leverandør: Comte Bureau og Deloitte
Behovet som skal dekkes
Matdugnaden var eit samarbeidsprosjekt mellom Folkehelseinstituttet, EAT Foundation, Comte Bureau og Deloitte. Målet har vore å identifisere kvar og korleis ein kan gå fram for å få til ei varig systemendring mot eit sunnare og meir berekraftig kosthald.
Vi treng ein dugnad fordi det berre er gjennom samarbeid mellom alle involverte aktørar i matsystemet at vi vil finne løysingane som vil kunne levere sunnare og meir berekraftig kosthald i Noreg. Derfor har vi kalla prosjektet Matdugnaden.
Føremålet med prosjektet var å identifisere kvar og korleis ein kan gå fram for å få til ei varig systemendring mot eit sunnare og meir berekraftig kosthald i Noreg. Ein del av dette har vore å utforske og utvikle:
- Ein felles definisjon av sunt og berekraftig kosthald «på norsk» basert på innspel frå alle aktørane vi har involvert i prosjektet.
- Skape ei oversikt over heile det norske matsystemet slik det ser ut i dag.
- Kvar det er viktigast å skape endring først for å oppnå størst mogleg effekt av prosjektet.
- Korleis ein kan styrkje arbeidet til dei som alt jobbar med å skape eit sunt og berekraftig kosthald.
Om prosjektet
Det eksisterer ikkje éi løysing på samansette systemutfordringar. Fleire intervensjonar og innsatsar må setjast i gang, gjerne samtidig og i samspel med kvarandre, for å lykkast med varig systemendring. Eit første steg for å lykkast med systemendringar er likevel å identifisere kvar i systemet det er størst potensial for påverknad, og kvar dei største gevinstane i systemet ligg. Identifiseringa av området for påverknad av systemet vart utført gjennom 15 djupneintervju og to arbeidsverkstader med totalt 50 sentrale aktørar i matsystemet.
Trass i ulike interesser og utgangspunkt for å diskutere moglegheiter i matsystemet, var alle samde om følgjande:
- Endra etterspørsel må til for å endre kva som blir produsert og tilbydd.
- Barn og unge er ei heilt sentral målgruppe der det er store potensial for god effekt.
- Det offentlege har stor makt og påverknadskraft på marknaden som anskaffar, servitør, tilretteleggjar og inspirator.
- Ta utgangspunkt i Noreg og moglegheitene våre, men ta inn over oss at Noreg er ein del av det globale matsystemet.
- Pris og tilgang er viktigare enn mange vil innrømme - og sannsynlegvis det viktigaste kriteriet for val av mat.
Med dette bakteppet identifiserte prosjektet desse moglegheitsområda for påverknad:
- Mat til barn og unge: Handlar om styrking av, forståing for og kunnskap om mat hos barn og unge.
- Sunn konkurranse: Handlar om å få daglegvarekjedene til å konkurrere om kundane basert på andre premissar enn pris.
- Lett å gjere rett: Handlar om korleis vi kan spele på det kjenslemessige/irrasjonelle aspektet i kjøpssituasjonen, og skape ny åtferdsarkitektur som dultar forbrukaren i riktig retning.
- Optimalisere utnytting av landbruksareal: Handlar om å utnytte norske ressursar optimalt.
- Påverknad gjennom offentlege måltid.
Prosjektet valde å gå vidare med sistnemnde område for påverknad. I dette ligg det å undersøkje korleis offentlege verksemder kan bruke kjøpekrafta si til å påverke etterspørselen, og korleis dei kan bidra til å skape nye vanar ved å introdusere sunnare og meir berekraftig måltid ved serveringsstadene sine.
Resultat
Prosjektet vart gjennomført i 2019–2020. Aktørane har for første gong kartlagt heile det nasjonale matsystemet og interaksjonen det har med forvaltninga, helsetenestene og enkeltindividet.
Viktige leveransar:
- Matkartet: Ei visuell kartlegging av det norske matsystemet.
- Retningsval: Korleis kan offentlege verksemder servere sunnare og meir berekraftig mat?
Fire mekanismar som forklarer kvifor det ikkje blir servert meir sunn og berekraftig mat i offentlege verksemder:
- Mat blir ikkje knytt til berekraft eller folkehelse.
- Systematisk feilplassering av kompetanse, og manglande involvering av rette personar.
- Anskaffingsmessige halvsanningar dominerer avgjerdsprosessen.
- Verksemdene manglar verktøy for å finne fram til det berekraftige måltidet.
Vi har jo ein sånn klimastrategi, men det er langt mellom liv og lære - og maten trur eg ikkje er nemnt der.
Gevinstar
Arbeidet har identifisert fleire moglegheitsrom på individ- og systemnivå. Prosjektet har særleg sett på problemstillingar på systemnivå og fokusert spesielt på måltida som blir serverte i regi av offentleg sektor. Her åleine ligg det årlege potensielle samfunnsgevinstar på rundt 100 millionar kroner ved å gjere kosthaldet sunnare og meir berekraftig.
Vegen vidare
Tilrådingane frå prosjektet til framtidige investeringsområde:
- Samskapande produktutvikling
- Investere i lokal produksjon
- Sunt og berekraftig som standardval
- Synleggjere gevinstane av sunt og berekraftig kosthald
Sluttrapport frå prosjektet
Les og last ned sluttrapport frå prosjektet på prosjektet sine heimesider Matdugnaden