Kompetansegapet øker
Virksomhetene har ikke tilstrekkelig digital kompetanse. Det gir økt behov for kompetanseutvikling.
Stadig færre virksomheter oppgir at de har tilstrekkelig kompetanse til digitalisering og innovasjon. Siden 2022 viser IT i praksis en markant nedgang i virksomheter med tilstrekkelig digital kompetanse til å se og nyttiggjøre seg muligheter innen digital teknologi.
Tall fra IT i praksis (2023) viser at virksomheter innen sektorene arbeid og inkludering og næring og fiskeri opplever i størst grad å ha tilstrekkelig digital kompetanse. Helse- og omsorgsektoren og kunnskapssektoren opplever dette i mindre grad.
De aller fleste virksomheter opplever mangel på digital kompetanse, uavhengig av virksomhetens størrelse. Anskaffelsesundersøkelsen (2024) viser videre at 43 % opplever innovasjonskompetanse som et stort hinder for innovasjon.
Økt behov for bruk av og kompetanse om kunstig intelligens i offentlige virksomheter kan forklare hvorfor stadig færre virksomheter rapporterer at de har tilstrekkelig digital kompetanse. Det er likevel tenkelig at økt digitalisering som følge av pandemien eller andre kulturelle og organisatoriske faktorer kan ha like stor betydning.
Det er ofte i det konkrete møtet med nye arbeidsformer og/eller ny teknologi at man innser det egentlige behovet for kompetanse, og da kanskje hvor stort kompetansegapet faktisk er. Lignende opplever virksomheter som har gjennomført innovasjonsarbeid, i større grad enn virksomheter som ikke har gjennomført innovasjonsarbeid, at de har behov for økt innovasjonskompetanse (Innovasjonsbarometeret 2018 & 2021).
Digitaliseringsrådet (2023) anbefaler at virksomheter har oppmerksomhet på kompetanseutvikling ved å trekke fagsiden inn i utviklingsarbeid, framfor å øke antall ansatte. Kompetanseutvikling, som blant annet bedrer evnen vår til omstilling, er et nødvendig grep når forventninger fra innbyggerne stadig øker.