Formålet er å gå fra en papirbasert tinglysningsprosess til en hel-digitalisert prosess. Støtte: kr 7 600 000.
Sjøfartsnæringen skal bli tilbudt nye tjenester relatert til digital innsending av skjøter og heftelser, elektronisk tinglysing, bruk av elektroniske signaturer og betalingsløsning på nett.
Prosjektet skal lage:
- elektroniske skjema for e-tinglysing
- betalingsløsning på nett
- elektronisk tinglysing
Prosjektet er avsluttet.
Suksessfaktorer i prosjektgjennomføringen
- godt og konstruktivt samarbeid mellom Sjøfartsdirektoratets ledelse og prosjektet
- engasjert prosjekteier og produkteier
- godt engasjement i prosjektgruppen
- Til tider manglende dialog mellom leverandør og kunde
- Utfordringer med at Frontend og Backend utviklere hos leverandør opererte i forskjellige team
- Målprismodellen utfordrende, spesielt når leverandøren havner i tidspress
- Azure skymiljøet relativt nytt for leverandørens team
- Tanken om smidig utvikling med kontinuerlige leveranser feilet da sentrale elementer i leveransen lenge blokkerte for smidig utrulling til kundens testmiljø
Viktige læringspunkter fra prosjektet
Vi kommer sannsynligvis ikke til å starte denne typen prosjekt flere ganger. I stedet sikter vi oss nå inn på å kjøre fremtidens utviklingsprosjekter etter DEVOPS tankegangen med mindre omfang og med administrasjon og styring i i egen regi. Vi vil heller inn utviklingsressurser ved behov. Dette vil sannsynligvis kreve en annen form for rammeavtale for systemforvaltning enn dagens avtale.