Hvordan bli med i Stimulab?
Stimulab deler ut ca. 5 millioner kroner til innovative prosjekter som ønsker å løse tverrgående problemstillinger. Søk innen 20. februar 2025.
Stimulab har siden 2016 vært en pådriver for brukerorientert eksperimentering og nyskapning i offentlig sektor. Nå åpner vi for nye prosjektsøknader fra statlige virksomheter, fylker eller kommuner, som våger å tenke nytt om roller eller systemer, og som er villige til å endre disse for å levere bedre tjenester til innbyggerne. Gjennom Stimulab får dere økonomisk støtte til å anskaffe skreddersydd kompetanse innen design og innovasjon, samtidig som dere får tett faglig veiledning fra Digitaliseringsdirektoratet og DOGA. Veiledningen hjelper dere med å sette retning og rigg for prosjektet fra starten, med fokus på oppdragets mål og rammer.
De utvalgte prosjektene får trygge rammer til å opparbeide innovasjonskapasitet og til å bli fyrtårnprosjekter innen offentlig innovasjon.
Slik søker du
Ønsker du å søke Stimulab må du fylle ut søknadsskjema hvor du beskriver prosjektets utfordring/problemstilling, organisering og forankring.
Ansvarlig virksomhet må opprette søknaden og sende den inn via Altinn. Søknadsskjemaet er redigerbart helt til det sendes inn.
I søknadsskjemaet må dere gi gode beskrivelser av utfordringsbildet prosjektet skal løse eller forbedre. Vi ber dere blant annet beskrive:
- Hvilken utfordring skal prosjektet løse?
- Hva ønsker dere at prosjektet skal oppnå?
- Bakgrunnen for at dere ønsker å tenke nytt for å løse denne utfordringen, og hvorfor nå?
- Hvordan er prosjektgruppen satt sammen og hvem er prosjekteier?
- Hva er nyskapende og innovativt ved prosjektet?
- Hvilke typer gevinster kan prosjektet potensielt skape?
Kriterier for å bli et Stimulab-prosjekt
Statlige virksomheter, fylker og kommuner kan søke. I vurdering av prosjekter og problemstillinger vektlegger Stimulab prosjekter som:
- har et tydelig brukerfokus og tar utgangspunkt i reelle brukerbehov.
- har et tydelig innovasjonspotensial. Med innovasjonspotensial mener vi blant annet hvor ny problemstillingen er, og om det finnes løsninger på tilsvarende eller lignende problemstillinger fra før.
- har gjennomføringsevne ved bl.a. å bli prioritert høyt av virksomheten selv, gjennom en klar lederforankring og egen ressursinnsats.
- har et tydelig gevinstpotensial.
- har lærings- og overføringsverdi til andre virksomheter.
- er åpne og ikke har en forhåndsbestemt løsning.
- har egenbetaling, slik at beløpet til anskaffelse
i markedet kan økes
Prioritering – samarbeid mellom flere virksomheter
Forvaltningen må i større grad løse flokete samfunnsutfordringer på tvers av flere sektorer. Vi ser etter prosjekter som krever samarbeid mellom flere aktører og har problemstillinger som «faller mellom flere stoler», for eksempel på grunn av sektoransvaret, manglende finansiering, samordningsutfordringer eller annet.
Viktige datoer for utvelgelse av prosjekter og oppstart av nye prosjekter
- Søknadsfrist for Stimulab utgangen av 20. februar 2023
For å bli med i Stimulab må virksomheten beskrive sin utfordring/problemstilling i en søknad. - Vurdering av søknader er i februar- april
Med utgangspunkt i kriterier og prioriteringer, gjør Stimulab en skjønnsmessig vurdering av alle forslagene som kommer inn. I tillegg til vurdering av hver enkelt søknad vil Stimulab også vurdere den helhetlige prosjektporteføljen, slik at det sikres bredde i type prosjekter og problemstillinger. - Avklaringsmøter med utvalgte søkere er i begynnelsen av mars
De prosjektene som best oppfyller kriteriene og prioriteringene, blir invitert til ett eller flere avklaringsmøter. Her vil vi blant annet komme frem til forståelse for innovasjonspotensialet, forankring i virksomheten(e) og forpliktelse til implementering og høsting av gevinster. - Valg av prosjekter og fastsettelse av beløp er slutten av april
Etter avklaringsmøtene utarbeider Stimulab en innstilling om hvilke prosjekter som blir valgt og hvilken sum de tildeles. Størrelsen på den økonomiske støtten tilpasses prosjektets omfang og kompleksitet. En styringsgruppe vil gjøre den endelige beslutningen. Alle søkere får beskjed om de får tildeling eller avslag i løpet av mai.
- Behovsbeskrivelse som grunnlag for anskaffelse, mai – september 2025
Midlene som de utvalgte prosjektene har fått tildelt, skal gå til å anskaffe kompetanse til å gjennomføre en Stimulab-prosess. Det er skreddersydd kompetanse innen design og innovasjon, men også annen kompetanse som tilpasses hvert enkelt prosjekt. Umiddelbart etter valg av nye prosjekter i mai vil Stimulab-teamet samarbeide med hvert av prosjektene for å lage en behovsbeskrivelse som skal danne grunnlaget for anskaffelsen. - Dialogmøte med leverandørmarkedet, medio juni 2025
Alle de nye prosjektet presenterer seg og problemstilling til leverandørmarkedet. - Anskaffelsesprosess, høsten 2025
Stimulab veileder prosjektene gjennom anskaffelsesprosessen fram til valg av leverandør. Formalitetene omkring selve anskaffelsen håndteres av Digitaliseringsdirektoratet. Prosedyren som benyttes er «Konkurranse med forhandlinger». Selve anskaffelsesprosessen tar ca. tre måneder fra utlysning til kontraktsinngåelse. - Utbetaling av midler
Midlene betales ut fra Digitaliseringsdirektoratet til prosjektene (ved ansvarlig virksomhet, hvis det er flere som står bak) etter nærmere avtale. De tildelte midlene utbetales eks. merverdiavgift. - Kontraktsinngåelse
Ved kontraktsinngåelse med leverandør overføres det formelle eierskapet til oppdraget til virksomheten(e) selv. - Oppstart av prosjekt, sen høst 2025/vinter 2026
Selve prosjektarbeidet starter etter gjennomført anskaffelse. Prosjekt og valgt leverandør blir enige om oppstart og prosjektlengde.
Todelt støtte
Stimulab kombinerer økonomiske midler og tverrfaglig veiledning for å sikre gode forutsetninger, forankring og gjennomføring av innovasjonsdrevne prosjekter.
Økonomisk støtte
Den økonomiske støtten går i sin helhet til å anskaffe tverrfaglig kompetanse i markedet, først og fremst designkompetanse. Stimulab stiller krav til at prosjektene skal utvikles gjennom en designdrevet prosess. Avhengig av prosjektets behov konkretiseres annen kompetanse, som for eksempel forvaltningskompetanse, jus og gevinstidentifisering. Dette avklares i samarbeid mellom prosjektene og Stimulab. Størrelsen på den økonomiske støtten tilpasses prosjektets omfang og kompleksitet.
Midlene overføres til den ansvarlige virksomheten etter gjennomført anskaffelsesprosess, og utbetales eks. merverdiavgift. Det betyr at nettobudsjetterte virksomheter må dekke merverdiavgift selv.
Tverrfaglig støtte og veiledning
Den tverrfaglige støtten fra Stimulab-teamet tilfører innovasjonskompetanse i forberedelse av en, for mange, ukjent innovasjonsprosess. Vi samarbeider om innretning av oppdragsbeskrivelsen og god rigg av prosjektet. Vi har særlig fokus på
- å identifisere og beskrive behov, ikke løsning.
- å sikre forståelse for innovasjonspotensial, forankring av innovasjonsarbeidet i virksomheten(e) og forpliktelse til implementering og høsting av gevinster.
- prosessen fram mot og gjennom en innovativ anskaffelse av kompetanse, der man ikke vet hva leveransene konkret vil være, men gjør en anskaffelse basert på behovene som skal løses.
hjelp til innovativ anskaffelse av riktig kompetanse til hvert enkelt prosjekt.
- å være en sparringspartner og gi støtte under prosjektperioden.
Denne todelte støtten gjør det mulig for virksomhetene å teste nye utviklingsmetoder, jobbe i en designdrevet prosess og bygge erfaringer som kan deles og brukes videre i offentlig sektor.
Veiviserprosjekter
Et viktig mål for Stimulab er å bidra til at hele forvaltningen får økt kunnskap om innovative arbeidsmåter, med utgangspunkt i brukerbehov. Stimulab-prosjektene blir derfor også veiviserprosjekter med nye, konkrete erfaringer som andre kan lære og bli inspirert av. Alle prosjektene må derfor være villige til å dele av sine erfaringer og bidra med dokumentasjon fra arbeidet, slik at vi kan spre erfaringer til resten av offentlig sektor.