Om prosjektet
Hensikt med begrepsprosjektet
- Å bevisstgjøre aktører i DOA om sammenhengen mellom begreper og brukskvalitet i tjenestene, og gi dem verktøy til å kunne arbeide sammen med begreper.
- Å definere felles begreper til bruk i utvikling av tjenester når data skal utveksles mellom datamaskiner.
- Å lage en arena for samarbeid og nettverksbygging mellom private og offentlige aktører i DOA.
I livshendelsen DOA var det behov for å definere begreper som skulle inn i tjenestene. Digdir etablerte Begrepsprosjekt DOA, og inviterte alle aktørene fra privat og offentlig sektor som leverer data til DOA, til samarbeid i prosjektet.
Skatteetaten, Nav, Helsedirektoratet, Norsk Helsenett, Virke gravferd, Statsforvalteren i Vestfold, KLP, SPK, DnB Liv, Nordea og Domstolsadministrasjonen fikk invitasjon fra Digdir. De fleste aktørene takket ja til å bli med i prosjektet.
Prosjektperioden var fra mai 2023 til juni 2024. Vi evaluerte prosjektet for å få viktige tilbakemeldinger fra deltakerne om deres erfaringer og nytte av å delta i Begrepsprosjekt DOA.
Metodikk for å kartlegge og definere begreper
Deltakerne ble introdusert for en felles metode for å arbeide med begreper. Metoden er hentet fra Digdirs “Rettleiar om klart språk i utvikling av digitale tenester”.
Forstå behov og kontekst
Still gode spørsmål om prosjektet.
Åpne spørsmål og gode diskusjoner hjelper prosjektgruppa til å forstå behovene og konteksten til brukerne, og se de i sammenheng med ambisjonene for tjenesten. Diskusjonene kan også bidra til å gjøre prosjektgruppa tryggere på hverandre, og støtte et tverrfaglig samarbeid over tid.
Finne begreper
Gå gjennom systemer og informasjonsmateriale for tjenesten. Bruk gjerne søkelogg, statistikk fra kundesenter, funn fra brukertest, ordliste eller andre funn fra brukerinnsikt til å lage en liste med ord og uttrykk som er relevant for tjenesten
Definere begreper
Diskutere begrepene internt i organisasjonen.
Registrere begrepet
Beskrive begrepet i felles regneark
Avklare med andre aktører
Diskutere definisjonene av begrepene med andre offentlige og private aktører, og avklare eierskap til de ulike begrepene.
Brukerteste
Teste begrepene på ekte brukere/brukergrupper og justere definisjonene i det felles regnearket
Registrere begrepet med endelig definisjon
Endelig definisjon av begrepet registreres i Felles datakatalog (norge.no).
Dokumentere innsikt
Det er nyttig for alle å sette av tid til å dokumentere innsikt i hva tjenesten skal være for brukerne. Aktiviteten er særlig egnet til å inkludere nye medlemmer i et designprosjekt, og hjelper gruppa til å løfte blikket. Korte sammendrag av status for arbeidet er nyttig både tidlig og sent i prosjektet, og kan bidra til å konkretisere gjennombrudd og oppsummere resultatet underveis.
Slik har vi jobbet
Deltakerne hadde stort sett lite erfaring med begrepsarbeid, og ingen hadde samarbeidet om begreper på tvers av offentlig og privat sektor. Digdir hadde prosjektansvaret, inviterte til deltakelse, ledet arbeidet, og fasiliterte kick off, workshops og statusmøter. Vi oppfordret deltakerne til å samarbeide med andre aktører om begreper mellom møtene i prosjektet, eller internt i egen organisasjon.
Oppgavene i prosjektet var å identifisere begreper og definere dem i klart språk, og legge inn begreper, definisjoner og andre data i et felles regneark. Eierne av et begrep må selv registrere begrepet og definisjonen i Felles datakatalog (FDK).
Spørsmål deltakerne besvarte når de la inn begreper i felles regneark
- Hvem har lagt inn begrepet?
- Hvem har eierskap til begrepet – det kan være flere eiere
- Definere begrepet i klart språk – som innbyggerne forstår
- Hvordan bruker dere begrepet hos dere?
- Hva betyr ordet for fagfolk?
- Hva betyr ordet for innbyggerne?
- Finnes det alternative ord og begreper?
- Begrepet vi skal bruke
- Endelig definisjon
- Kilde (lov, forskrift, annet?)
- Eventuell kommentar