Om prosjektet
Arbeidet har vært ledet av Digdir i samarbeid med andre aktører som har vært med på deler av prosessen. Prosjektet har pågått fra 1. mars til 31. desember 2022. Vi jobber videre med forslagene i andre tiltak i 2023.
Innspill til arbeidet?
Hanne Christine Hofsæth Fredheim
Hanne Finnøy
Om oppdraget
Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) ga Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) følgende oppdrag:
"Digdir skal benytte livshendelsen Dødsfall og arv som eksempel til å bedre brukskvaliteten i offentlige digitale tjenester. Dette skal bidra til bedre og mer likeartet opplevelse ved bruk av offentlige digitale tjenester slik at disse er mer gjenkjennbare og lettere å bruke."
Tildelingsbrev 2022 fra KDD til Digdir, oppdrag 2
Vår tolkning er at vi skal lage bedre offentlige digitale tjenester for innbyggere ved å
- gjøre dem mer gjenkjennbare
- gjøre dem lettere å bruke
- fokusere på tvers, i motsetning til enkelttjenester
- løse konkrete brukerutfordringer
- bruke Dødsfall og arv/livshendelsene som eksempel
Avgrensing for prosjektet
- Produktet/løsningen skal ikke være et pålegg for andre å bruke
- Produktet/løsningen skal ikke være gjenbruk av gammel tilnærming, men nytenkende
- Prosjektet har målgruppen innbygger som ikke er digitalt sterke av forskjellige årsaker og/eller får til å bruke tjenester fordi språk eller oppbygning ikke er forståelig
Mål og kritiske sukessfaktorer
Effektmål
Øke brukskvalitet i digitale løsninger i offentlig sektor på tvers
Resultatmål:
- Noe som kan enten vises frem eller tas i bruk innen 31.12.2022. Det skal gi nytte for bruker
- Utforskning og valg gjennom samskapning
- Bruke innsikt fra Dødsfall og arv (DOA) som eksempel
- Oppstartsfasen: Lage et engasjerende og attraktivt opplegg som interessentene ønsker å delta i
- Prosessen med interessentinvolvering
- Tilstrekkelig med avgitte ressurser i prosjektgruppen
- Bruker avgjør om nytte er oppfylt
- Samarbeidspartnere avgjør om involvering og samskapning har vært vellykket
Prosjektstrategi var samskaping for å legge til rette for felles innsats.
Prosjektet hadde iterativ tilnærming og bygget stein for stein. Ved prosjektslutt 31.12.2022 ble det forventet at det var lagd noe som gir verdi med en trygg grunnmur som det kan bygges videre på.
Organisering
Prosjektet ble etablert som en del av arbeidet med livshendelsen Dødsfall og arv og en del av avdelingen Brukeropplevelse og datadeling. Avdelingsdirektør Andreas G. Rafaelsen var oppdragseier.
Prosjekteier var Bredo Swanberg som er programeier av Dødsfall og arv. Prosjektleder var Hanne Hofsæth Fredheim.
Det har vært gjennomført fire fagmøter med KDD og prosjektet. Tema for møtene var å sikre oppdragsforståelse, prosjektstrategi og gi status for arbeidet.
Prosjekteier og prosjektleder har hatt ukentlige statusmøter.
Prioriteringen påvirker risikobildet og prosjektgjennomføringen. Følgende prioritering ble valgt:
- Kvalitet
- Kost
- Tid
Prosjektgruppen bestod av prosjektleder Hanne Hofsæth Fredheim, Hanne Finnøy, Camilla Falch, Alise Kjelling, Dorte Drange, Anniken Kjos Bråten og Olav Friisberg Larssen. Hanne Finnøy og prosjektleder Hanne Hofsæth Fredheim har bidratt i hele prosjektperioden, mens resten av prosjektgruppen har bidratt i lengre perioder av arbeidet.
Comte Bureau ved Margaret Sripo Sanner, Hanna Pincus og Øyvind Grønlie har vært innleide ressurser. De har bidratt med innsiktsarbeid, utvikling og gjennomføring av worskshops, brukergrupper og utvikling av konsepter. Fossland + Foss ved Thord Veseth Foss har bidratt med utforming av fremtidsbilder.
Prosjektet søkte bistand innen tjenestedesign og fasilitering. Timeestimat: ca 900 konsulenttimer i et tidsrom på ca 7 mnd.
Vi mottok totalt 16 tilbud. Etter en grundig evalueringsrunde satt vi igjen med 3 tilbud vi anså som meget gode. Disse 3 leverandørene ble innkalt til intervju, med ekstra evalueringsrunde i etterkant av intervjuene. Comte Bureau AS ble tildelt bistandsavtalen og startet opp 11. mai 2022.
Gjennomføring av oppdraget og prosjektet
Prosjektgruppen har hatt faste ukentlige møter og prosjektleder og oppdragsleder i Comte Bureau har hatt ukentlige møter for å sikre oppgavefordeling og at de to delene i prosjektet har jobbet mot samme mål selv om de har jobbet med forskjellige oppgaver i prosjektet.
Digdirs interne ressurser har hatt ansvaret for involvering, oppfølging og samarbeid med offentlige aktører, mens Comte Bureau har gjort tilsvarende i brukersporet med brukerorganisasjoner. Digdirs ressurser har gjennomført utforskning sammen med NAV rundt digital veileder som fikk navnet MinVei.
Sammen har prosjektgruppen lagd og gjennomført to workshops med bred deltakelse. Bearbeiding av innsikter, utvikling av konsepter og analyse er gjort sammen.
Interne ressurser har i perioden des 2022 - mars 2023 skrevet rapporten og gjennomført kvalitetssikring av internt i Digdir.
Leveranser i tillegg til denne sluttrapporten
Oppdragsperiode | 01.03.2022 - 31.12.2022 |
Levere rapport til KDD: | 31.03.2023 |
Tildeling fra KDD: | 1 000 000 kr |
Forbruk kjøp av tjenester (Comte bureau) | - 1 000 000 kr |
Interne ressurser (01.04.2022 - 31.12.2022) | 1 836 timer |
Kilder
- Blyverket, Inger Lise. 2023. «Forbrukerutenforskapet» NRK.no, 15. januar 2023. Hentet 21. februar 2023 Forbrukerutenforskapet – Ytring (nrk.no)
- Forbrukerrådet. 2022. Utanforskap i forbrukarmarknadene Digitale og andre hindringar som står i vegen for at forbrukarane kan kjøpe varer og tenester forbrukerradet-utanforskap-i-forbrukarmarknadene-no-dobbeltsidig.pdf
- Helgesen, Gunn Marit. 2022 «Fra digitalt utenfor til innenfor» Hentet 21. februar 2023 Fra digitalt utenfor til innenfor - KS
- Helsetilsynet. 2022. Landsomfattende undersøkelse av tilgjengelighet til sosiale tjenester i Nav 2020–2021. Rapport fra Helsetilsynet 5/2022 Oppsummeringsrapport. Landsomfattende undersøkelse av tilgjengelighet til sosiale tjenester i Nav 2020-2021 (helsetilsynet.no)
- Kompetanse Norge. 2021. Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse befolkningens_digitale_kompetanse_og_deltakelse.pdf (kompetansenorge.no)
- Kommunal- og distriktsdepartementet. 2022a. Statsbudsjettet 2022 – Tildelingsbrev til Digitaliseringsdirektoratet Statsbudsjettet 2022 - Tildelingsbrev til Digitaliseringsdirektoratet (regjeringen.no)
- Kommunal- og distriktsdepartementet. 2022b. Digital portal for informasjon om det indre marked Digital portal for informasjon om det indre marked - regjeringen.no
- Kommunal- og moderniseringsdepartementet. 2019. Én digital offentlig sektor. Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019–2025 Én digital offentlig sektor - Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019–2025 (regjeringen.no)
- Kommunal- og moderniseringsdepartementet. 2021. Digital hele livet. Nasjonal strategi for økt digital deltakelse og kompetanse i befolkningen. Digital hele livet (regjeringen.no)
- NAV. 2021. NAVs omverdensanalyse NAVs omverdensanalyse – Medium
- Rambøll. 2021. Kartlegging av støtte- og tilskuddsordninger for digital kompetanse og deltakelse KARTLEGGING AV STØTTE- OG TILSKUDDSORDNINGER FOR DIGITAL KOMPETANSESE OG DELTAKELSE (regjeringen.no)
- Rambøll. 2022. IT i praksis 2022 Status for digitalisering i norsk offentlig sektor
- Rygg, Malin. 2023. «Rett diagnose, feil medisin» dn.no 17. januar 2023. Hentet 21. februar 2023 Rett diagnose, feil medisin | DN
- Sand, Kari. 2022. Du behøver ikke være gammel for å føle deg digitalt utenfor Hentet 21. februar 2023 Du behøver ikke være gammel for å føle deg digitalt utenfor - #SINTEFblogg
- SINTEF. 2022. Rapport Digital ekskludering i NAV – Hvem, når, hvorfor? digital-ekskludering-i-nav_SINTEF_4.juli-2022---signed.pdf
- SSB. 2022. Digital sårbarhet: Hvem har høy risiko for å falle utenfor? Digital sårbarhet: Hvem har høy risiko for å falle utenfor? (ssb.no)
- Thon, Bjørn Erik. 2022. Slagordet «alle skal med» må også gjelde i den digitale verden» dn.no, 30.desember 2022. Hentet 21. februar 2023. Slagordet «alle skal med» må også gjelde i den digitale verden | DN
- Tønset, Snorre. 2023. «Hjalp svigermor med nettbanken – fikk beskjed om at det ikke var greit» nrk.no 4. januar 2023. Hentet 21. februar 2023. Kan være ulovlig å hjelpe eldre med nettbank – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
- Ytringsfrihetskommisjonen. 2022. En åpen og opplyst offentlig samtale Ytringsfrihetskommisjonens utredning NOU 2022:9 NOU 2022: 9 (regjeringen.no)
- EØS-notat. 2022. En digital portal for informasjon om det indre marked EU-forordning nr. 1024/2012 (regjeringen.no)
Vi har lagd rapporten
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet Hanne Christine Hofsæth Fredheim
Prosjektleder med nesten 20 års erfaring innen prosjektledelse hvorav 12 år i politiet. Master of Management fra BI og BSocSci fra University of Birmingham, UK.
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet Hanne Finnøy
Designer og har jobbet med brukeropplevelse i det offentlige siden 2016. Utdannet fra Industriell design ved NTNU Trondheim (2012).
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet Alise Kjelling
Designer og har jobbet med brukeropplevelse i det offentlige siden 2012. Hun brenner for at vi skal bli flinkere til å bruke designmetodikk i alle deler av virksomheten. Alise har en master i digital design og kommunikasjon fra IT Universitetet i København.
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet Dorte Drange
Innholdsdesigner og klarspråkrådgiver.