Innholdsoversikt
I innholdsoversikten finner du en alfabetisk liste over sider nettstedet består av.
Scroll nedover på siden, eller bruk nettleseren sitt innebygde søk (CTRL+F) for å finne det du leter etter, eller prøv vårt hierarkiske sidekart.
Innhold
- About us
- Adresse - felles informasjonsmodell
- Adressering
- Aktive utlysninger i DIGITAL Europa
- Alle ansatte
- Alle krav og anbefalinger
- Alvorlig sykt barn
- Anbefalingsbrev
- Ansatt-eID og privat eID
- Ansatte
- Arbeid med sammenhengende tjenester
- Arbeidet med de sju livshendelsene
- Arbeidsmetodikk for Referansekatalogen
- Arkitektur for felles økosystem
- Arkitektur for hendelser
- Arkitektur- og standardiseringsrådet
- Arkitektur- og standardiseringsrådet sitt mandat
- Arkivering
- Arrangementsoversikt
- Autentisering
- Avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker
- Bakgrunn og tilnærming
- Bakgrunnsinformasjon
- Bakgrunnsmateriale
- Be om tilgang til data
- Befolkningens holdninger til bruk av kunstig intelligens
- Begrepsliste
- Begrepsliste
- Behandling av personopplysninger
- Behandlingsgrunnlag
- Beskrivelse av sikkerhetsnivåer
- Beskytte personlig informasjon
- Betre samordning mellom stat og kommune
- Bli medlem i NIFS
- Blindsonemetoden
- Bruk av andre sentrale fellesløysingar
- Bruk av eID i et arbeidsrettslig perspektiv
- Bruk av kunstig intelligens i offentlig sektor
- Brukarstøtteundersøking om digitalt utanforskap
- Bruke data fra andre
- Brukeren i sentrum
- Brukerhistorier - Adresse
- Brukerhistorier - Person og Enhet
- Brukerhistorier - Person og Enhet
- Business Case
- Case om datadeling hos tilsynsmyndighetene
- Case om å estimere salgspris på boliger
- Case om økonomisk sosialhjelp
- Case: Alvorlig sykt barn
- Case: Eksperimentering som metode for innovasjon i offentlig sektor
- Case: Fremtidens innkreving
- Case: Missions i livshendelsene
- Cross Border Digital Services (CBDS) Programme
- DIGITAL
- Datadeling krever samhandling
- Dele data med andre
- Dele data
- Deling av data
- Delta i DIGITAL
- Deltakelse i det offentlige digitale tjenestetilbudet
- Design
- Dette er fremsyn
- Dette kan vi bidra med i ditt fremsynsarbeid
- DigdirCamp Leikanger
- DigiHelgeland sommarcamp
- Digital inkludering - felles kunnskapsgrunnlag om status og tiltak
- Digital inkludering
- Digital kompetanse
- Digital sikkerhet
- Digital transformasjon
- Digitaliseringsbloggen
- Digitaliseringskonferansen
- Digitaliseringsprisen
- Digitaliseringsrådet
- Digitaliseringsrådets arbeid
- Digitaliseringsrådets mandat
- Digitaliseringsvennlig regelverk
- Dilemmatrening
- Drivkraftanalyse
- Drivkrefter og teknologiske trender mot 2030
- Dødsfall og arv
- EIF-monitorering
- EU-regelverk om deling og bruk av data
- EUs eGovernment Benchmark 2022
- Effekt
- Egenfinansiering av prosjekter
- Eigenskapar
- Eksempler på behov og scenarier
- Elektronisk identitet (eID)
- En forutsetning for å nå virksomhetens mål
- Endringshistorikk og versjonslogg
- Endringslogg
- Erfaringer – lær av andre
- Erfaringsbibliotek
- Erfaringsrapportar
- Etablere dokumentasjonsrammeverk
- Etablere fellessikring
- Etablere tverrsektorielle oppdrag
- Etablering av sikkerhetsstandardene
- Etableringsaktiviteter
- Etappe 1
- Etappe 2
- Etappe 3
- Etappe 4
- Etappe 5
- Etappe 6
- Etappe 7
- Etatsstyring
- Etterlevelse av fire sikkerhetsstandarder
- FNs E-Government Development Indeks 2022
- Fagansvarlig informasjonssikkerhet
- Fagforum for KI i offentlig sektor
- Fagkunnskap og ferdigheter for digital transformasjon
- Faglig arena for informasjonsforvaltning
- Falsk informasjon
- Fase 1: Starte sammen
- Fase 2: Forme sammen
- Fase 3: Levere sammen
- Felles digitalt økosystem
- Felles informasjonsmodell Person og Enhet - bakgrunn
- Felles modelleringsregler for offentlig forvaltning
- Felles sikkerhet i forvaltningen
- Felles struktur og arkitektur for samhandling
- Felles økosystem
- Fellesløsninger
- Fellestrekk for styring og kontroll
- Ferdigstilte initiativer
- Finansiering
- Finne og vurdere data
- Fire historier
- Fire prinsipper
- Flere vurderingspunkter
- For leverandører
- For presse
- For utstillere
- Foranalyse
- Foreslå håndtering av risikoer
- Forholdet mellom Skate og styringsråd for Digdirs fellesløsninger
- Forslag til Skate
- Fremsyn i livshendelsene
- Fremsyn internasjonalt
- Fremtidspersonas
- Få barn
- Få tilgang til data
- Fått tilsegn om medfinansiering?
- Føringer for bruk av arkitekturprinsippene
- Gamle versjoner av IT-standarder
- Generativ KI
- Generelt arbeid med informasjonssikkerhet
- Gi tilgang til data
- Gjeld standardane for deg?
- Gjennomføre risikovurdering
- Gjøre data tilgjengelig og klargjøre for deling
- Godkjenne forslag til risikohandtering
- Government AI Readiness Indeks 2023
- Grunnleggende kunnskap
- Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn
- Handlingsplan for nasjonal strategi for eID i offentlig sektor
- Handlingsplan
- Helhetlig styring og kontroll
- Help us with your input
- Helse- og livssituasjon
- Holde orden i data og ansvar
- Huskeliste når dere skal jobbe sammen
- Hva arbeidstaker må vite om personvern
- Hva bør arbeidstaker gjøres kjent med?
- Hva er DIGITAL?
- Hva er Digdir?
- Hva er Stimulab?
- Hva er det, hvorfor er det viktig og hvordan bruke veilederen?
- Hva er digital transformasjon
- Hva er elektronisk identitet (eID)
- Hva er en god fordeling av roller og ansvar
- Hva er et datasett og hvilke datasett skal beskrives?
- Hva er felles økosystem?
- Hva er håndtering av risiko?
- Hva er innovasjon i offentlig sektor?
- Hva er orden i eget hus?
- Hva er samarbeidets egenart og kompleksitet?
- Hva hjelper veilederen samarbeidet med
- Hva kan eID brukes til?
- Hva kan vi hjelpe deg med?
- Hva sier andre aktører
- Hva vil det si å jobbe helhetlig?
- Hvilke mål skal samarbeidet oppnå?
- Hvilken risiko kan dere sammen akseptere?
- Hvor tett må samarbeidet følges opp?
- Hvordan bestemme hva et datasett er og hvilke datasett som skal beskrives?
- Hvordan bli med i Stimulab?
- Hvordan bruke denne veilederen?
- Hvordan etablere porteføljestyring
- Hvordan får du en eID?
- Hvordan kan dere forbedre styringen sammen underveis
- Hvordan lage sammenhengende tjenester?
- Hvordan skal samarbeidet finansieres?
- Hvorfor er orden i eget hus viktig?
- Hvorfor?
- Håndtering av risiko
- Høste og dele språkdata
- IT i praksis
- IT-leder
- Identifikasjon og sporbarhet i elektronisk kommunikasjon
- Identifisering
- Identity Matching in the Nordic-Baltic Region
- Informasjonsforvaltning
- Informasjonskapsler
- Informasjonssikkerhet
- Informasjonssikkerhet
- Innhald
- Innledere
- Innledning
- Innledning
- Innovasjon
- Innovasjonsbarometeret
- Innovation@digdir
- Innsatsområder
- Internasjonalt arbeid
- International cooperation
- Internkontroll i praksis
- Introduksjon til informasjonsmodeller (PPT-fil)
- Introduksjon til krav og anbefalingar
- Iverksetje godkjente tiltak
- Jobb hos oss
- Jobb i Brønnøysund
- Jobb i Leikanger
- Juridiske vurderinger relevante for virksomhetsautentisering
- KI-ressurser
- Kan målene stykkes opp i effekter for brukerne?
- Kartlegge behov for data
- Kartlegging av digital sikkerhetskultur
- Kartleggingar og rapportar
- Kjernemodell for Adresse
- Klart språk for betre brukarinvolvering
- Klart språk for betre samarbeid
- Klart språk for å forme sluttproduktet
- Klart språk i oppstart av prosjektet
- Klima – Vinduet for omstilling smalner
- Kommunikasjon
- Kommunikasjonsplan for Skate
- Kompetanse- og kulturutvikling innen digital sikkerhet
- Kompetanse- og kulturutvikling
- Kompetanse- og kulturutvikling
- Kompetansebeskrivelser
- Kompetansemodell for digital transformasjon
- Kompetanseutvikling for bedre prosjektorganisasjon
- Konsekvenser og rettigheter
- Kontakt oss
- Koordinering av arbeidet med Schrems II-dommen
- Kor mange opplever digitalt utenforskap?
- Korleis bruke rettleiaren?
- Korleis involvere kommunesektoren
- Krav og anbefalinger
- Kunnskapsoppsummering om krav og anbefalingar i offentleg forvaltning
- Kunstig intelligens
- Kva er digital samhandling?
- Kva er informasjonsforvaltning?
- Kva er medfinansiering?
- Kva seier NS-ISO/IEC 27001?
- Ledelse av digital transformasjon
- Ledelsen
- Ledelsens styring og oppfølging
- Leseliste og kilder
- Livshendelser
- Los - felles vokabular for klassifisering av offentlige tjenester og ressurser
- Lover og regler som påvirker bruk av eID i offentlig forvaltning
- Løsepengevirus
- MSP og Internasjonalt standardiseringsarbeid
- Makt - Kampen om demokratiet intensiveres
- Malar og eksempel
- Mandat for Skate
- Mandat for Skates AU
- Medfinansieringsordninga
- Medlemmar i Arkitektur- og standardiseringsrådet
- Medlemmene i Digitaliseringsrådet
- Meld deg på våre nyheitsbrev
- Melde inn tiltak til Digitaliseringsrådet
- Mennesker - Tilliten utfordres
- Metodar for vurdering av risiko
- Missions – en ny retning for samfunnsfloker
- Miste og finne jobb
- Modenhetsmodell for orden i eget hus
- Motta data
- Mål 1
- Mål 1: Alle relevante brukergrupper skal enkelt kunne skaffe seg en eID på det sikkerhetsnivået de har behov for
- Mål 2
- Mål 2: Løsning for innlogging og bruk av offentlige digitale tjenester skal være sikker, kostnadseffektiv og helhetlig
- Mål 3
- Mål 3: Rammer for sikre og effektive løsninger for eID til offentlig ansatte skal være angitt
- Mål 4
- Mål 4: Løsninger skal være tilpasset markeds- og teknologiutviklingen
- Mål 5
- Mål 5: Samordningen av eID-utviklingen mellom sektorene og forvaltningsnivåer skal være kostnadseffektiv og god
- Mål 6
- Måling, evaluering og revisjon
- Møter i rådet
- NCP - Nasjonale kontaktpunkter i DIGITAL Europa
- NSMs grunnprinsipper
- Nasjonal sikkerhetsmåned
- Nasjonale vurderinger om risiko og trusler på IKT-sikkerhetsområdet
- Nettverk for informasjonssikkerhet - NIFS
- Nettverk for prosjekt-, program- og porteføljestyring
- Nettverk for veiledningsaktører
- Nettverk
- Nordic-Baltic working group on regulatory issues - Nobareg
- Norge i verden
- Norsk modell for programstyring
- Ny i Norge
- Nyheitsarkiv
- Når bruker dere veilederen?
- OECDs Digital Government-indeks 2023
- OECDs Open, Useful and Re-usable data index
- OOTS 2.0
- OPSI
- Ofte stilte spørsmål om DIGITAL
- Om Digitaliseringsdirektoratet
- Om Internkontroll i praksis
- Om Skate
- Om fellessikring og tilleggssikring
- Om nettverksmøtene
- Om ressurssenteret
- Om rettleiinga
- Om risiko og risikovurdering
- Om sikkerhetstiltak
- Om veilederen
- Om veiledningen
- Om prinsipper for styring i stat og kommune
- Open Data Maturity 2023
- Opplevde hindringer i arbeidet med samanhengande tenester
- Opplevde sikkerhetsproblemer
- Opplevelse av og forventninger til sammenheng
- Ord og begreper innen eID-området
- Ordliste
- Organisere og styre sammenhengende tjenester
- Overordna krav og anbefalingar for digitalisering i offentlig sektor
- Overordnede arkitekturprinsipper
- Oversikt over EU-regelverk om deling og bruk av data
- Oversikt over nasjonale fellesløsninger
- Oversikt over organisasjonen
- Overskride driftsbevilgninger
- Overvaking og hendingshandtering
- Passordråd
- Person og Enhet – felles informasjonsmodell
- Personvern på Facebook
- Personvernerklæring
- Personvernet til arbeidstaker
- Personvernombud
- Planlegge risikovurdering
- Politikk og overordnede føringer
- Porteføljestyring
- Praktisk informasjon
- Principles for information models
- Prinsipp 1: Ta utgangspunkt i brukernes behov
- Prinsipp 2: Ta arkitekturbeslutninger på rett nivå
- Prinsipp 3: Bidra til digitaliseringsvennlige regelverk
- Prinsipp 4: Del og gjenbruk data
- Prinsipp 5: Del og gjenbruk løsninger
- Prinsipp 6: Lag digitale løsninger som støtter samhandling
- Prinsipp 7: Sørg for tillit til oppgaveløsningen
- Prinsipper for informasjonsmodeller
- Prioriterte tema
- Privat bruk
- Produktorientering
- Programstyring
- Programstyring
- Project testing the Single Digital Gateway Once-Only Technical System
- Promoting cross-border data-exchange between authorities
- Prosjekt med støtte
- Prosjektene vi har behandlet
- Prosjekter med norsk deltakelse finansiert gjennom DIGITAL-programmet
- Prosjektorganisasjonens modenhet
- Prosjektorganisering
- Prosjektoversikt
- Prosjektstyring
- RSS
- RSS
- Rammeverk for digital samhandling
- Rammeverk for informasjonsforvaltning
- Rapporter
- Referansearkitekturer
- Referansekatalogen for IT-standarder
- Regelverk for sammenhengende tjenester
- Regelverkskrav og anbefalinger
- Regler og krav for bruk av eID
- Responsible Disclosure Policy
- Ressurssenter for deling av data
- Rettleiar om klarspråk i utvikling av digitale tenester
- Rettleiing i sosiale medium
- Rikets digitale tilstand
- Risiko og ansvarsfordeling
- Risikoeier
- Risikovurdering
- Roller og ansvar
- Roller og ansvar
- Råd for utvikling og bruk
- Råd om digitaliseringsarbeid
- Rådgiver informasjonssikkerhet
- Samarbeid dere kan lære av
- Samarbeid med privat sektor
- Samarbeide om sammenhengende tjenester
- Samarbeidsforum for digital inkludering
- Samhandlingsevne og TOGAF ADM
- Samleside for nyttige ressurser og verktøy
- Sammenhengende tjenester
- Samordning og koordinering
- Samspill
- Satsingsforslag for store IKT-prosjekt
- Scenarioutviking
- Sertifikatbehandling, logging og sporing
- Sertifisering etter ISO 27001
- Sjekkliste for arbeidsrettslige vurderinger
- Sjekkliste for konsument
- Sjekkliste for personvern
- Sjekkliste for tilbyder
- Sjekkliste for å involvere kommunesektoren
- Sjekkliste
- Sjekkliste
- Skate
- Skate sitt arbeidsutval
- Skate sitt toppleiarseminar
- Skate-medlemmer
- Skate-møte 16. oktober
- Skate-saker
- Skates topplederseminar 2023
- Skjermingsverdige verdier etter sikkerhetsloven
- Slik bruker du veilederen
- Slik jobber designerne i Stimulab
- Slik jobber du med fremsyn
- Slik kan ulike faser av samarbeidet se ut
- Slutt
- Sommercamp i Digdir
- Språkbarrierar
- Spørsmål og svar
- Spørsmål og svar om nasjonale fellesløsninger
- Standarder for offentlig sektor
- Standarder
- Start
- Starte og drive en bedrift
- Starte og drive en frivillig organisasjon
- Statistikk og analyse
- Status på målene i digitaliseringsstrategien
- Status på tiltaka i handlingsplanen for auka digital inkludering
- Steg 1 - Ta beslutningen
- Steg 1: Digitaliseringsvennlig regelverk
- Steg 1: Planlegge
- Steg 2 - Etabler porteføljen
- Steg 2: Automatiseringsvennlig regelverk
- Steg 2: Prioritere
- Steg 3 - Implementer
- Steg 3: Kartlegge
- Steg 4 - Følge opp og evaluer
- Steg 4: Vurdere tilgangsnivå
- Steg 5: Beskrive
- Steg 6: Tilgjengeliggjøre
- Steg 7: Styre og forvalte
- Stifinneren
- Stimulab
- Stimulab-prosjekter
- Stimulabs metode – den triple diamanten
- Strategi og handlingsplan
- Strategisk fremsyn
- Studying abroad
- Styre, organisere og samarbeide
- Styring av informasjonssikkerhet
- Styring av prosjekter
- Styring og organisering for gjennomføring av handlingsplanen
- Styring og samordning
- Styringsaktiviteter
- Styringsrett og bruk av privat eID
- Suksesskriterier
- Systemeier
- Søknad om medfinansiering
- Ta kontakt med oss om fremsyn
- Ta kontakt
- Teknologi – Omslutter oss på godt og vondt
- Tema: Digital sikkerhet
- Tema: Digitalt utenforskap
- Tema: Kunstig intelligens
- Tema: Sammenhengende tjenester
- Testing av etterlevelsen
- The Nordic-Baltic eID Project (NOBID)
- The Norwegian Resource Centre for Sharing of Data
- Tidslinje
- Tilgang til internett og digitale verktøy
- Tilgjengelighet
- Tilhøvet mellom forvaltning og politikk
- Tilsette ved ressurssenteret
- Tilskudd til økt digital deltakelse og kompetanse i befolkningen
- Tilskuddsregelverk
- Tiltaksbankar
- Toppleder
- Trinn 1
- Trinn 2
- Trinn 3
- Ulike perspektiver gir ulikt fokus
- Universell utforming
- Utarbeidet av NSM, DFØ og Digdir
- Utfordringer ved bruk av kunstig intelligens i offentlig sektor
- Utfordringsbildet ved bruk av virksomhetssertifikat
- Utforme føringer
- Utlysninger
- Utstillermøte 12. mars
- Utstilling
- Utvikling eller bruk
- Vegkart for digitaliseringsstrategien 2024-2030
- Veileder digitaliseringsvennlig regelverk
- Veileder for bruk av eID i offentlig forvaltning
- Veileder for orden i eget hus
- Veiledning for ansvarlig bruk og utvikling av kunstig intelligens
- Veiledningsaktører
- Verktøy og metodar
- Vidare arbeid med informasjonsmodell for Person og Eining
- Vilkår for Digitaliseringsdirektoratet sine arrangement
- Virksomhetens prosjektorganisasjon
- Virksomhetsautentisering
- Virksomhetsstyring
- Vurdere status på eget ansvarsområde
- Vurdere tilgang til data
- Vurdering av risiko etter sikkerhetsloven
- Vurdering av risiko
- Vår strategi
- What is the CBDS program?
- Å samarbeide om tjenester er nødvendig
- Åpenhet
- Årsrapportar frå Digitaliseringsdirektoratet
- Økonomi – Tøffere tider i vente
- Økt deling av data
- Økt digital kompetanse
- Øvrig ledergruppe