Hopp til hovedinnhold

Rapport Rapport fra Rambøll: Felles kunnskapsgrunnlag om digital inkludering

Om oppdraget

Rambøll har kartlagt status og tiltak for digital inkludering blant offentlige virksomheter. Rapporten presenterer seks barrierer ved de digitale tjenestene og gir oversikt over pågående tiltak som fremmer digital inkludering.

De offentlige virksomhetene har bidratt til kartleggingen med oversikt over egne tiltak, erfaringer, beste praksis og vurdering av hva som er de største barrierene for digital inkludering. Rambøll samlet data ved å gå gjennom undersøkelser om digital deltakelse, statistikk og skriftlig dokumentasjon på arbeid med digital inkludering i 15 offentlige virksomheter. I tillegg fasiliterte Rambøll 16 gruppeintervjuer med til sammen 33 informanter og to workshops med til sammen 20 deltakere. Rambøll samlet inn data fra november 2023 til februar 2024.

Rapporten fra Rambøll ble laget etter et oppdrag fra Digitaliseringsdirektoratet og topplederorganet Skate (Styring og koordinering av tenester i e-forvaltninga). Digital inkludering er et tema som er høyt på agendaen i Skate.

På bakgrunn av arbeidet med å innhente og systematisere kunnskap om barrierer og tiltak for digital deltakelse, har Rambøll gjort følgende refleksjoner:

  • Deltakere i undersøkelsen er veldig engasjerte i problemstillingene og ser behov for et felles kunnskapsgrunnlag.
  • Enkelte opplever utfordringer med kapasitet og ressurser til å prioritere arbeid med tiltak for økt inkludering.
  • Arbeidet gjøres primært internt i organisasjonen, mens enkelte aktører jobber for hele sektoren de dekker, for eksempel KS og Sikt.
  • Det er identifisert få samarbeidstiltak på tvers av virksomheter og sektorer.
  • Mange aktører henter inn brukerinnsikt, men er usikre på om det kan deles eller mener det ikke kan deles i nåværende format.
  • Arbeidet er spredt på mange aktører i virksomhetene, og det er få som har en samlet oversikt over arbeidet eller som har en samlet oversikt over hvem som jobber med andre tiltak.
  • Enkelte virksomheter forteller også om digitalt etterslep, som gjør digitale tjenester lite tilgjengelig og lite gode. Digitale tjenester har derfor ikke supplert analoge tjenester i alle virksomheter. I disse tilfellene oppfattes både de digitale tjenestene og de analoge tjenestene som utilfredsstillende.

15 offentlige virksomheter har bidratt til rapporten:

  • Brønnøysundregistrene
  • Lånekassen
  • Utdanningsdirektoratet
  • Sikt
  • Politiet
  • Skatteetaten
  • Kartverket
  • Statistisk sentralbyrå
  • NAV
  • Kommunesektorens organisasjon (KS)
  • Direktoratet for E-helse
  • Helsedirektoratet
  • Halden kommune
  • Oslo kommune
  • Digdir