Hopp til hovedinnhold

Rapport

Status og tiltak Rapport fra Rambøll: Felles kunnskapsgrunnlag om digital inkludering

Rambøll har kartlagt status og tiltak for digital inkludering i offentlige virksomheter. Rapporten beskriver barrierer ved offentlige digitale tjenester, og eksempler på tiltak for å overkomme barrierene.

12. september 2024

Om oppdraget

Rambøll har kartlagt status og tiltak for digital inkludering blant offentlige virksomheter.

Les om oppdraget og refleksjoner

Mangel på eID og digital representasjon

Svært mange digitale løsninger i offentlig sektor krever eID for innlogging. Dette kan gi flere utfordringer.

Les om eID og digital representasjon.

Mangel på tilgjengelige analoge alternativer

Helsesituasjoner eller livskriser kan gjøre at noen ikke mestrer bruk av digitale tjenester, på kort eller lang sikt. Disse er per i dag avhengige av analoge alternativer.

Les om analoge alternativer

Manglende brukertilpasning og sammenheng

Flere av virksomhetene i undersøkelsen opplever at deres digitale tjenester ikke alltid er brukerorienterte. Mange innbyggere har i tillegg sammensatte behov, og trenger kontakt med flere offentlige tjenester. Disse fremstår ofte med ulike løsninger og design, og mangler sammenheng.

Les om brukertilpasning og sammenheng

Manglende klarspråk

Innholdet og teksten i offentlige digitale tjenester kan være overveldende og vanskelig å forstå, særlig for brukere med manglende språkforståelse.

Les om manglende klarspråk

Manglende tilgang til informasjon og veiledning

Brukere som ikke er selvhjulpne digitalt, har behov for informasjon og veiledning fra offentlige virksomheter. Mange statlige virksomheter har vesentlig redusert mulighetene for fysisk oppmøte for veiledning.

Les om informasjon og veiledning

Manglende universell utforming

Alle virksomhetene har enkelte tjenester som ennå ikke er universelt utformet.

Les om manglende universell utforming