Hopp til hovudinnhald

Regjeringa sin handlingsplan mot menneskehandel slår fast at det skal treffast tiltak for å vidareutvikle og styrkje bistanden til offer for menneskehandel.

Involverte aktørar: Justisdepartementet, Politidirektoratet

Leverandør: Rabøll og Halogen

Om prosjektet

Omfanget av talet på offer på landsbasis er svært lite, ca. 300 personar i året, mens talet på offentlege etatar og ulike frivillige organisasjonar involverte i kvar sak er stor og uoversynleg. Dette prosjektet vart ein del av StimuLab fordi det ligg eit innovasjons- og gevinstpotensial i å organisere bistanden til moglege offer for menneskehandel på ein meir heilskapleg og brukarsentrert måte. Det igjen vil resultere i ei betre koordinert og meir effektiv teneste for denne gruppa. Det har vore ei rekkje utgreiingar og evalueringar på området, men det er behov for betre løysingar.

Dette er eit døme på ei kompleks problemstilling der mange aktørar er involverte, men ingen har ansvaret for heilskapen. Det vart derfor viktig å prøve å sikre ei felles problemforståing blant alle involverte aktørane.

Prosjektets mål

  • Sikre ei verdig behandling av offer for menneskehandel.
  • Leggje til rette for ei effektiv forvaltning.
  • Straffeforfølgje fleire menneskehandlarar.

Prosess

Diagnosefase

I første fase av prosjektet vart det gjennomført ei rekkje arbeidsmøte i kjernegruppa, og tre arbeidsmøte med heile prosjektgruppa. Det er gjennomført totalt 10 intervju, 4 gruppeintervju og 6 intervju med enkeltindivid. Det er gjennomført intervju med representantar for frivillige organisasjonar, politiet, utlendingsforvaltninga og barnevernet. Det er også gjennomført samtalar med utvalde brukarar (offer for menneskehandel). Vidare har prosjektet gått gjennom relevante dokument, medrekna forsking, evalueringar, relevante årsrapportar og anna rapportering, og i tillegg policydokument. Overordna har arbeidet i den første fasen stadfesta at det er ei rekkje utfordringar og forbetringsområde på feltet. Desse er nærare skildra i sluttrapporten for prosjektet. Basert på innsikta frå diagnosefasen vart det peikt på tre moglege innretningar for det vidare arbeidet: Samhandling, styring og strategi. Sjå nærare på korleis funksjonen «samhandling, styring og strategi» blir vareteken på feltet i dag, og kva forbetringar som kan setjast i verk. Bistand og oppfølging. Sjå nærare på innhaldet i tenesta som blir gjeven til offer ved identifisering i ulike opphaldsordningar og ved søknad om assistert retur, og undersøkje korleis dette i større grad kan tilpassast kvart enkelt offer og behova deira. Inntak og vurdering. Gjere eit djupdykk i korleis funksjonen «inntak og vurdering» blir vareteken på feltet i dag, og sjå på moglege forbetringar for framtida.

Fase 2 - utforske og lage.

For vidare utforsking av dei tre funksjonane som vart prioriterte i fase 1, vart det gjennomført ein workshop per område, der utvalde deltakarar frå prosjektgruppa var inviterte.

Fase 3 - testing og pilotering

Innhaldet i denne fasen var avhengig av val og prioriteringar i tidlegare fasar. Kjerneaktiviteten skulle vere testing/pilotering av delar eller heilskapen av ei ny teneste, og måling og evaluering. Med bakgrunn i resultat frå framsynsøving og gevinstkartlegging, og forløpande prioriteringar i kjernegruppe og prosjektgruppe, vart det bestemt at prosjektet i det vidare arbeidet skulle leggje mest vekt på tenestenivå, og meir spesifikt utvikling og tydeleggjering av ei framtung tenesteyting. Dette utgjer ein kombinasjon av dei tre tidlegare retningane eller funksjonane som vart tilarbeidde i fase 2, men med ekstra mykje vekt på inntak og vurdering og bistand og oppfølging.

«Arbeidet har sett oss betre i stand til å forstå heilskapen i menneskehandelsfeltet. Arbeidet har resultert i gode forslag til konkrete endringar i organiseringa av bistanden, og behovet for ei oppdeling av refleksjonsperioden er vorte endå tydelegare. Dette skal no til politisk behandling i Justis- og beredskapsdepartementet.»

Tiltak

For å leggje til rette for ein samskapande prosess og sikre forankring, vart prosjektgruppa invitert til eit arbeidsmøte for å kome med sine innspel til eit førebels løysingsforslag. Dette var den første såkalla testinga av konkrete steg på tenestenivå og forslag om detaljering av inndelinga av tenesta som prosjektet gjorde. Stega i tenesta:

  1. Oppsøkjande aktivitetar
  2. Identifisering
  3. Inntak
  4. Vurdering
  5. Bistand
  6. Avgjerd/vedtak
  7. Oppfølging
  8. Avrunding

Gevinstpotensial

Kartlegging av gevinstpotensial I prosjektet har kartlegging av gevinstpotensialet vore integrert i aktivitetane elles. Prosjektet har brukt gevinstkart som hovudverktøy for arbeid med identifisering og vidareutvikling av potensielle gevinstar. Prosjektet har identifisert følgjande potensielle sluttgevinstar:

  1. Meir føreseieleg bistand som blir gjeven til identifiserte/moglege offer.
  2. Meir tilpassa og målretta bistand blir tilbydd moglege offer.
  3. Raskare teneste til identifiserte/moglege offer.
  4. Fleire straffesaker har tilstrekkeleg bevis for straffeforfølging.