Hopp til hovedinnhold

Prosjektet skal utforske og utvikle gode og effektive styringsformer som gjør digital transformasjon mulig. Oppdraget har sitt utspring i program Fremtidens innkreving. Gjennom prosjektet skal deltakende virksomheter fokusere på og bli bedre i det tverretatlige perspektivet for de utviklingsløpene som utfordrer eksisterende samfunnsoppdrag og etablerte strukturer.

Virksomheter: Skatteetaten, NAV og Brønnøysundregistrene

Leverandør: Rambøll, Halogen, Agenda Kaupang og Holte Consulting

Prosjektet inngår og har overføringsverdi for livshendelsene Starte og drive bedrift og Miste og finne jobb

Tverrsektoriell styring og utvikling av sammenhengende tjenester - hvordan lykkes vi?

Behov som skal dekkes

Prosjektet skal utforsket hvordan de kan lykkes med tverretatlig utviklingsarbeid, når etatene har hver sine avgrensende samfunnsoppdrag, styringslinjer, målsetninger og budsjetter. Å gjennomføre en digital transformasjon er ikke det samme som å digitalisere dagens tjenester og prosesser. I dag kan det være lett å overse eller velge bort gode ideer og innovative løsningsforslag som medfører transformasjon, fordi vi ikke har gode nok metoder for å håndtere styring og utvikling av tverrsektorielle utfordringer. Vi har derfor behov for å utvikle gode og effektive styringsformer som gjør digital transformasjon mulig.  

Om prosjektet

Prosjektet utforsker hvordan lykkes med tverretatlig utviklingsarbeid, når etatene har hver sine avgrensede samfunnsoppdrag, styringslinjer, målsetninger og budsjetter. Prosjektet har utspring i programmet Fremtidens innkreving, og har brukt programmet som case.

For at innbyggerne skal få nye, helthetlige og bedre tjenester er det nødvendig å tenke nytt og samarbeide gjennom (digitale) transformasjoner, særlig for flokete problemstillinger.

Erfaring viser at offentlig sektor kommer et godt stykke på vei med å lage nye løsninger for våre felles brukere. Når vi skal utvikle helhetlige brukertjenester på tvers av sektorer stopper det opp fordi ulike etater har egne ansvars- og styringslinjer. Gode ideer, innovative løsningsforslag og konsept som ville gitt bedre tjenester for bruker, kan bli oversett og valgt bort dersom man ikke får på plass metoder og prosesser som håndterer styring og utvikling av tverrsektorielle utfordringer.

Dynamisk nyttestyring innebærer at retning og leveranser gjennom levetiden til tiltak må kunne endres i takt med ny innsikt om behov og nytte, og at det aktivt søkes etter slik ny nytte, nye behov og nye mulige løsninger. På denne måten vil offentlig ressursbruk i større grad kunne bidra til relevante løsninger på samfunnsutfordringer.

Funn og resultater

Gjennom feltarbeid og en serie eksperimenter har prosjektet utforsket dagens styrings- og innovasjonspraksis, samt handlingsrom og opplevde hemmer og fremmere for innovasjon. Etter den første diamanten var det enighet om at det videre arbeidet skulle fokusere på dynamisk nyttestyring. Dynamisk nyttestyring er en begynnende praksis for å understøtte sentrale styringsprinsipp i offentlig sektor. Det innebærer at retning og leveranser gjennom levetiden til tiltak må kunne endres i takt med ny innsikt om behov og nytte, og at det aktivt søkes etter slik ny nytte, nye behov og nye mulige løsninger. På denne måten vil offentlig ressursbruk i større grad kunne bidra til relevante løsninger på samfunnsutfordringer.

Leveranser

Med inspirasjon fra tre ulike rammeverk, Ny styntese, Cynfin og endringsteori, har prosjektet utviklet en prototype til en prosessmodell for dynamisk nyttestyring.

Prosessmodellen er bygget opp i fem trinn:

  1. Lytte, oppsøke eller motta innovasjonsmuligheter

  2. Harmonisere og kvalifisere mellom ny mulighet og eksisterende (pågående/planlagte) tiltak

  3. Vurdere innovasjonspotensial og kompleksitet ved forslagene

  4. Omsette innsikt og beslutning til styringsdialog

  5. Etablere læringssløyfe. Prosessmodellen bør fasiliteres av noen uten direkte eierskap til hverken eksisterende planer for utvikling og leveranser eller nye forslag. Ideelt sett er det innovasjonskapasiteten som tar denne rollen

Les Lars van Marion Rådgiver/ partner, Capto sine erfaringer fra prosjektet på Digitaliseringsbloggen Dynamisk nyttestyring - carpe diem! | Digdir

Veien videre

Praksisen med tilhørende prosessmodell er i seg selv en prototyp for å utforske videre hvordan man kan/bør jobbe for å realisere transformasjonspotensialet i store satsinger i offentlig sektor. Prosjektet anbefaler at praksis/prinsipper og modell prøves ut i programmet Fremtidens innkreving med mål om å endre rammesettingen og dulte i retning av dynamisk nyttestyring.

Digitaliseringsdirektoratet har implementert relevante deler av rammeverket i sin nasjonale veileder for styring av livshendelser og sammenhengende tjenester.

Livshendelsen Alvorlig sykt barn ønsker å benytte seg av rammeverket.

Prosjektet har skrevet en case-beskrivelse som skal nomineres til OPSI sitt bibliotek.