Meld inn tiltak til Digitaliseringsrådet
Ta kontakt med oss for å finne ut om du kan få hjelp fra Digitaliseringsrådet.
Sekretariatet tar imot alle forespørsler om behandling i rådet. Vi svarer også på alle spørsmål du måtte ha.
Meld inn tiltak
Digitaliseringsrådets sekretariat
Ofte stilte spørsmål om hvordan vi behandler tiltak i rådet
Er det bare tradisjonelle digitaliseringsprosjekt som får behandling? Nei, vi behandler og gir anbefalinger til alle mulige prosesser. Vi har behandlet både digitaliseringsprosjekter, større programmer, strategier, satsingsforslag og andre endringsprosesser hvor digitalisering inngår.
Er det bare statlige virksomheter som kan kontakte rådet? Digitaliseringsrådet er først og fremst et tilbud til statlige virksomheter, se mandatet vårt. Norge løser imidlertid ikke digitaliseringsutfordringene enkeltvis i hver enkel virksomhet. Vi må alle jobbe sammen, også på tvers av forvaltningsnivå. Rådet har hatt besøk av KS og andre kommunale sammenslutninger som har ønsket å diskutere problemstillinger som spenner over både statlig og kommunal sektor. Ta gjerne kontakt dersom du representerer en del av kommunal sektor og har en problemstilling du ønsker å diskutere med rådet. Vi anbefaler at dere har vært i kontakt med de etablerte kommunale og fylkeskommunale samarbeidsstrukturene før dere kommer til oss.
Hvor langt må man ha kommet før man kontakter rådet? Det er ingen begrensninger; vi behandler tiltak i alle faser, uansett hvor kort eller langt dere har kommet. Ta gjerne kontakt med oss tidlig i prosessen, så kan vi sammen bli enige om når det passer best med et rådsmøte. Det er flere virksomheter som har erfart at «jo før, jo bedre».
Er det noen krav til størrelsen på tiltaket? Vi gir råd til tiltak i alle størrelser. Du kan også søke om å få behandlet satsinger som faller inn under Finansdepartementets kvalitetssikringsordning. Dersom det er snakk om et stort tiltak, avklarer vi i sammen hvilke konkrete problemstillinger rådet skal konsentrere seg om.
Hva slags dokumentasjon skal virksomheten sende inn? Det er ingen strenge og byråkratiske krav til dokumentasjonen vi trenger. Vi ber om å få tilgjengelig og eksisterende dokumentasjon. Vi tar gjerne imot dokumentasjon som er under arbeid. Alt blir behandlet konfidensielt. Sekretariatet hjelper dere gjerne med å finne ut hva som kan være hensiktsmessig å sende inn.
Hvor lang tid tar det å få forespørselen behandlet? Fra dere sender oss dokumentasjonen til vi sender dere anbefalingsbrevet, tar det kun tre uker!
Hvem fra virksomheten skal stille i rådsmøtet? Det er et krav at virksomhetslederen representerer virksomheten i rådsmøtet. Tiltaket må derfor være godt forankret i ledelsen i virksomheten. Virksomhetsleder bestemmer selv hvem hun eller han velger å ta med seg i rådsmøtet. De som deltar, må beregne at det tar halvannen time. Samarbeider dere med andre synes vi det er flott om samarbeidsaktørene også deltar.
Vi fikk en sparringspartner til det vi jobber med. Dere har klart å fylle et rom der, spesielt når det gjelder samarbeid på tvers.