Hopp til hovedinnhold

Prosjektet skal utforske hvordan man kan få brukerne til å reagere etter man har mottatt et værrelatert farevarsel.

Virksomheter: Meteorologisk institutt (MET), NRK og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)

Leverandør: Halogen, Knowit og Agenda Kaupang

Prosjektet har overføringsverdi for livshendelsene Starte og drive en bedrift og Ny i Norge.

Behovet som skal dekkes

Det sendes ut flere tusen farevarsler i året. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) utsteder naturfarevarsler for flom- og skred, mens Meteorologisk institutt (MET) varsler farlig vær. NRK presenterer farevarsel fra MET og NVE på Yr, på TV og radio.

Aktører innen beredskap, forsikring, bedrifter, media og “folk flest” gir tilbakemelding om at (for) mange farevarsler kan gjøre det vanskelig å følge med, skjønne når de bør foreta seg noe og omsette denne kunnskapen til handling. Enkelte brukere opplever det som mye informasjon, eller at informasjonen ikke er relevant for dem. Det kan være fordi varslene ikke treffer geografisk, eller at de ikke treffer situasjonen den enkelte står i.

Om prosjektet

Prosjektet har utforsket hva innbyggere og beredskapsaktører trenger for å forstå og handle når MET og NVE sender ut varsler om naturfare, slik som regn, kuling, flom og skred.

Målet med prosjektet er å legge til rette for forsterket samarbeid og mer effektiv varsling av naturfarer. Varslene skal nå frem, være lette å forstå, og oppleves relevante. Alle som mottar et varsel skal vite hva de skal gjøre og handle deretter.

Bedre varsling vil gjøre lokalsamfunnene bedre rustet til å møte naturfarer, og kan forebygge tap av liv og verdier. Brukerne skal få bedre oversikt og bedre forståelse av vær- og naturhendelsen, og vite hvilke tiltak de må gjøre når de ser eller hører et farevarsel.

Bruk av farevarsler skal også bli enklere i lokal koordinering mellom kommuner, næringsliv og privatpersoner, for å informere og gjøre tiltak.

Funn og resultater

Varsling om farlig vær blir stadig viktigere fremover. Prosjektet tok utgangspunkt i tre sentrale problemstillinger: 1) Hva trenger innbyggerne for å handle i tråd med et varsel om naturfare? 2) Hvordan kan lokale beredskapsaktører samhandle for å respondere på farevarsler og engasjere innbyggerne og 3) Hvordan kan de ulike aktørene samhandle for best å utforme og formidle fremtidens varsler? De brukte designtilnærming for å kartlegge brukerbehov og samhandling i varslingsprosessen, utforske fremtidsscenarioer for farevarsling og utvikle konseptskisser for nye digitale tjenester. Det ble også brukt til å foreslå forbedringer i formidling av et farevarsel og forankre arbeidet i organisasjonen.

Prosjektet har 3 hovedfunn:

  1. Innbyggere får mange gule varsler: Hvordan kan innbyggere motta varsler de har nytte av, uten å bli overveldet av varsler som ikke er relevante?

  2. Regionale varsler for lokale innbygger: Hvordan kan innbyggere motta varsler og informasjon som er relevant for området der de er?

  3. Variasjon i utforming av varslene: Hvordan kan vi bruke klarspråk for å forbedre varslene så innbyggere kan forstå, evaluere, planlegge og handle?

I prosjektet gikk de fra en tidlig idé om å gjøre klarspråkarbeid i form av å endre ord og begreper for å gjøre tekstene lettere å lese, til å jobbe med klarspråk som struktur i tekstene. Særlig lovende ble det da de omstrukturerte tekstene, og tok i bruk nye mellomtitler. Helt konkret endte prosjektet med et dokument med tekster (innhold til farevarsler) for alle naturfarer og farenivåer de varsler for. Leveransen er noe de kan bygge videre på til mer
innovative løsninger i notifikasjoner o.l.

Leveranser

Strategiske leveranser:

  • Visjon for samordning og brukerorientering frem mot 2040 med tilhørende målbilde: Langsiktig ambisjon for de tre aktørenes samarbeid, retning for digital utvikling og samhandling og støtte til økt brukerorientering av farevarslingen.

  • Støtte til samhandling og samordning: Felles erfaring med design- og innovasjonsprosjekt, fremtidig møterekke for videre samarbeid, veikart for samordnet farevarsling, tema for fagdiskusjoner på tvers.

Konkrete leveranser:

  • Forslag til ny struktur og oppbygging av et varsel om naturfare

  • Konseptskisser for utvikling av digital tjenester: Personalisering av varsling i app, reiseplanlegger i kart, farevarseleditor for MET, notifikasjoner fra Yr

  • Nye varseltekster for alle farefenomener: Klarspråksarbeid rettet mot struktur og overblikk, brukerrettet formidling av konsekvenser og råd, tekstene styrker utviklingsarbeid med ny editor og utforsking av notifikasjoner

Veien videre

  • Styringsgruppen har besluttet et veikart med de første milepælene. Implementering av tekstforslagene fra prosjektet prioriteres i MET.

  • Arbeidet fra prosjektet, med fokus på klarspråk, ble presentert på en konferanse i regi av Verdens Meteorologiorganisasjon, og ble godt mottatt. Arbeidet er tenkt
    presentert på flere internasjonale konferanser i løpet av året. Det er også
    planlagt å publisere noe fra arbeidet.